مرکل: جهان منتظر ما نمی‌ماند

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۷۷
مرکل: جهان منتظر ما نمی‌ماند

گروه جهان  

صدراعظم آلمان به مناسبت سال نو میلادی از تشکیل دولت جدید در 2018 خبر داده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته از ارزش‌های مشترک اروپایی دفاع کنند. مذاکرات مقدماتی برای تشکیل ائتلاف بزرگ قرار است هفته آینده آغاز شود.

به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل که به‌دلیل شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به‌شدت تحت فشار است، در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن سال جدید میلادی بر ضرورت همبستگی شهروندان و نخبگان این کشور تاکید کرده و گفته است: «عده‌یی صحبت از شکافی می‌کنند که جامعه ما را از هم گسیخته است. برخی می‌گویند که آلمان کشوری عالی، نیرومند، به لحاظ اقتصادی موفق و دارای جامعه‌یی کثرت‌گرا و باز در قبال جهان است. اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند بسیاری از شهروندان این کشور چیزی از این موفقیت نصیب‌شان نشده است. این افراد می‌گویند که میزان جرایم و خشونت افزایش یافته است. آنها می‌پرسند چگونه می‌توانیم مهاجرت در کشورمان را تنظیم و هدایت کنیم.»

صدراعظم آلمان تصریح کرده سیاستمداران بنا به وظیفه‌یی که از سوی شهروندان برعهده آنان نهاده شده باید با چالش‌های آینده درگیر شوند و از این طریق به نیازهای تمامی شهروندان پاسخ دهند. مرکل تاکید کرده خود را مقید به اجرای این وظیفه می‌داند و به این دلیل می‌کوشد که هر چه زودتر دولتی باثبات در سال میلادی آینده در آلمان تشکیل شود. مرکل درباره ضرورت این هدف گفته است: «جهان منتظر ما نمی‌ماند.»

 دفاع از ارزش‌های اروپایی

آنگلا مرکل در پیام سال نو خود گفته آینده آلمان در پیوندی ناگسستنی با آینده اروپا قرار دارد. او خواستار همکاری بیشتر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا شده است. صدراعظم آلمان گفته است: «پرسش این است که آیا ما اروپایی‌ها در دنیایی که دیجیتالی و جهانی‌شده، قادریم با همبستگی و با اعتماد به نفس نمایندگان خوبی برای ارزش‌های خودمان در درون یا بیرون مرزهای اروپا باشیم.»

مرکل تاکید کرده که آلمان و فرانسه در این زمینه با یکدیگر همکاری خواهند کرد و می‌خوهند تا این هدف بر آورده شود. وی در پایان پیام سال نو خود گفته تلاش برای یافتن پاسخ‌های درست متعلق به یک دموکراسی زنده و پویاست. صدراعظم آلمان درباره همبستگی شهروندان گفته است: «ما باید بکوشیم به همدیگر احترام بگذاریم. این احترام‌گذاری باید به معنای وسیع کلمه باشد.»

صدراعظم آلمان در پیام امسال خود خلاف سال گذشته درباره تروریسم و ضرورت مقابله با آن سخنی نگفته، اما همچون سال پیش بار دیگر خواستار همبستگی بیشتر شهروندان و تقویت دموکراسی شده است.

 مذاکرات نفس‌گیر

مرکل در شرایطی با اطمینان از تشکیل دولت ائتلافی در سال جدید میلادی خبر داده که مذاکرات مقدماتی برای تشکیل ائتلاف بزرگ هفتم ژانویه آغاز می‌شود. دویچه‌وله نوشته در این گفت‌وگوها ۱۵ موضوع محورهای اصلی هستند، که عبارتند از:

۱- امور مالی و مالیات، ۲- اقتصاد، راه و ترابری، زیرساخت‌ها، دیجیتالیزه کردن و کاهش بروکراسی ۳- انرژی، محیط زیست و اقلیم ۴- کشاورزی و حمایت از مصرف‌کنندگان ۵- آموزش و پرورش و تحقیقات ۶ – بازار کار و حقوق کارگران و دیجیتالیزه کردن ۷- خانواده، زنان، کودکان و جوانان ۸- امور اجتماعی، بازنشستگی، سلامت و بیمه‌ها ۹- مهاجرت و هم‌پیوندی مهاجران با جامعه آلمان ۱۰- امور داخلی و قانون ۱۱- مسکن‌سازی، اجاره مسکن و مناطق روستایی ۱۲- اروپا ۱۳- سیاست خارجی، توسعه، ارتش ۱۴- تقویت دموکراسی و سهیم کردن شهروندان ۱۵ - نحوه کار دولت و فراکسیون‌ها در مجلس.

گفته شده، هیات‌های ۱۲‌نفره از سوی احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در این گفت‌وگو‌ها شرکت می‌کنند. ریاست این هیات‌ها با آنگلا مرکل و مارتین شولتز خواهد بود. نتایج گفت‌وگو‌ها ۱۲ ژانویه در پارلمان در اختیار احزاب و فراکسیون‌ها قرار می‌گیرد. یک کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات که در شهر بن تشکیل می‌شود، ۲۱ ژانویه نسبت به آغاز گفت‌وگوی رسمی با احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی تصمیم می‌گیرد. این تصمیم در احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از سوی کمیته مرکزی اتخاذ می‌شود.

در اواسط فوریه حزب سوسیال دموکرات تشکیل ائتلاف با احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی را در یک نظرسنجی از همه اعضای حزب خواستار می‌شود. این نظرسنجی بین دو تا سه هفته به طول می‌انجامد و برای حزب هزینه‌یی نزدیک به 2میلیون یورو خواهد داشت. در صورت موفقیت آنگاه در ماه مارس طولانی‌ترین روند تشکیل دولت در آلمان پایان می‌یابد و آنگلا مرکل می‌تواند به عنوان صدراعظم انتخاب شود.

 موضوعات مناقشه‌برانگیز

زیگمار گابریل وزیر خارجه و رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات، تشکیل دولت ائتلافی جدید را به توافق بر سر برنامه پیشنهادی رفورم در اتحادیه اروپا و سیستم تندرستی مشروط کرده و گفته است: «اگر تشکیلات صدراعظم همچنان پیشنهادهای اصلاحی در اتحادیه اروپا را رد کند دولت ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ها در کار نخواهد بود.»

سوسیال دموکرات‌ها همچنین می‌خواهند سیستم بیمه‌های پزشکی را تغییر داده و از حالت بیمه‌های عمومی که طبق قانون اجباری هستند و بیمه‌های خصوصی خارج کرده و به وضعیت کنونی که به دارندگان بیمه‌های خصوصی اولویت داده می‌شود، پایان دهند. انتقال خانواده‌های پناهندگان یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه است. آرمین لاشت، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن و یواخیم هرمان وزیر امور داخلی در ایالت بایرن گفته‌اند که با پیوستن خانواده‌ها به افرادی که پناهندگی‌شان مورد موافقت قرار گرفته تنها در شرایط خاصی و تا مرز ۲۰۰ هزار نفر در سال می‌توان موافقت کرد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نیمی از شهروندان آلمانی خواستار کناره‌گیری سریع مرکل هستند. نشریه دی‌ولت نوشته، شهروندان آلمانی در نظرسنجی‌های اخیر گفته‌اند مرکل در صورت شکست مذاکرات با سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل ائتلاف بزرگ باید از سمت خود استعفا دهد.

 

ارسال نظر