عملکرد ترامپ در یک‌سال گذشته

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۸۴

گروه جهان   دونالد ترامپ در اولین سال زمامداری‌اش بخش قابل توجهی از وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کرد. اگرچه بسیاری در این کشور ازجمله دموکرات‌ها با دیدگاه‌های او مخالف بودند اما او رییس جمهور بود و بالاترین مقام را در دستگاه اجرایی این کشور در اختیار داشت. در ادامه به ۱۰وعده‌ای اشاره می‌شود که دونالد ترامپ به هنگام کارزار انتخاباتی مطرح کرد و در اولین سالی که قدرت را به دست گرفت به آنها جامه عمل پوشاند.

 مقابله با داعش

به گزارش یورونیوز، ترامپ بارها در کارزار انتخاباتی خود این وعده را تکرار کرد. او همچنین قول داد که به فرماندهان برای گرفتن تصمیمات سخت‌تر در قبال داعش، قدرت عمل بیشتری بدهد. تا ماه مه سال ۲۰۱۷میلادی پنتاگون تنها بمب‎های کوچک را بر فراز مناطق جنگی رها می‌کرد اما پس از آن حملات آمریکا به مواضع داعش به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. به‌ گونه‌یی که در نهایت و پس از زمانی بیش از 3سال، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق توانست در ماه دسامبر سال جاری آزادی کامل عراق از کنترل نیروهای داعش را اعلام کند. این اقدام هزینه سنگینی داشت. تنها تا ماه جولای با تشدید بمباران‌‎های آمریکا بیش از ۲هزار غیرنظامی در عراق کشته شدند یعنی به اندازه کل غیرنظامیانی که در دوران ریاست جمهوری اوباما کشته شده بودند.

 انتصاب یک قاضی محافظه‌کار

در ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی دونالد ترامپ نیل گورسوچ، قاضی محافظه‌کار کلرادو را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای دیوان عالی آمریکا معرفی کرد. فردی که انتصابش نوعی تسکین برای گروه‌های مذهبی سنتی، موافقان قانون استفاده از سلاح گرم، مخالفان سقط جنین و نیز افراد با نفوذ صاحب سرمایه محسوب می‌شد. در فوریه سال قبل از آن قاضی آنتونین اوسکالیا، یکی از مهم‌ترین قضات محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا درگذشت و جمهوری‌خواهان حاضر نمی‌شدند نامزدی را که باراک اوباما برای این کرسی پیشنهاد کرده بود، بپذیرند. قاضی گورسوچ درنهایت توانست با حمایت جمهوری‌خواهان سنا رای لازم را به دست آورد تا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا جای گیرد.

 خروج از ترانس- پاسیفیک

ترامپ قول داده بود که توافقات تجاری چند جانبه را لغو کرده و پیمان‌های دو جانبه را جایگزین آنها کند و بر این اساس در اولین هفته آغاز به کارش در کاخ سفید، آمریکا را از پیمان همکاری ترانس- پاسیفیک  (TPP)  که میان ۱۲ملت عقد شده بود، خارج کرد. منتقدان می‌گویند این اقدام باعث افزایش قدرت چین شده است.

 خروج از پیمان پاریس

پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ با حضور ۱۹۷کشور در پاریس به امضا رسید. امضاکنندگان متعهد شدند، تلاش کنند تا با کاهش انتشار کربن، افزایش گرمایش زمیـن را زیر دو درجه سانتی‌گراد نگه دارند. ترامپ ژوئن ۲۰۱۷ از این پیمان خارج شد؛ این درحالی است که آمریکا دومین مبنع بزرگ انتشار گاز کربنیک در جهان است. ترامپ عضویت در این توافق را به ضرر اقتصاد کشورش خواند همچنین اعلام کرد، رسیدن به اهداف این توافق ممکن نیست.

 کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داد که نرخ مالیات شرکت‌ها را ۱۵تا ۳۵درصد کاهش دهد و حداقل مالیات جایگزین برای شرکت‌ها و مالیات بر املاک را نیز لغو کند. لایحه‌ای که بر این اساس از سوی دولت او تهیه شد، بزرگ‌ترین تغییر در قوانین مالیاتی آمریکا از دهه ۱۹۸۰میلادی به این سو محسوب می‌شد. به این ترتیب در ماه دسامبر با حمایت جمهوری‌خواهان کنگره از این لایحه، نرخ مالیات شرکت‌ها از ۳۵درصد به ۲۱درصد کاهش یافت.

 لغو «اوباماکر»

فرمان لغو قانون بیمه درمانی اوباما موسوم به «اوباما کر» از اولین اقدامات دونالد ترامپ پس از تکیه زدن بر مسند قدرت بود و پس از آن نیز جمهوری‌خواهان آمریکا در طول سال بارها تلاش کردند تا با شعار مقرون به صرفه بودن، لغو این قانون را به تصویب سنا برسانند و یا تغییراتی در آن ایجاد کنند. با این وجود شکست دونالد ترامپ در رسیدن به این هدف، او عقب‌نشینی نکرده و از روش‌های دیگری ازجمله با دور زدن سنای آمریکا در تلاش بوده تا عملا «اوباما‌کر» را متوقف کند.

 بازگشت به قوانین گذشته

ترامپ مجموعه‌ای از قوانین آمریکا را به عقب بازگرداند و آن را بزرگ‌ترین تحول قانونی در تاریخ آمریکا توصیف کرد. تمرکز اصلی او در این عقبگرد قانونی، لغو مقررات اعلام شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست همچنین وزارت کشور بوده یعنی دو نهاد بزرگی که فعالیت و قوانین‎ آنها به‌ویژه بر فعالیت‌های بخش املاک تاثیر قابل توجهی دارد. او قوانینی را نیز که بر فعالیت‌های بخش بانکداری تاثیرگذار بودند، تغییر داد. دولت او همچنین رویکرد بسیار کندتری در اجرای آن دسته از قوانینی اتخاذ کرد که ترجیح می‌داد همچنان نوشته‌ای بر دفتر و کتاب‌ها باقی باشند و دیرتر عملی شود. از سرگیری اکتشافات نفتی نیز یکی دیگر از اقدامات ترامپ بود که پیش از این وعده آن را داده بود. ترامپ در آوریل فرمانی را امضا کرد که حفاری‌های دریایی را در بخش‌هایی از قطب شمال، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس ازجمله در پناهگاه‌های دریایی مجاز می‌کرد؛ موضوعی که اوباما برای آن محدودیت‎هایی قائل شده بود. او همچنین به وزیر کشور دستور داد به بازنگری قوانین دوران اوباما بپردازند. بر این اساس دولت او ممنوعیت‎هایی که در زمان اوباما برای استخراج معادن زغال سنگ وضع شده بود را لغو کرد.

 مقابله با ورود مهاجران

سخت‌گیری و اعمال محدودیت برای ورود مهاجران به خاک آمریکا یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی ترامپ بود. او علاوه بر اتخاذ موضع سیاسی سختی در قبال مهاجران مسلمان نسبت به مهاجرت از مرزهای مکزیک نیز رویکرد سختی در پیش گرفت. اعمال این سیاست‌ها باعث شد علاوه بر تشدید کنترل در مرز این کشور و مکزیک 3 فرمان ضد مهاجرتی نیز برای جلوگیری از ورود مهاجران و مسافران از کشورهایی همچون یمن، سوریه، لیبی، ایران، سومالی و کره‌ شمالی صادر شود.

 اقدام علیه برجام

ترامپ اعلام کرده بود که یکی از اولویت‌های کاری او برچیدن توافق هسته‌ای با ایران است. بر این اساس وی در سخنرانی ۱۳ اکتبر خود در کاخ سفید، پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را تایید نکرد و به کنگره 60 روز فرصت داد تا با همکاری شرکای آمریکا درباره این توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

 

ارسال نظر