سفر هیات امریکایی به روسیه لغو شد

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۰۴

گروه جهان|

سفر یک هیات پارلمانی امریکا به روسیه به ‌دلیل تحریم یکی از اعضای آن توسط مسکو لغو شد. روسیه شنبه اعلام کرد که هیچ مانعی برای سفر این هیات کنگره امریکا ایجاد نکرده و فقط نام یکی از اعضای این هیات، سناتور جان شاهین در فهرست تحریم‌های روسیه قرار داشته است.

به گزارش رسانه‌های روسی، در اطلاعیه سفارت روسیه در امریکا در این باره آمده است: «تلاش امریکا برای مقصر نشان دادن روسیه در لغو سفر هیات کنگره اقدامی مغرضانه است. » ظاهرا همه سناتورهای عضو هیات امریکایی غیر از سناتور جان شاهین روادید دریافت کرده‌‌اند، اما نام شاهین در پاسخ به تحریم‌های ضدروسی امریکا، در فهرست تحریم‌های روسیه علیه امریکا قرار گرفته است.

در ادامه اطلاعیه سفارت روسیه آمده است: «طرف روسی راه‌های مختلف برای حل‌و‌فصل این وضعیت را به ایالات متحده پیشنهاد کرده بود که از جمله آنها عقد توافقنامه‌یی برای صدور روادید به افرادی است که نامشان در فهرست‌های تحریمی دو کشور مشاهده می‌شود. اما طرف امریکایی این پیشنهاد را رد کرد. » سفارت روسیه در امریکا همچنین تاکید کرد که روسیه از سرگیری روابط بین ‌پارلمانی دو کشور را خواستار است و ایالات متحده در قطع همکاری‌ها در این عرصه پیشگام بوده. جان باراکو و رون جونسون و دستیاران آنها از دیگر سناتورهایی بودند که برنامه سفر به روسیه را داشتند. امریکا در سه سال اخیر در مساله اوکراین و نیز در چارچوب چند قانون تحریمی از جمله قانون ماگنیتسکی، صدها نفر از مقامات و شهروندان روس را تحریم کرده و مسکو نیز به این تحریم‌ها پاسخ متقابل داده است. این در حالی است که دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس‌جمهوری روسیه جمعه گفته بود وضعیت روابط میان روسیه و امریکا یکی از بزرگ‌ترین ناامیدی‌ها در سال ۲۰۱۷ بوده است. به گزارش راشاتودی، سخنگوی کرملین افزود: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بارها تمایل مسکو را به ایجاد روابط بر مبنای احترام و اعتماد متقابل با همه کشورها از جمله اعضای اتحادیه اروپا و امریکا ابراز کرده است. دو کشور در سال گذشته با اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه از جمله محدود کردن شمار کارکنان سفارتخانه‌ها و هدف گرفتن رسانه‌های دولتی از یکدیگر انتقاد کردند.

 

ارسال نظر