اردوغان حزبش را پاکسازی می‌کند

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۰۴

گروه جهان| رییس‌جمهور ترکیه با هدف درخشش حزب حاکم در انتخابات سال آینده پاکسازی‌هایی را برای تقویت این حزب آغاز کرده است. هر هفته رجب طیب اردوغان در مناطق محلی یا شهرهای اطراف ترکیه سخنرانی می‌کند و در ماه‌های اخیر حضور وی در میدان‌های شهر حتی بیشتر از شهردارها شده است.

نیویورک‌تایمز نوشته: اردوغان در نظر دارد با پاکسازی‌های گسترده در داخل حزب حاکم «عدالت و توسعه» پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را تضمین کند. در همین راستا به تازگی شاهد استعفای صوری 6 شهردار در برخی شهرهای ترکیه از جمله آنکارا بوده‌ایم. بیشتر این افراد کسانی بودند که در جذب آراء آری در رفراندوم ماه آوریل گذشته شکست خورده بودند. واقعیت این است که همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی در ۱۷شهر از ۳۰ شهر بزرگ ترکیه پاسخ نه داده بودند که این مساله نگرانی‌ها را برای رییس‌جمهور ترکیه افزایش داده بود. انتظار می‌رود در ماه‌های آتی شاهد تغییرات بیشتری در ساختار حزب عدالت و توسعه و دیگر موسسات دولتی باشیم. رسانه‌های محلی ترکیه گزارش می‌دهند قرار است یک‌سری کنگره‌های محلی و منطقه‌یی پیش از برگزاری کنگره سراسری حزب حاکم در اوایل سال آینده برگزار شود. اردوغان بارها تاکید کرده ایجاد تغییرات در راستای تقویت حزب درخواست مردم است.

براساس نتایج نظرسنجی اخیر اردوغان هنوز یک سیاستمدار محبوب محسوب می‌شود این در حالی است که میزان محبوبیت حزب عدالت و توسعه از ۴۹درصد به ۴۳درصد کاهش یافته است. در این میان برخی مقامات حزب حاکم و حتی اعضای خانواده اردوغان متهم به فساد و پرداخت میلیون‌ها دلار رشوه شدند که این مساله می‌تواند چالش‌هایی را برای اردوغان ایجاد کند. اردوغان در یکی از سخنرانی‌هایش به اعضای حزبش هشدار داد که باید آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۱ درصد از آرا را به خود اختصاص دهند تا بتوانند این انتخابات را تضمین کنند. این وظیفه بسیار سنگین‌تر از دستیابی به یک اکثریت ساده تحت سیستم پارلمانی برای اعضای این حزب است. بر همین اساس یکی از اهداف ایجاد انرژی جدید و ایده‌های مبتکرانه است و آنها تلاش می‌کنند افراد جوان را وارد حزب کنند. در همین راستا مهدی اکر معاون رییس حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: ما یک حزب جوان هستیم و میانگین سنی این حزب حدود ۳۲ سال است. در این میان انتظار اردوغان از شهرداران جدید خود به خصوص شهردار پایتخت ترکیه این است که بتواند به گونه‌یی آرای مردم را جمع کند. در همین راستا شهردار جدید آنکارا به ادامه فعالیت حمل و نقل عمومی در تمام شهر تصویب کرد که این اقدام برای جوانان بسیار خوشایند بوده است.

 

ارسال نظر