رویارویی دریایی بریتانیا و روسیه در دریای شمال

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۶۴

گروه جهان|

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد مصادف با روز کریسمس یک ناوچه نیروی دریایی سلطنتی این کشور یک کشتی جنگی روسیه را به هنگام عبور از نزدیکی‌ آب‌های بریتانیا اسکورت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده است: «ناوچه سن‌آلبانز بریتانیایی کشتی جنگی روسیه با نام دریادار گورشکف را در دریای شمال تحت نظر گرفته و فعالیت‌های آن را در نواحی حوزه ملی بریتانیا رصد کرده است. ناوچه سن‌آلبانز بریتانیا یک ناوچه نوع 23 در نیروی دریایی بریتانیاست که روز شنبه در دریای شمال مسقر شده تا کشتی روسی را رهگیری کند و اکنون به پایگاه خود، یعنی پایگاه پورتسموث بازگشته است.» گاوین ویلیامسن وزیر دفاع بریتانیا، در بیانه‌یی بعد از این اتفاق گفت: «من هیچ تردیدی در دفاع از آب‌های کشورمان یا تحمل نکردن هرگونه تجاوزگری، به خود راه نمی‌دهم. بریتانیا هرگز به هنگام حفاظت از کشور، مردم و منافع ملی‌اش مرعوب نمی‌شود.» وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرد که اخیرا شاهد افزایش ناگهانی عبور و مرور واحدهای روسیه در آب‌های خود بوده است. روسیه هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

همچنین به گزارش وزارت دفاع بریتانیا، روز یک‌شنبه نیز یک کشتی گشت‌زنی بریتانیا یک کشتی روسیه مخصوص جمع‌آوری اطلاعات در دریای شمال و کانال مانش را اسکورت کرده است. یک بالگرد نیروی دریایی بریتانیا نیز برای تحت نظر گرفتن دو کشتی روس دیگر به منطقه اعزام شده است.

به‌تازگی بریتانیا درباره خطر جدیدی از جانب روسیه هشدار داده که خطوط زیر آبی اینترنت را تهدید می‌کند. پیش‌تر در همین ماه، استوارت پیچ از مقام‌های عالی‌رتبه نظامی بریتانیا، گفته بود بریتانیا و ناتو باید به فکر امنیت راه‌های ارتباطی‌ خود باشند. او هشدار داده بود در صورت قطع یا اختلال در این خطوط اقتصاد به سرعت و احتمالا فاجعه‌بار آسیب می‌بیند. روابط روسیه و بریتانیا از زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، پرتنش بوده و در سال‌های اخیر شکلی خصمانه به خود گرفته است. چندی پیش بریتانیا روسیه را به مداخله در همه‌پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، متهم کرد.

 

 

ارسال نظر