«برگزیت» الگوی روابط اتحادیه اروپا با ترکیه

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۶۱
«برگزیت» الگوی روابط اتحادیه اروپا با ترکیه

گروه جهان|

وزیر خارجه آلمان معتقد است توافق بروکسل با بریتانیا بر سر روابط پسابرگزیت می‌تواند به‌عنوان الگویی برای روابط با دیگر کشورهایی که خواستار داشتن نزدیک‌ترین روابط ممکن با اتحادیه اروپا هستند، همانند اوکراین و ترکیه، مورد استفاده قرار بگیرد. لندن پس از تلاش‌های مستمر موفق شد بروکسل را به پیشبرد مذاکرات درباره روابط آتی راضی کند و اعلام کرده روابط نزدیک با اتحادیه اروپا را به‌عنوان عضو پیشین و نه یک کشور خارجی، خواستار است.

در حال حاضر بریتانیا طبق توافق‌های داخلی اتحادیه اروپا و قراردادها با 73 کشور دیگر که با اتحادیه اروپا قرارداد تجاری دارند، در واردات از تعرفه گمرکی صفر یا در حد صفر سود می‌برد اما پس از برگزیت همه این مناسبات پایان خواهد یافت و بریتانیا مجبور است پیش از نهایی شدن خروج، قراردادهای دوجانبه جداگانه‌یی را به‌عنوان جایگزین درنظر بگیرد؛ در غیر این‌صورت، قیمت کالاهای مصرفی در بریتانیا در زمان کوتاهی به‌‌شدت افزایش خواهد یافت و تورم بالا نیز به مشکلات اقتصادی پیش روی دولت «ترزا می» افزوده خواهد شد.

 الگویی برای روابط با ترکیه و اوکراین

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه با روزنامه «فونکه» گفته توافق بر سر روابط پسابرگزیت با بریتانیا می‌تواند برای معمای پیچیده مدیریت روابط بلوک 27 عضوی اتحادیه اروپا با دو کشور غیرعضو (اوکراین و ترکیه)، راه‌حل مناسبی را فراهم کند. گابریل گفته است: «نمی‌توانم عضویت اوکراین یا ترکیه در اتحادیه اروپا در چند سال آتی را تصور کنم. اگر بتوانیم با بریتانیا بر سر روابط پسابرگزیت به توافقنامه‌یی هوشمندانه دست یابیم، آنگاه این توافق می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها همچون اوکراین و ترکیه تبدیل شود.»

به گزارش رویترز، ترکیه که چندین دهه است نامزد عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، همین حالا نیز یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا دارد که تجارت بیشتر کالاها را بدون تعرفه گمرکی ممکن می‌سازد. گابریل گفت یک احتمال این است که به آنکارا یک «اتحادیه جدید و نزدیک‌تر گمرکی» پیشنهاد شود، اگرچه اجرای چنین پروژه‌یی به تغییر در فضای سیاسی کنونی ترکیه بستگی دارد. هزاران نفر از جمله شهروندان آلمانی در سرکوب‌های دولت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، از کودتای نافرجام سال 2016 تاکنون دستگیر شده‌اند.

توافق میان اتحادیه اروپا و اوکراین بر سر «منطقه تجارت آزاد جامع و عمیق» در ماه سپتامبر به‌طور رسمی اجرایی شد که تجارت آزاد کالاها، خدمات و سرمایه را ممکن می‌سازد و امکان مسافرت‌های کوتاه‌مدت را بدون روادید فراهم می‌آورد. تمایل اوکراین به روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا یکی از نیروهای محرکه پشت ناآرامی‌های سال 2014 بود که به سرنگونی رییس‌جمهوری حامی روسیه منجر شد و پیوستن کریمه به خاک روسیه را در پی داشت.

هر دو کشور سال‌هاست که نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، اما شرایط دست‌کم تا این زمان به‌خوبی پیش نرفته است. از سوی دیگر، بریتانیا به‌دنبال جدایی تمام و کمال از اتحادیه اروپاست؛ اما ملاحظات اقتصادی اجازه چینی اتفاقی را نمی‌دهد. بلوک اروپایی بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا محسوب می‌شود و باقی توافق‌های تجاری لندن با دیگر کشورها به صورت توافق‌های کلی اتحادیه اروپا هستند که پس از برگزیت برای بریتانیا منقضی می‌شوند.

