ترامپ چین را تهدید کرد

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۲۲
ترامپ چین را تهدید کرد

گروه جهان

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا با متهم کردن چین به تخلف از تحریم نفتی کره‌شمالی گفته تاکنون به امید همکاری بیشتر با پکن برای حل بحران کره در برابر اختلافات تجاری دو کشور کوتاه آمده اما کاسه صبرش درحال لبریز شدن است. تهدید تجاری ترامپ علیه چین در شرایطی است که برخی ناظران از آغاز واقعی جنگ تجاری امریکا و چین در 2018 خبر داده‌اند.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، ترامپ در توییتی نوشته است:«بسیار ناامید‌کننده است که چین اجازه می‌دهد، نفت به کره‌شمالی برسد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، هیچ‌وقت راه‌حل دوستانه‌یی برای مساله کره پیدا نمی‌شود.» ترامپ همچنین گفته که از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در زمینه اختلاف تجاری با چین کوتاه آمده با این امید که رهبران جمهوری خلق چین با فشار آوردن بر کره‌شمالی، این کشور را به کنار گذاشتن برنامه هسته‌یی وادار کنند اما امیدها به این همکاری هر روز کمتر و کمتر می‌شود.

دونالد ترامپ تلویحا هشدار داده که با توجه به اقدام چین در فروش نفت به کره‌شمالی ممکن است شکیبایی خود را به زودی از دست بدهد. رییس‌جمهوری امریکا گفته است:«نفت به کره‌شمالی می‌رود. قرار ما این نبود! اگر به ما در مورد کره‌شمالی کمک نکنند من هم چیزی را که همیشه گفته بودم، انجام خواهم داد. آنها(چینی‌ها) مجبورند که به ما بیشتر از گذشته کمک کنند. خطرهای نامعلوم بسیاری وجود دارد که برای چین اصلا خوب نیست».

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، ترامپ با متهم‌ کردن چین به تخطی از اصول تجارت آزاد گفته بود که اشباع بازارهای امریکا از کالاهای چینی باعث ورشکستگی تولیدکنندگان و بیکاری کارگران امریکایی شده است و وعده داده بود در صورت پیروزی، این وضعیت را تغییر خواهد داد؛ اما تاکنون اقدامی جدی در محدود کردن واردات چین یا اقدامات تلافی‌جویانه تجاری علیه این کشور صورت نداده است.

منابع کره‌جنوبی نیز گفته‌اند که از انتقال نفت از کشتی‌های چینی به کشتی‌های کره‌شمالی تصاویر ماهواره‌یی دارند یک منبع کره‌جنوبی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته در موارد متعددی کشتی‌های بعضی کشورها ازجمله چین در آب‌های بین‌المللی به کشتی‌های کره‌شمالی نفت منتقل کرده و در مواردی هم از کشتی‌های کره‌شمالی زغال‌سنگ تحویل گرفته‌اند.  سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اتهام‌های گفته، چنین موضع‌گیری‌هایی با واقعیت همخوانی ندارد. هوا چون اینگ جمعه در نشست مطبوعاتی در پکن گفته است:«چین به شهروندان و شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد، خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کنند و با هر اقدامی در این راستا برخورد می‌کند».

مناقشه چین و امریکا بر سر رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت در شرایطی ادامه دارد که این نهاد پنج‌شنبه نیز پهلوگرفتن 4 کشتی کره‌شمالی متهم به انتقال کالاهای تحریم‌ شده را در همه بنادر جهان ممنوع کرد. به‌ گفته برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل این قطعنامه قرار بود برخی کشتی‌های متعلق به دیگر کشورها را نیز هدف قرار دهد اما با مخالفت چین تنها به این 4 کشتی محدود شد. برخی از کشتی‌هایی که در فهرست پیشنهادی امریکا هستند با پرچم کشورهای بلیز، چین، هنگ‌کنگ، پالائو و پاناما حرکت کرده‌اند. قطعنامه 2397 شورای امنیت سازمان ملل که یک هفته پیش به تصویب رسید، اجازه داده است تا کشتی‌های مظنون به شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی کره‌شمالی توسط سایر کشورها بازرسی و توقیف شوند.

 

 انتقاد مشاور امنیت ملی از رویکرد ترامپ

انتقادهای تند ترامپ از چین در شرایطی خبرساز شده که مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری ایالات متحده گفته، رویکرد غیرعادی ترامپ در مسائل داخلی و خارجی آسایش را از مشاوران او سلب کرده است. هربرت مک‌ مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته:«رویکرد غیرعادی ترامپ آسایش را از بسیاری از ما ازجمله خود من سلب کرده است.»

مک‌مستر که به عنوان فرمانده نظامی در عراق و افغانستان حضور داشته، سیاست خارجی ترامپ را واقع‌گرایی عمل‌گرا توصیف و نظر منتقدان مبنی بر انزواگرا بودن آن را رد کرده است. مک‌مستر گفته است:«اجماع بر این بوده که دخالت خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط مطلقا خوب است. اما مشکلاتی در این رابطه هست که هم به سختی قابل حل است و هم منافع کمی برای مردم امریکا دارد و مردم سرمایه‌گذاری با خون و پول را توجیه‌پذیر نمی‌دانند.»

گفته شده، مشاوران ترامپ و دست‌اندرکاران وزارت خارجه ایالات متحده در مسائل بسیاری ازجمله توافق آب‌وهوایی، ناتو، پیمان‌های تجارت آزاد، طرح صلح خاورمیانه و توافق هسته‌یی با ایران با رییس‌جمهور ایالات متحده اختلاف دارند و او بدون توجه به نظرات آنان در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.» ترامپ در تازه‌ترین مورد خلاف چند دهه سیاست روسای‌جمهور پیش از خود مبنی بر خودداری از انتقال سفارت امریکا در فلسطین اشغالی به قدس، این شهر را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت را صادر کرد، اقدامی که با واکنش‌های گسترده در سطح بین‌المللی روبه‌رو شد.

 

طعنه به گرمایش زمین

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا از کاهش گسترده دمای هوا در شمال و شرق ایالات متحده برای زیر سوال بردن گرمایش زمین استفاده کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ در توییتر نوشته است:«در شرق امریکا ممکن است سردترین شب سال نو ثبت شده در تاریخ را تجربه کنیم. شاید بتوانیم برای گرم شدن اندکی از گرمایش زمین که قرار بود برایش تریلیون‌ها دلار از پول ما را- و نه پول دیگر کشورها را- صرف کنند، استفاده کنیم. خودتان را بپوشانید.» ترامپ و بسیاری از جمهوری‌خواهان گرمایش زمین را باور ندارند و امریکا پس از به ریاست‌جمهوری رسیدن ترامپ از پیمان آب‌وهوایی پاریس خارج شد. رییس‌جمهور امریکا فراخوان مقابله با گرم شدن اقلیم کره زمین را حقه چینی‌ها برای آسیب زدن به صنایع امریکا می‌داند. آسوشیتدپرس با انتقاد از توییت اخیر ترامپ نوشته که رییس‌جمهور امریکا فرق بین اقلیم و آب‌وهوا را نمی‌داند. آب‌وهوا به وضعیت جوی در طول یک دوره کوتاه‌تر اشاره دارد درحالی که اقلیم، نمایش طولانی‌تر از الگوهای آب و هوایی است.

 

 

ارسال نظر