خشم روسیه، هراس اروپا، خشنودی اوکراین

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۰۰
خشم روسیه، هراس اروپا، خشنودی اوکراین

گروه جهان|

دو روز پس از دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا برای تقویت ظرفیت دفاعی دولت اوکراین، روسیه شدیدا به آن اعتراض کرد. مسکو هشدار داده این تصمیم ترامپ خطای بزرگی است که می‌تواند در شرق اوکراین حمام خون به راه بیندازد. رهبران فرانسه و آلمان نیز با هشدار نسبت به تشدید بحران در شرق اروپا خواستار پایبندی طرفین درگیری در اوکراین به توافق‌های پیشین شدند.

نگرانی‌ها نسبت به بحران اوکراین از هفته گذشته بالا گرفت. زمانی که ترامپ اعلام کرد، قصد دارد تسلیحات سنگین نظامی را برای تقویت مینسک در اختیار اوکراین قرار دهد. دو روز پس از اعلام تصمیم ترامپ یک فرمانده ارشد نیروهای هوایی ایالات متحده در دیدار با سربازان امریکایی در نروژ از جنگی صحبت کرده که در راه است. اوکراین درگیر جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق این کشور است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰هزار نفر انجامیده است. این مناقشه به فاصله کوتاهی پس از آن شروع شد که روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. در فوریه سال ۲۰۱۵ طرف‌های درگیر در این مناقشه در مینسک با یک آتش‌بس توافق کردند اما شرایط آن فاصله زیادی تا اجرای کامل دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس توافق میسنک که فوریه ۲۰۱۵ امضا شد، دولت اوکراین و شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور تعهد کرده‌اند آتش‌بس در منطقه دونباس و سایر مناطق درگیری را رعایت کنند. با این حال هفته پیش سازمان امنیت و همکاری اروپا که نظارت بر آتش‌بس را به‌عهده دارد از بمباران‌ها و موارد متعدد تخطی از آتش‌بس در شرق اوکراین خبر داد.

دولت ترامپ جمعه اجازه تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین را صادر کرد، امری که از مدت‌ها پیش در حالت تعلیق بود. امریکا پیش از این ضمن آموزش نظامیان اوکراینی، برخی تسلیحات نظامی در اختیار این کشور گذاشته و به شرکت‌های امریکایی نیز اجازه داده که سلاح سبک به اوکراین بفروشند. اما اکنون اقدام واشنگتن در تحویل تسلیحات سنگین‌تر به اوکراین از عزم امریکا برای مداخله در جنگ داخلی اوکراین حکایت دارد. این امر اما واکنش مسکو را به دنبال داشته که تهدید به تلافی کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته تصمیم امریکا در این زمینه صرفا باعث می‌شود که جنگ اوکراین مرگبارتر شود و روسیه ناگزیر است که به آن پاسخ بدهد. به گفته او امریکا از خط قرمز عبور کرده و دیگر نمی‌تواند خود را میانجی صلح در اوکراین معرفی کند.

روسیه معتقد است که کمک‌های نظامی امریکا به اوکراین ترغیب دولت این کشور به استفاده از زور علیه جدایی‌طلبان است. فرانتس کلینتسوویچ، عضو کمیسیون امنیتی روسیه گفته است:«امریکایی‌ها به طور مستقیم نیروهای اوکراینی را به سوی جنگ سوق می‌دهند».

رییس‌جمهور اوکراین اما از تصمیم ایالات متحده برای ارتقای توان دفاعی کشورش استقبال کرده و گفته است:«سربازان اوکراینی از سلاح‌ امریکایی استفاده تهاجمی نمی‌کنند بلکه این سلاح‌ ابزاری برای دفع قدرتمندانه‌تر تهاجم به کشور و وسیله‌یی برای دفاع از سربازان و غیرنظامیان اوکراینی و در مجموع دفاع از خود و نیز برای ایمن‌سازی دو سوی اقیانوس اطلس علیه ویروس تهاجمی روسیه خواهد بود».

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنبه در واکنش به تخطی‌های اخیر از توافق آتش‌بس در اوکراین خواهان حل صرفا مسالمت‌آمیز بحران شده‌اند. در بیانیه مشترک رهبران فرانسه و آلمان تاکید شده که دو کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و تطبیق کامل توافق مینسک حمایت می‌کنند و از طرف‌های درگیر می‌خواهند، مسوولیت خود را در قبال این توافق انجام دهند.

 جنگ در راه است

نشریه امریکایی هیل نوشته، رابرت نلر فرمانده تفنگداران نیروی دریایی امریکا به نیروهای تحت فرماندهی خود گفته که جنگی در راه است و از آنها خواسته خود را آماده کنند. رابرت نلر پنج‌شنبه در بازدید از نیروهای خود در پایگاهی واقع در نروژ گفته است:«امیدوارم که اشتباه کرده باشم اما جنگی در راه است، شما برای جنگ اینجا هستید با حضور شما در این پایگاه، شما در جنگ اطلاعاتی و سیاسی به سر می‌برید».

این فرمانده تفنگداران نیروی دریایی امریکا با اشاره به روسیه و تهدید منطقه گفته اینها مناطق عمده درگیری خواهند بود. دیدار نلر از نروژ به دنبال تنش بین روسیه و هم‌پیمانان ناتو صورت می‌گیرد. روسیه به نروژ هشدار داده که حضور نظامیان امریکایی می‌تواند بر روابط دو کشور لطمه وارد کند. نروژ تصمیم گرفته تا پایان سال 2018 میزبان یک واحد جدیدی از سربازان امریکایی باشد. مقامات نروژی گفته‌اند، تفنگداران امریکایی به این منظور در خاک این کشور هستند که تا ارتباط با هم‌پیمانان ناتو را تسهیل کرده و آموزش نبرد در شرایط سرد آب و هوایی را پشت سر بگذارند.

رابرت نلر در نروژ گفته، امریکا قادر است پس از سال‌ها تمرکز نبرد در خاورمیانه، آن را به اروپای شرقی محلی که روسیه با اوکراین و گرجستان در تقابل است، منتقل کند.

ترامپ هفته گذشته در راهبرد امنیت ملی دولت خود روسیه و چین را تهدیدهایی برای منافع امریکا خوانده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن روسیه و چین به‌ دنبال یک جنگ روانی و جنگ سرد است. گفته شده، یکی از اهداف امریکا از این جنگ سرد، امتیازگیری از دو رقیب خود و جبران عقب‌ماندگی‌ها در خاورمیانه به‌ خصوص در سوریه است.

 

ارسال نظر