متیس: پیمانکاران امریکایی به سوریه می‌روند

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۰۳

گروه جهان|

 وزیر دفاع ایالات متحده گفته که انتظار دارد از این پس حضور غیرنظامیان امریکایی در سوریه افزایش یابد و شمار بیشتری از آنها به عنوان دیپلمات و مقاطعه‌کار به این کشور بروند. به گزارش رویترز، جیمز متیس با اشاره به سیاست‌های کشور خود در دوره پس از جنگ با داعش در سوریه گفته است: «آنچه ما انجام خواهیم داد، این است که رویکرد تهاجمی خود را که برای بازپس‌گیری سرزمین بود، تغییر خواهیم داد و بر مساله برقراری ثبات در سوریه تمرکز می‌کنیم. از این‌رو دیپلمات‌های بیشتری در آنجا خواهیم داشت. »

امریکا هم‌اکنون حدود دو هزار سرباز در سوریه دارد که به ادعای مقام‌های امریکایی با داعش می‌جنگند. متیس پیش از این گفته بود که نیروهای امریکایی تا زمانی که شبه‌نظامیان داعش بخواهند، بجنگند در سوریه خواهند ماند و مانع آن خواهند شد که داعش دیگری به وجود بیاید. این اما نخستین‌بار است که وزیر دفاع امریکا از افزایش شمار دیپلمات‌های امریکایی در بخش‌هایی از سوریه سخن می‌گوید که از داعش بازپس گرفته شده است.

وی در این باره گفته است: «وقتی که شما دیپلمات‌های بیشتری داشته باشید، آنها موجب فعالیت‌هایی برای بازسازی می‌شوند و مقاطعه‌کاران را همراه خود می‌آورند. یک وجوه بین‌المللی اینجا وجود دارد که باید بر آن نظارت داشت تا بتوان با آن کاری کرد و به جیب آدم‌های نااهل نرود. »

ایالات متحده به دنبال جنگ داخلی سوریه روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد. بشار اسد رییس‌جمهور سوریه که در این جنگ از پشتیبانی روسیه برخوردار بود به حضور نیروهای امریکایی در خاک سوریه اعتراض کرده و آنها را متجاوز خوانده است. در شرایطی که مبارزه با داعش به روزهای پایانی خود رسیده است، رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که دو گور جمعی شامل اجساد قربانیان داعش در غرب منطقه الرقه مرکز اصلی استقرار این گروه در شرق سوریه کشف شده است. این گورهای جمعی که در حومه غربی الرقه کشف شده شامل اجساد ده‌ها نفر از شهدای نظامی و غیرنظامی است و داعش آنها را در دورانی اعدام کرد که این منطقه را اشغال کرده بود.

 

ارسال نظر