مدیران سرمایه چشم ‌انتظار پیروزی دموکرات‌ها

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۲۳
مدیران سرمایه چشم ‌انتظار پیروزی دموکرات‌ها

گروه جهان|

سنای امریکا بامداد چهارشنبه لایحه مالیاتی پیشنهادی رییس‌جمهوری امریکا را تصویب کرد. انتظار می‌رود، مجلس نمایندگان نیز لایحه را تصویب کند و آنگاه دونالد ترامپ می‌تواند در نخستین و شاید آخرین پیروزی بزرگ خود در حیطه قانون‌گذاری، بزرگ‌ترین برنامه اصلاح مالیاتی تاریخ امریکا را به امضا رساند. لایحه با 51 رای موافق در برابر 48رای مخالف به تصویب رسید. جمهوری‌خواهان در سنای امریکا تا چندی پیش از اکثریت شکننده 52 در برابر 48 برخوردار بودند و اتخاذ جبهه مشترک دموکرات‌ها در برابر برنامه‌های پیشنهادی رییس‌جمهوری و اختلافات در داخل حزب جمهوری‌خواه، تصویب لوایح را به مساله‌یی چالش‌برانگیز تبدیل کرده بود؛ اما پیروزی غیرمنتظره هفته پیش نامزد دموکرات در انتخابات ایالت آلاباما و پیش‌بینی پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌ دوره 2018 به ‌طور قطع به این چالش‌ها خواهد افزود و می‌توان گفت، نگرانی از همین موضوع بود که جمهوری‌خواهان را به تصویب فوریتی لایحه مالیاتی واداشت. اما برای بازارهای سهام، احتمال پیروزی دموکرات‌ها خبر بدی نیست چراکه بیشترین سود همواره از دو حزبی بودن واشنگتن حاصل می‌شده است.

طبق قانون جدید، مالیات بر درآمد شرکت‌ها از 35درصد به 21درصد کاهش می‌یابد و این درحالی است که بسیاری از صاحبان دیگر مشاغل از کاهش 20درصدی مالیات بر درآمد خود بهر‌مند خواهند شد. در چند روز گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی پیش‌بینی خود از درآمدهای سال 2018 را با چشم‌انداز تصویب لایحه افزایش دادند. دموکرات‌ها این لایحه مالیاتی را لطف بزرگ ترامپ و جمهوری‌خواهان به ثروتمندان و تجار می‌دانند و معتقدند فاصله دستمزدها میان ثروتمندان و فقرا را افزایش خواهد داد و در عین حال در یک دهه آتی 1.5تریلیون دلار به بدهی‌های دولتی 20تریلیون دلاری امریکا خواهد افزود به همین دلیل هم دموکرات‌ها تمام قد با لایحه ترامپ مخالفت کردند.

