چین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۶۰
چین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود

گروه جهان|

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته چین با کمک روسیه و شرکای بریکس خود به زودی عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را از امریکا می‌رباید. همزمان یک موسسه تحقیقات نیز پیش‌بینی کرده که چین تا ۲۰۳۲ امریکا را پشت سر خواهد گذاشت. سی‌ان‌ان نیز در گزارشی از آغاز جنگ اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال پیش رو میلادی خبر داده است.

به گزارش راشاتودی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که چین به زودی با حمایت روسیه و هند که از شرکای اصلی گروه بریکس هستند، عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را از امریکا تصاحب خواهد کرد و جایگاه اقتصاد اول دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. وزیر خارجه روسیه تاکید کرده، تاثیر رشد اقتصادی گروه بریکس در اقتصاد جهانی و گروه۲۰ منجر به چند قطبی شدن جهان خواهد شد. لاوروف گفته است:«معتقدم همتایان غربی ما در گروه۲۰ بیش از گذشته متوجه این موضوع شده‌اند که باید چانه بزنند. آنها متوجه شده‌اند که باید با بریکس به توافق برسند... بریکس تنها نیست و متحدان خود را دارد که شامل عربستان سعودی، مکزیک، آرژانتین و اندونزی است. فکر می‌کنم که نیمی از گروه۲۰ به دنبال شرکت کردن در فرآیند تصمیم‌گیری بریکس هستند».

لاوروف همچنین گفته است:«اگر بخواهیم در مورد چین صحبت کنیم باید بگویم که این کشور منابع اقتصادی و نیز منافعی هم در منطقه امریکای لاتین دارد و می‌خواهد در این قسمت از جهان به دلیل اینکه منابع معدنی زیادی ندارد، سرمایه‌گذاری کند. امریکای لاتین نه تنها برای چین بلکه برای شرکت‌های روسی هم جذاب است و از آنجا که حضور شرکت‌های روسی و چینی در امریکای لاتین عمیق‌تر می‌شود عمیقا بر این باورم که پروژه‌های بیشتری در این امریکای لاتین خواهد بود و بریکس و بانک توسعه نوین که بخشی از بریکس است به این پروژه‌ها ملحق خواهند شد».

 قدرت شماره یک

بلومبرگ نیز به نقل از مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری مستقر در لندن گزارش داده که چین تا سال ۲۰۳۲میلادی امریکا را پشت سر گذاشته و قدرت اقتصادی شماره یک جهان می‌شود.

در این گزارش آمده است: تحقیقات این مرکز مستقر در لندن نشان می‌دهد، اهمیت رو به رشد اقتصادهای بزرگ آسیا در سال ۲۰۱۸ و پس از آن ادامه خواهد داشت و این منطقه در بیش از یک دهه آینده نقش پر اهمیتی خواهد داشت. بر پایه این تحقیقات، هند در سال میلادی آینده از بریتانیا و فرانسه پیشی گرفته و پنجمین اقتصاد جهان از نظر دلاری می‌شود و تا سال ۲۰۲۷ به رتبه سوم صعود کرده و بالاتر از آلمان قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۳۲ سه اقتصاد از چهار اقتصاد برتر جهان – چین، هند و ژاپن - آسیایی خواهند بود و تا آن زمان چین از امریکا به عنوان اقتصاد شماره یک جهان سبقت می‌گیرد. پیشروی هند متوقف نخواهد شد و در نیمه دوم قرن جاری رتبه برتر را تصرف می‌کند. همچنین تا سال ۲۰۳۲میلادی کره‌جنوبی و اندونزی وارد فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان می‌شوند و جای ایتالیا و کانادا را می‌گیرند.

 سال پرآشوب در پیش است

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ در برابر چین 2018 را سال سختی خوانده و نوشته است:«جنگ تجاری چین و امریکا که مدت‌ها درباره‌اش بحث شده در 2017 اتفاق نیفتاد اما داستان سال جدید می‌تواند متفاوت باشد».

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی شعارهای تندی علیه چین سر می‌داد اما بعد از ورود به دفتر ریاست‌جمهوری لحنش کمی تغییر کرد و پس از دیدار با شی جین ‌پینگ، رییس‌جمهور چین رویکردش در این باره بسیار نرم‌‌تر شد. لوییس کویجس اقتصاددان می‌گوید:«دولت امریکا با وجود لفاظی‌های تند در یک سال گذشته اقدامات بسیار کمی برای محدود کردن واردات از چین داشته است.» اما کارشناسان بر این باورند که سال 2018 شرایط تغییر خواهد کرد. سی‌ان‌ان نوشته:«به نظر می‌رسد که صبر ترامپ در برابر چین به سر رسیده به‌ ویژه اینکه امیدهایش برای کمک چین به حل چالش برنامه هسته‌یی کره‌شمالی تقریبا از میان رفته است. حالا انتظار می‌رود که ترامپ در ماه‌های آینده نتایج تحقیقات بزرگ دولتش درباره رویه‌های تجاری چین ازجمله در بخش تجارت فولاد و قوانین مربوط به مالکیت معنوی را اعلام کند، امری که احتمالا به وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای چینی منجر خواهد شد. اسکات کندی، مسوول بخش چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: «انتظار من است که در نیمه نخست سال 2018 شاهد آغاز یک جنگ تجاری میان چین و امریکا باشیم. این جنگ تجاری می‌تواند به یک معضل جدی تبدیل شده و تمام جنبه‌های روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان را تحت تاثیر قرار دهد».

نخستین دور گفت‌وگوهای اقتصادی میان امریکا و چین که در آوریل برگزار شد بدون هیچ نتیجه ملموسی به پایان رسید. حالا کار به جایی رسیده که ترامپ در استراتژی راهبردی امنیتی دولتش چین را در کنار روسیه به تهدیدی جدی علیه منافع ایالات متحده خوانده است. مریا سولیس، کارشناس سیاسی اقتصادی انستیتو بروکینگز می‌گوید:«در دهه 1980میلادی ژاپن و ایالات متحده رقابت اقتصادی نزدیکی با یکدیگر داشتند اما همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور مانع از بحرانی شدن روابط دو طرف شد، چیزی که در رقابت اقتصادی واشنگتن و پکن وجود ندارد و همین مساله نگران‌کننده است. گرچه امریکا و چین همکاری‌های تجاری گسترده‌یی دارند اما آنچه رهبران دو کشور را از ورود به تنش‌های شدیدتر منع می‌کند، وجود اتحاد نظامی دو جانبه است».

سونگ گیویونگ، کارشناس اقتصادی از دانشگاه شانگهای نیز پیش‌بینی کرده که 2018 سال آغاز تنش‌های جدی در روابط اقتصادی و تجاری چین و امریکاست. او به سی‌ان‌ان می‌گوید:«مشکل بزرگ تمرکز ترامپ بر 309هزارمیلیارد کسری تجاری ایالات متحده و چین است».

 

ارسال نظر