کاتالونیایی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۲۶

گروه جهان|

مردم کاتالونیا پنج‌شنبه (امروز) در شرایطی برای انتخاب نمایندگان این منطقه پای صندوق‌های رای می‌روند که ناظران نتایج این رای‌گیری را ادامه آشوب‌ سیاسی چند ماه گذشته می‌دانند اما رهبران اسپانیا در مادرید بر این باورند که این رای‌گیری به غائله جدایی‌طلبی در این منطقه پایان خواهد داد.

به گزارش فایننشال‌تایمز، دولت اسپانیا ماه گذشته با برکنار کردن دولت محلی کاتالونیا در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه خود راسا اداره این منطقه را برعهده گرفته و اعلام کرد که پس از برگزاری انتخابات زودهنگام اداره امور را بار دیگر به رهبران محلی باز خواهد گرداند.

بی‌بی‌سی نوشته، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب طرفدار و ضداستقلال کاتالونیا رقابت نزدیک دارند، به این معنا که بحران سیاسی این منطقه بعید است به‌زودی حل و فصل شود. کارلس پوجدمون رییس‌جمهور برکنار شده کاتالونیا، گفته است که اسپانیا باید اتهامات خود علیه وی و سایر جدایی طلبان را در صورت پیروزی آنان در انتخابات لغو کند. نتایج کلی نظرسنجی‌هایی که توسط روزنامه

«ال پاییس» منتشر شده، نشان می‌دهد که حزب سوسیالیست چپ کاتالونیا که طرفدار استقلال است پیشگام خواهد بود؛ این حزب با کسب ۳۳ کرسی در پارلمان محلی و کسب یک یا دو کرسی بیشتر بر حزب سیودادانوس که خواهان اتحاد با اسپانیاست، پیروز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که حزب پوجدمون که طرفدار استقلال است با کسب حدود ۲۷ کرسی در انتخابات در رده سوم خواهد بود. این بدان معنی نیست که هیچ گروهی قادر به تشکیل اکثریت پارلمانی طرفدار استقلال در پارلمان نخواهد بود. پوجدمون در تبعید خودخواسته در بلژیک به‌سر می‌برد. جدایی‌طلبان که در پارلمان کاتالان موضعی قوی داشتند در ۲۷ اکتبر پس از یک رفراندوم بحث‌برانگیز، استقلال این منطقه را اعلام کردند. مقامات اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را غیرقانونی خواندند. ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا، به دنبال دولت کاتالان را برکنار و مجلس آن را منحل کرد. دولت اسپانیا برای سرکوب جنبش جدایی‌طلبان اعلام کرد که روز ۲۱ دسامبر انتخابات ۲۱ به راه خواهد انداخت. دادستان اسپانیا ۱۳ سیاستمدار جدایی‌طلب کاتالونیا را متهم به شورش و فتنه می‌کند، ازجمله پوجدمون و چهار نفر دیگر که به بلژیک فرار کرده‌اند.

 

ارسال نظر