کاهش 250 میلیون دلاری درآمد ارزی کره‌شمالی

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۸۳

گروه جهان|

در پی صدور قطعنامه 2397 شورای امنیت سازمان ملل در هفته‌یی که گذشت درآمد ارزی سالانه کره‌شمالی 250 میلیون دلار دیگر کاهش خواهد یافت. براساس تحریم‌های قبلی مبنی‌بر جلوگیری از صادرات بسیاری از محصولات کره‌شمالی به خارج، اعلام شد درآمد ارزی 3میلیارد دلاری سالانه این کشور یک‌میلیارد دلار کمتر خواهد شد.

وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌یی آورده با این تحریم‌ها حدود 10 درصد از کل درآمد سالانه ارزی این کشور کاهش پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود کل درآمد ارزی کره‌شمالی با توجه به تحریم‌ها و صدور دو قطعنامه در کمتر از دو ماه گذشته، نزدیک به یک‌میلیارد و 200میلیون دلار در طول سال کاهش یابد که حدود 40 درصد از کل درآمد ارزی کشور محسوب می‌شود. پس از آنکه کره‌شمالی ماه گذشته میلادی یک موشک قاره‌پیما پرتاب کرد، شورای امنیت سازمان ملل تحت فشار امریکا و به اتفاق آرا، قطعنامه تحریمی جدید بسیار شدیدی علیه این کشور تصویب کرد که صادرات نفت و سوخت به این کشور را کاهش می‌دهد. براساس این قطعنامه، تحریم‌های دیگری هم علیه محصولات غذایی، ماشین‌آلات، تجهیزات و کشتی‌ها و بسیاری از تولیدات این کشور اعمال خواهد شد. همچنین اعضای سازمان ملل

بر اساس این تحریم حق ندارند ماشین‌آلات صنعتی، فولاد و خودرو به کره‌شمالی صادر کنند بسیاری از مواد دیگر هم اجازه صادرات به این کشور نخواهد داشت. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نوشته، با توجه به سنگین و فراگیر بودن این تحریم‌ها ممکن است درآمد ارزی کره‌شمالی در طول سال حدود 250 تا 750 میلیون دلار دیگر کاهش یابد. کره‌شمالی تاکید کرده با وجود تحریم‌های امریکا و متحدانش و سیاست‌های خصمانه واشنگتن، حاضر به گفت‌وگو درباره مساله هسته‌یی و نیروی اتمی نظامی خود نیست. روزنامه گلوبال‌تایمز نیز دوشنبه از رای مثبت این کشور به قطعنامه اخیر دفاع کرده و گفته هدف از این تحریم‌ها جنگ نیست بلکه بازگرداندن کره‌شمالی به گفت‌وگوهاست. همزمان کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، در جریان اجلاس رهبران حزب حاکم خواستار آن شده که همبستگی و وحدت در بدنه حکومت حفظ شود و با هر عنصر غیرسوسیالیستی در این کشور مقابله شود.

 

ارسال نظر