کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۹۷

حمله انتحاری خونبار در کویته پاکستان

دو عامل انتحاری یک‌شنبه به کلیسایی در شهر کویته واقع در جنوب غرب پاکستان حمله کردند؛ این حمله ۱۰ کشته و بیش از ۴۴ زخمی داشت. به گزارش رویترز، تحقیقات درباره دو عامل انتحاری آغاز شده است. داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است. رییس‌جمهوری پاکستان و سایر مقامات عالی‌رتبه این کشور این حمله را محکوم کردند.

 

قطر برای جنگنده‌هایش خلبان ندارد

شبکه العربیه نزدیک به خانواد سعودی عربستان مدعی شده قطر که میلیاردها دلار برای افزایش توان نظامی خود و به ویژه نیروی هوایی هزینه کرده، برای جنگنده‌های خریداری‌شده‌اش خلبان ندارد. در این مطلب آمده: همزمان با بحران قطر، دوحه برای نشان دادن روابط خود با کشورهای غربی میلیاردها دلار صرف بالابردن تعداد جنگنده‌های خود کرد، اما اینک برای استفاده از این جنگنده‌ها با نقص شدید نیروی انسانی مواجه شده است؛ موضوعی که قطر را ناچار به استخدام خلبان‌های خارجی خواهد کرد. در جدیدترین قراردادی که دوحه در این زمینه منعقد کرد، بریتانیا موافقت کرد 24جنگنده تایفون به قطر بفروشد. دوحه همچنین برای خرید جنگنده‌های تایفون، بویینگ و رافائل نیز قراردادهایی امضا کرده است.

 

آزادی معلمان متهم  به همکاری با گولن در افغانستان

سازمان امنیت ملی افغانستان چهار معلم مدارس افغان‌-ترک را که مورد سوء‌ظن دولت ترکیه بودند، آزاد کرد. به گزارش یورونیوز، این چهار معلم که سه نفر از آنها تبعه ترکیه و نفر چهارم شهروند افغانستان است، هفته گذشته در کابل بازداشت شده بودند. مدارس افغان- ترک توسط سازمانی اداره می‌شوند که آنکارا معتقد است با فتح‌الله گولن روحانی منتقد دولت رجب طیب اردوغان در ارتباط است. دولت ترکیه خواستار تعطیلی این مدارس در افغانستان شده است.

 

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ۵ماه نخست سال مالی این کشور با بیش از ۵۷درصد رشد به یک میلیارد و 146 میلیون دلار رسیده است. به گزارش خبرگزاری ای‌پی‌پی، سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ۵ماه نخست سال مالی پاکستان به 837.4میلیون دلار افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال قبل 217.3 میلیون دلار ثبت شده است. همچنین در ماه نوامبر سال جاری میلادی سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی در پاکستان به 206.7 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.3درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشتر سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پاکستان تحت عنوان «پروژهای کریدور اقتصادی چین-پاکستان» انجام شده است.

 

 

ارسال نظر