استعفای جنجالی والی بلخ افغانستان

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۷۲

گروه جهان| کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف‌ غنی رییس‌جمهوری افغانستان، استعفای عطا محمد نور والی بلخ را تایید کرده است. ظاهرا این استعفا چندی قبل صورت گرفته و طبق اعلام کاخ ریاست‌جمهوری، محمد داوود به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، حزب جمعیت اسلامی افغانستان بدون اشاره یا یاد‌آوری از استعفا، تصمیم ریاست‌جمهوری در مورد عطا محمد نور را اقدامی «عجولانه، غیرمسوولانه، مخالف ثبات و امنیت افغانستان و اصول توافقنامه حکومت وحدت ملی» توصیف کرد. این حزب با نشر اعلامیه‌یی گفته این تصمیم را شدیدا محکوم می‌کند. جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده پس از بازگشت صلاح‌الدین ربانی رییس این حزب که اکنون در سفر رسمی است، موضع خود را به‌صورت مشخص اعلام خواهد کرد.

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته این استعفا مربوط به یک سال پیش و زمان آغاز گفت‌وگوها میان غنی و نور است و با هدف «اعتمادسازی» صورت گرفته و مشروط به نتایج گفت‌وگوها بوده است. سخنگوی این حزب پیش‌تر گفته بود جمعیت مخالف برکناری نور از بلخ است و اگر رییس‌جمهوری بدون درنظر گرفتن شرایط او را برکنار کند، جمعیت با دولت وحدت ملی مقاطعه سیاسی خواهد کرد. نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی است که در ساختار قدرت دولتی سهم بسزایی دارد و در حقیقت، جمعیت یکی از طرف‌های اصلی تشکیل‌دهنده دولت وحدت ملی است. عبدالله عبدالله که از اعضای ارشد حزب جمعیت است تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده است. نور در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته مهم‌ترین حامی و متحد عبدالله و یکی از جدی‌ترین مخالفان رییس‌جمهوری اشرف غنی به‌شمار می‌رفت. خبر تایید استعفای نور در حالی منتشر شد که در چند روز گذشته بحث برکناری یا کناره‌گیری او داغ شده بود. ظاهرا رهبران دولت وحدت ملی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو خواهان کناره‌گیری نور از ولایت بلخ بودند. نور که حدود 15 سال والی بلخ بوده، پیش‌تر گفته برای کنار رفتن از ولایت بلخ شرایطی دارد و اگر شرایطش پذیرفته نشود، کناره‌گیری نمی‌کند. بلخ از ولایت‌های کلیدی در شمال افغانستان محسوب می‌شود و در ۱۵ سال گذشته از امنیت نسبی برخوردار و پیشرفت‌های اقتصادی را شاهد بوده است. برخی نگرانند که کنار رفتن نور از این ولایت به گسترش ناامنی و نفوذ مخالفان مسلح دولت در این ولایت و دیگر ولایت‌های شمالی افغانستان منجر شود. طبق گزارش منتشر شده در خبرنامه اداره ارگان‌های محلی، داوود که پیش‌تر در بخش تحقیقات نفت و گاز در وزارت معادن افغانستان و ریاست امنیت فرماندهی پلیس بلخ کار کرده و گفته می‌شود از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، به عنوان والی جدید بلخ منصوب شده است.

 

ارسال نظر