بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عربستان‌ با 52 میلیارد دلار کسری

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۲۸

گروه جهان| دولت عربستان لایحه بودجه سال 2018 این کشور را ارائه کرد؛ این در حالی است که این کشور برای پنجمین سال متوالی با کسری مواجه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود کسری 52میلیارد دلاری، بودجه سال 2018 یک بودجه انبساطی است و بالاترین رقم بودجه در تاریخ عربستان‌سعودی محسوب می‌شود. دولت عربستان در نشست روز سه‌شنبه که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شد، اعلام کرد: بودجه کل سال آتی میلادی بزرگ‌ترین بودجه در تاریخ کشور خواهد بود. دولت همچنین پیش‌بینی کرده که هزینه‌ها در سال آتی به 260.8 میلیارد دلار (978میلیارد ریال عربستان) و درآمدها به 208.8 میلیارد دلار (783میلیارد ریال) برسد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که مسوول اصلی برنامه‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، درباره بودجه گفت: «اعلام بزرگ‌ترین برنامه برای هزینه‌های دولتی در تاریخ کشور دلیلی قاطع برای موفقیت تلاش‌های ما در زمینه ارتقای مدیریت مالی کشور با وجود کاهش شدید قیمت نفت در سال‌های گذشته است.» وی افزود: «بودجه انبساطی سال 2018 مجموعه‌یی از برنامه‌های توسعه‌یی جدید با هدف ایجاد ثبات مالی و اقتصادی طبق سند چشم‌انداز 2030 را شامل می‌شود. نتایج برنامه‌های اصلاح اقتصادی طبق این سند به ‌تدریج نمایان می‌شود. در بودجه امسال برای نخستین بار پیش‌بینی شده است که نزدیک به 50درصد از درآمدهای دولت در سال 2018 از داخل و درآمدهای غیرنفتی حاصل شود. ولیعهد عربستان تاکید کرد که با وجود انبساطی بودن بودجه و حجم بی‌سابقه آن، دولت برنامه دارد میزان کسری بودجه را به کمتر از 8 درصد تولید ناخالص داخلی برساند. پیش‌بینی شده کسری بودجه سال 2018 عربستان نسبت به سال 2017 کمتر باشد. در سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شد، کسری بودجه کل سال عربستان 52.8 میلیارد دلار باشد، اما کسری بودجه به 61.3 میلیارد دلار رسید که یعنی بیش از 8میلیارد دلار نسبت به پیش‌بینی افزایش داشت. طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت عربستان، کسری بودجه در 9 ماه نخست سال 2018 به 32.4میلیارد دلار می‌رسد که برابر با 61درصد از کل کسری بودجه سال 2017 است. نفت بزرگ‌ترین منبع درآمدی عربستان است و این کشور در چند سال گذشته سعی داشته به منابع درآمد خود تنوع ببخشد.

عربستان در ژوئن گذشته برای نخستین بار بر کالاهایی مانند دخانیات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های گازدار مالیات وضع کرد. همچنین مقرر شد از خانواده‌های خارجی مقیم عربستان که در بخش‌های خصوصی فعالیت دارند، مالیات ماهانه اخذ شود. این کشور همچنین از سال 2018 مالیات بر ارزش افزوده 5درصدی اعمال خواهد کرد.

 

ارسال نظر