بودجه کلان واشنگتن برای توسعه ناتو در اروپای شرقی

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۷۱

گروه جهان|

امریکا به بهانه مقابله با هرگونه تخاصم از سوی روسیه 214میلیون دلار برای ساخت و نوسازی پایگاه‌های هوایی، مراکز آموزشی و دیگر تاسیسات نظامی در شرق و شمال اروپای شرقی اختصاص داد. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، طرح مدرن‌سازی پایگاه‌های هوایی که عمدتا در اروپای شرقی نزدیک به مرزهای روسیه قرار دارند، بخشی از طرح ابتکار بازدارندگی اروپا با هدف تضمین امنیت متحدان اروپایی ناتو به ارزش 4.6 میلیارد دلار است. این بودجه اختصاص یافته در میان 9 پایگاه در کشورهای لیتوانی، استونی، اسلواکی، مجارستان، رومانی، لوکزامبورگ، ایسلند و نروژ تقسیم می‌شود.

براساس گزارش منتشر شده، امریکا در نظر دارد که جنگنده‌های F-22 و جت‌های نسل پنجم رادار گریز F-35 را به برخی پایگاه‌های خود در حوزه بالتیک و شمال اروپا برای مقابله با تهدیدات ناشی از زیردریایی‌های روسی ارسال کند. با این حال فرمانده نیروهای امریکایی در اروپا هرگونه اعزام تجهیزات را رد کرد. در پایگاه هوایی ایسلند که قرار است 14میلیون دلار تحت طرح مدرن‌سازی پایگاه‌های هوایی دریافت کنند، هواپیماهای گشت‌زنی نیز مستقر می‌شوند.

خبر توسعه پایگاه‌های هوایی ناتو در شرق اروپا در شرایطی منتشر شده که تنش‌های مسکو و غرب بر سر توسعه ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور بیش از پیش بالا گرفته است. اخیرا ناتو اعلام کرده که یک سیستم جدید موشکی روسیه را شناسایی کرده که ناقض این پیمان است. این پیمان با انتشار بیانیه‌یی گفته که متحدان این پیمان سامانه موشکی روسیه را به عنوان یک تهدید جدی به حساب می‌آورند. براساس یافته‌های اطلاعاتی ناتو، ارتش روسیه نوع جدیدی از سلاح‌های موشکی به نام SSC-8 را توسعه داده است. موشک‌هایی که می‌توانند به کلاهک هسته‌یی نیز مجهز شوند. واشنگتن ادعا می‌کند که با تصاویر ماهواره‌یی و شواهدی دیگر می‌تواند، ثابت کند که توسعه این نوع سلاح موشکی نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌یی میان‌برد است. نیویورک‌تایمز هم اواسط فوریه گزارش داده بود موشک روسی SSC-8 در منطقه ولگاگراد واقع در جنوب روسیه مستقر است. ناتو از روسیه خواسته تا نگرانی‌ها را به صورت شفاف و مستند برطرف کند و به‌طور فعالانه در مذاکرات فنی با امریکا مشارکت داشته باشد.

 

 

ارسال نظر