هشدار چین نسبت به توسعه نظامی‌گری ژاپن

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۴۲

گروه جهان  

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌یی هشدار داده که توسعه نظامی‌گری ژاپن، صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. به گزارش شینهوا، وزارت خارجه چین در بیانیه خود نسبت به تغییر کاربری ناو مشهور ایزومو هشدار داده و اعلام کرده که توکیو قصد دارد با بازتعریف کارکرد این ناو، امکان فرود و برخاست جنگنده روی آن را فراهم کند. این بیانیه تاکید کرده هر اقدامی که ژاپن در راستای توسعه نظامی انجام می‌دهد نباید باعث شود تا صلح، ثبات و امنیت به خطر بیفتد.

ناو «ایزومو» با طول 248متر بزرگ‌ترین کشتی جنگی ژاپن با عرشه پرواز مسطح به شمار می‌رود و به گونه‌یی طراحی شده است تا بتواند جنگنده‌های

اف-35 را نیز حمل کند. این منابع اعلام کردند بالابری که عرشه این ناو را به آشیانه هواپیما متصل می‌کند، می‌تواند این جنگنده‌ها را نیز بر خود حمل کند. از تغییراتی که بر این ناو اعمال خواهد شد، می‌توان به افزودن یک سطح شیبدار در انتهای عرشه پرواز، افزایش مقاومت عرشه در برابر حرارت و بهبود قابلیت کنترل ترافیک هوایی این ناو اشاره کرد.

همزمان «هوا چون ‌اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته، تحرکات نظامی ژاپن همیشه با نگرانی از سوی کشورهای همسایه دنبال شده است. «هوا چون ‌اینگ» گفته است:«ژاپن دست به اقدامات نظامی می‌زند که مصارف برون‌مرزی دارد و این با بند 9 قانون اساسی این کشور که مانع عملیات فرامرزی ارتش ژاپن می‌شود، مغایرت دارد».  در اختیار داشتن ناوهواپیمابر برای ژاپن، پرسش‌هایی را درباره تبعیت از قانون اساسی در این کشور مطرح خواهد کرد. ماده 9 قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن، استفاده از نیروهای مسلح برای این کشور را به کلی ممنوع اعلام می‌کند. با وجود این، دولت‌های ژاپن همواره این قانون را به گونه‌یی تفسیر می‌کنند که استفاده از نیروهای نظامی را تنها به دلایل دفاعی جایز بداند. روزنامه ژاپن تودی نوشته، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد به هر شکل در جریان حکمرانی خود این بند از قانون اساسی را اصلاح کند. در ماه‌های اخیر ژاپن به طور مکرر در مانورهای مشترک نظامی با امریکا شرکت کرده است.

 

ارسال نظر