در همین حال پیروزی ناگهانی داگ جونز در انتخابات سنای آلاباما، چشم‌انداز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره کنگره در سال آینده را در پی داشت که این مساله به طور قطع جمهوری‌خواهان را در پیشبرد برنامه‌های جاه‌طلبانه‌یی همچون لایحه مالیاتی با مشکل مواجه می‌کند. به گزارش رویترز، بسیاری از مدیران سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری همچون«ولز فارگو»، «جیمز فاندز» و گروه مالی «ال‌ال‌پی» از هفته گذشته به خرید سهام خرده‌فروشان، بانک‌ها، صنایع و شرکت‌های فناوری روی آورده‌اند که بیشترین سود را از رشد اقتصادی جهانی و اصلاح مالیاتی ترامپ شاهد خواهند بود؛ چراکه پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌‌دوره سال 2018 تاثیر منفی بر ارزش سهام‌های مزبور نخواهد داشت. به عقیده مدیران مالی در شرایط رشد اقتصادی و گام‌برداری دولت در تسهیل قوانین تحت ریاست‌جمهوری ترامپ و مزایای لایحه مالیاتی، شرکت‌های متعددی از «آمازون» گرفته تا «آل‌استیت کورپ» سال آینده شاهد رشد خواهند بود. استیون شیاوارون، مدیر مالی در سرمایه‌گذاران متحد در نیویورک که مدیریت 363میلیارد دلار دارایی را بر عهده دارد در این باره گفت:«اصلاح مالیاتی از دیدگاه اقتصادی اقدامی بزرگ بود و اگر تصویب شود، عالی است. حال اگر انتخابات سال آینده تصویب لوایح مهاجرتی یا تهدیدهای تجارتی را برای جمهوری‌خواهان دشوارتر کند، شرایط حتی بهتر از زمان حال خواهد بود.» شیاواروند سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌یی بر سهام شرکت‌های فناوری همچون «اپل» و «آمازون» انجام داده و این درحالی است که سود سالانه سهام این شرکت‌ها حدود 45درصد بوده است؛ اما این شرکت‌ها از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان توسعه اقتصادی جهانی محسوب می‌شوند. شیاواروند افزود: «هم از جانب مصرف‌کنندگان و هم از جانب شرکت‌ها سود بیشتری نصیبتان می‌شود.» از نظر تاریخی بازارهای سهام امریکا زمانی بهترین عملکرد را داشته‌اند که احزاب سیاسی مخالف بر کاخ ریاست‌جمهوری و دست‌کم یکی از مجلس‌های کنگره(نمایندگان یا سنا) حاکم بوده‌اند. اما به نظر می‌رسد این مرتبه بیشترین عامل تاثیرگذاری بر بازارها اقتصاد جهانی بوده است. با این حال رایان دتریک، استراتژیست بازارهای سهام در ال‌ال‌پی پیش‌بینی کرد، ارزش سهام شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های مالی و صنعتی در سال اتی و در نتیجه ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در واکنش به افزایش هزینه‌ها از سوی دولت و شرکت‌ها صورت بگیرد.

اقدام در جهت سرمایه‌گذاری بر سهام‌هایی که از درگیری در واشنگتن میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سود می‌کنند، سال پیش عملا متوقف شده بود و مدیران سرمایه با پیش‌بینی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بخش دفاع و سرمایه‌گذاری‌های کوچک تمرکز داشتند. این اقدام که «تجارت ترامپ» خوانده می‌شد، سال گذشته به افزایش ارزش دلار انجامید و با افزایش بیش از 10درصدی ارزش شاخص سهام «اس‌اند‌پی 500» از نوامبر تا مارس گذشته همراه بود. اما اکنون مدیران مالی بار دیگر به شرکت‌هایی چشم دوخته‌اند که از نزاع در واشنگتن سود می‌برند؛ یعنی پیش‌بینی شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره کنگره.

بری جیمز، مدیر 3میلیارد دلار سرمایه در صندوق «جیمز بلنسد گلدن رینبو» نیز توجه خود را به سهام شرکت‌هایی همچون «آل‌استیت» و شرکت مالی «کپیتال وان» معطوف کرده به این دلیل که فکر می‌کند، دولت ترامپ قوانین در این صنعت را تسهیل خواهد کرد؛ سیاستی که تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که جمهوری‌خواهان کنترل سنا یا نمایندگان یا هر دو را از دست بدهند. وی در عین حال سرمایه‌گذاری‌ها بر شرکت‌های خرده‌فروشی همچون «بست بای» و «تارگت» را افزایش داده که درآمدهایشان در نتیجه اجرایی شدن طرح مالیاتی ترامپ به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت. وی پیش‌بینی کرده دموکرات‌ها در انتخابات 2018 کنترل دست‌کم یکی از مجلس‌های کنگره را در دست بگیرند و بدین‌ترتیب تاثیر واشنگتن بر بازار سهام دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 کاهش یابد. وی گفت:«به نظر می‌رسد برنامه مالیاتی تنها پیروزی قانونی جمهوری‌خواهان خواهد بود و بعد از آن زمان، واشنگتن سود دیگری نخواهد داشت مگر اینکه مجددا دوحزبی شود».

 

ارسال نظر