روایت نیویورک‌تایمز از استعفای حریری

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۸۴

گروه جهان| روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به ماجرای پشت پرده استعفای نخست‌وزیر لبنان نوشته استعفای عجیب سعد حریری بخشی از تلاش‌ جاه‌طلبانه ولیعهد سعودی برای تکان دادن ساختار قدرت در منطقه و مقابله با رقیب عربستان یعنی ایران بود.

در این گزارش آمده، سعد حریری که متحد قدیمی سعودی‌ها به شمار می‌آید، ماه گذشته با تصور اینکه قرار است با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، در صحرا اردو بزند به ریاض سفر کرد اما در عوض از تلفن شخصی‌اش محروم و از محافظانش جدا شد و مورد اهانت قرار گرفت. او سپس یک متن استعفا دریافت کرد و مجبور شد آن را در شبکه تلویزیونی قرائت کند. حریری حتی پیش از قرائت استعفانامه‌ اجازه نیافت به خانه‌یی که در عربستان دارد، برود و مجبور شد از نگهبانان بخواهد برایش از خانه کت و شلوار بیاورند. این ماجرای عجیب تنها فصلی از داستان ولیعهد جوان و جاه‌طلب سعودی بود که به‌وضوح مصمم به تکان دادن ساختار قدرت نه تنها در کشورش، بلکه در منطقه بوده است. وی در داخل نیز صدها شاهزاده و بازرگان را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد. بن سلمان همچنین در یمن جنگ به راه انداخت و به مقابله با قطر پرداخت.

بن‌سلمان دنبال این بود که نخست‌وزیر کشوری دیگر را که ظاهرا فرمانبردار حامیان سعودی‌اش نبود، بیرون بکشد و این پیام را ارسال کند: «اکنون زمان آن است که حزب‌الله متحد ایران در منطقه و سازمان قدرتمند شیعی لبنان که بانفوذترین بازیگر سیاسی این کشور به شمار می‌آید، متوقف و از قدرتمندتر شدنش جلوگیری شود. »

حریری سوم نوامبر با علی‌اکبر ولایتی یک مقام ارشد ایرانی دیدار و از همکاری ایران با لبنان قدردانی کرد. احتمالا همین مساله کاسه صبر سعودی‌ها را لبریز کرد. مقامات لبنانی ساعات بین ورود حریری به ریاض و اعلام استعفایش را جعبه سیاه می‌خوا‌نند. وقتی یکی از آنها از حریری در این باره سوال می‌پرسد، او تنها به زمین نگاه کرده و می‌گوید: «بدتر از آن چیزی بود که فکر می‌کنید. »

نیویورک‌تایمز نوشته، ریاض ابزارهای متعددی برای استفاده علیه حریری دارد. این کشور می‌تواند 250هزار کارگر لبنانی در عربستان را اخراج کند و به اقتصاد لبنان آسیب بزند و از آنجایی که حریری یک شهروند دوتابعیتی سعودی-لبنانی است و قراردادهای تجاری متعددی در عربستان دارد، سعودی‌ها می‌توانند او را به دلایل شخصی تهدید کنند. به گفته دیپلمات عرب، او به اتهامات فساد مالی تهدید شده بود. ماجرای استعفای حریری با دخالت فرانسه، امریکا، مصر و دیگر کشورها به توافقی ختم شد که اجازه داد نخست‎وزیر لبنان سرانجام عربستان را ترک کند.

 

ارسال نظر