معمای رییس آینده کاتالونیا

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۴۳

گروه جهان   رییس آینده ایالت کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا پس از اعلام نتایج انتخابات پنج‌شنبه گذشته هنوز مشخص نشده و دو حزب جدایی‌طلب این ایالت برای به دست گرفتن ریاست دولت ایالتی‌ در تلاش هستند.

به نوشته روزنامه «لا راسون»، دو حزب دموکرات و چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا در انتخابات اخیر به‌صورت مستقل و نه ائتلافی وارد عرصه رقابت شدند و نهایتا حزب اول 34 کرسی و حزب دوم هم 32کرسی کسب کردند. قرار بود حزب اول تعیین‌کننده رییس ایالت باشد. کارلوس پوجدمون رییس پیشین کاتالونیا که در بلژیک در تبعید خودخوانده به‌سر می‌برد، گزینه حزب اول برای ریاست و اوریول جونکراس گزینه ریاستی حزب دوم بودند. باتوجه به نتایج انتخابات، پوجدمون ‌باید بار دیگر ریاست ایالت را عهده‌دار می‌شد، اما تحقق این امر غیرممکن است زیرا پوجدمون از نظر دستگاه قضایی اسپانیا فراری محسوب می‌شود و به محض ورود به این کشور دستگیر خواهد شد. از طرف دیگر اوریول جونکراس دبیرکل حزب چپ جمهوری‌خواه که در زندان به‌سر می‌برد، پس از اعلام نتایج انتخابات روزنه‌های امیدی به دستیابی به ریاست این ایالت یافته است. حامیان جونکراس در حال کار روی طرحی هستند که وی را به ریاست ایالت می‌رساند. در چارچوب این طرح، جمهوری‌خواهان معتقدند احتمال اینکه جونکراس ظرف چند هفته آینده از زندان آزاد شود، زیاد است و این در حالی ست که پوجدمون قادر به رسیدن به جایگاه ریاست ایالت از خارج از کشور نیست و اگر هم وارد اسپانیا شود دستگیر خواهد شد.

در هر صورت، تحولات ایالت کاتالونیا ادامه‌دار است و باید منتظر رخدادهای جدید در این زمینه بود. کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی است. این منطقه به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری، مهم‌ترین خودمختاری اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا مربوط به این منطقه است. حامیان استقلال کاتالونیا معتقدند جدایی از دولت مرکزی به سود این منطقه خواهد بود، چراکه 27درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25درصد از کل گردشگران اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیاست. جدایی‌طلبان همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال و رای پارلمان منطقه به جدایی از اسپانیا، اواخر ماه سپتامبر حدود 10هزار نیروی پلیس از سوی دولت اسپانیا به منطقه کاتالونیا اعزام شدند؛ اما به نظر می‌رسد با وجود شک و تردیدها درباره سرنوشت دولت جدید کاتالونیا، آرامش به‌تدریج به منطقه بازمی‌گردد چراکه دولت اسپانیا روند بازگرداندن نیروهای پلیس را از منطقه آغاز کرده است.

 

ارسال نظر