 چشم‌انداز تورم بالا در بریتانیا

کنسرسیوم خرده‌فروشی در بریتانیا هشدار داده در صورتی که دولت ترزا می ‌نتواند در دوران پسابرگزیت توافق‌های جدیدی را جایگزین توافق‌های اتحادیه اروپا با 73 کشور ثالث کند، آنگاه مصرف‌کنندگان با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه خواهند شد. به گزارش گاردین، هلن دیکنسون مدیرعامل این کنسرسیوم،

با اشاره به اینکه بریتانیا در حال حاضر از تعرفه‌ صفر یا خیلی پایین سود می‌برد، افزود: هزینه کالاهای مصرفی روزمره همچون مواد غذایی و البسه در صورت از دست رفتن مناسبات کنونی، به‌شدت بالا می‌رود. دیکنسون گفت: «روز 29 ماه مارس سال 2019 ما را از همه این مناسبات کنار می‌گذارند. یک دقیقه پس از خروج‌مان آن مناسبات دیگر شامل حال بریتانیا نمی‌شود. پس آنچه در فاصله زمانی اکنون تا سال 2019 اهمیت دارد این است که بریتانیا به‌ مشکل کنونی بپردازد و دست‌کم بر جایگزین کردن مناسبات کنونی تمرکز کند. در اینجا صحبت از اقلام مصرفی زندگی روزمره است؛ ماهی از نروژ، نوشیدنی از آفریقای‌جنوبی، البسه از ترکیه و... تعرفه پایین همه این اقلام به دلیل قراردادهایی است که اکنون داریم.» طبق محاسبات این کنسرسیوم، تعرفه واردات البسه از ترکیه که بزرگ‌ترین تامین‌کننده بریتانیا محسوب می‌شود، پس از خروج از اتحادیه اروپا از صفر به 12‌درصد افزایش می‌یابد و تعرفه واردات ماهی از ایسلند از 3.4‌درصد به 11‌درصد می‌رسد.

 استفاده از الگوی نروژ

پراجکت سیندیکت در گزارشی بریتانیا را به فردی تشبیه کرده که برای خودکشی از ساختمانی

 100 طبقه پریده و در مسیر سقوط پس از عبور از 50 طبقه می‌گوید: «تا اینجای کار همه ‌چیز خوب بوده است!» حتی این تشابه هم بی‌انصافی در حق خودکشی است، چراکه همه شواهد سیاسی و اقتصادی موجود فریاد می‌زنند تا اینجای کار همه ‌چیز فاجعه بوده است. ترزا می ‌تنها با سکوت در برابر خواسته‌های اتحادیه اروپا توانست بروکسل را به پیشروی به مرحله بعدی مذاکرات، یعنی گفت‌وگو درباره روابط تجاری آتی، راضی کند. اما علت اصلی این سکوت این بود که خروج سخت از نظر اقتصادی برای بریتانیا فاجعه به بار می‌آورد. در حقیقت، طرف بریتانیایی بیشتر به‌دنبال شرایطی مشابه عضویت کنونی نروژ در اتحادیه اروپاست که در صورت پذیرش رفت‌و‌آمد آزادانه نیروهای کار، رجحان حقوقی قوانین اتحادیه اروپا و پرداخت بودجه اروپایی ممکن می‌شود. اگرچه تاجران، سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی از برگزیت تقلبی به سبک نروژ حمایت می‌کنند، اما چنین اتفاقی یک ضربه سیاسی بزرگ به دولت ترزا می ‌خواهد بود چراکه این موارد را خط قرمز در مذاکرات توصیف کرده بود. اما در عمل، بریتانیا بدون عقب‌نشینی از بسیاری از خواسته‌های خود هیچ شانسی برای مذاکره بر سر همکاری ویژه و عمیق نخواهد داشت.

 

ارسال نظر