آیا ترامپ بازرس ویژه تحقیقات را اخراج می‌کند؟

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۹۲
آیا ترامپ بازرس ویژه تحقیقات را اخراج می‌کند؟

گروه جهان   

رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به ده‌ها هزار ایمیلی دسترسی پیدا کرده که اعضای تیم ترامپ پیش از آغاز به کار دولت جدید با یکدیگر ردوبدل کرده بودند. وکلای تیم انتخاباتی ادعا کرده‌اند که ایمیل‌ها به‌طور غیرقانونی و از طریق شخص سوم به دست آمده اما یک سخنگوی این پرونده تاکید کرده که روند مناسب در این قضیه دنبال شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، تیم تحقیقاتی مولر این اسناد را از «سازمان خدمات اداری» گرفته که یک نهاد مستقل فدرال در زمینه حفظ و نگهداری اسناد دولتی است. بسیاری از این‌ ایمیل‌ها که میان 13 نفر از اعضای تیم انتقالی ترامپ رد و بدل شده بحث‌های امنیت ملی و نامزدهای احتمالی برای سمت‌های ارشد دولتی است.

کوری لانگوفر بازرس کل تیم انتقالی ترامپ در نامه‌یی به دو کمیته کنگره مدعی شده که سازمان خدمات اداری خارج از چارچوب قانون، اسناد را در اختیار مولر قرار داده است. وی در نامه تاکید کرده که این مدارک خصوصی و دارای مصونیت هستند و اسناد دولتی به شمار نمی‌روند. کوری لانگوفر گفته یک مقام منصوب شده از سوی ترامپ در سازمان خدمات اداری پیش‌تر به تیم انتقالی اطمینان داده بود که هرگونه درخواست مولر برای دریافت این اسناد را به وکلای تیم انتقالی ارجاع خواهد شد. به گفته وی، ریچارد بکلر بازرس کل سازمان خدمات اداری نیز بر این مساله تاکید داشت. بکلر ماه آگوست درگذشت. در همین حال لنی لوونتریت معاون بازرس این سازمان تاکید کرده که ریچارد بکلر هیچ تعهدی به تیم انتقالی نداده بود.

آسوشیتدپرس نوشته، اسناد ارائه شده از سوی سازمان خدمات اداری به تیم مولر بر اساس درخواستی بوده که پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) سپتامبر مطرح کرده بود ولی تیم انتقالی ترامپ آن زمان در جریان این مساله قرار نگرفته بود. مقام‌های تیم انتقالی ترامپ تازه چهارشنبه هفته گذشته مطلع شدند که سازمان خدمات اداری این‌ ایمیل‌ها را در اختیار تیم مولر قرار داده است.

گفته شده، در میان مقاماتی که‌ ایمیل‌های آنها به تیم مولر ارائه شده می‌توان به مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی ترامپ اشاره کرد که به دلیل دروغگویی به ماموران اف‌بی‌آی در ماه ژانویه گناهکار تشخیص داده شد. وی با پذیرفتن خطای خود قول داده با تیم مولر همکاری کند. ترامپ 13 فوریه فلین را به دلیل گمراه کردن اعضای دولت خود در زمینه تماس‌هایش با سفیر روسیه در امریکا از کار اخراج کرد.

 شایعات درباره اخراج مولر

همزمان با انتشار خبر دستیابی تیم مولر به هزاران ایمیل تیم انتقالی ترامپ، نشریه هیل نزدیک به کنگره از افزایش فشارها بر بازرس ویژه تحقیقات خبر داده و نوشته که با نزدیک شدن به پایان سال میلادی شایعات درباره اخراج قریب‌الوقوع رابرت مولر داغ‌تر از همیشه شده است.

جیکی اسپایسر نماینده دموکرات کنگره پیش‌بینی کرده که ترامپ احتمالا در ایام تعطیلات زمستانی کنگره و وقتی نمایندگان در واشنگتن حضور ندارند رابرت مولر را اخراج خواهد کرد. اسپایسر گفته است: «باور دارم رییس‌جمهور می‌خواهد همه این تحقیقات منحل و متوقف شوند و به دنبال آن است تا مسوول ویژه این تحقیقات را اخراج کند.» آدام شیف نماینده ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا از ایالت کالیفرنیا نیز از تلاش نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه این کمیته برای پایان دادن به تحقیقات تا پایان سال جاری میلادی ابراز نگرانی کرده است. نشریه هیل نوشته که کاخ‌سفید از پاسخگویی فوری برای اظهارنظر درباره این مساله خودداری کرده است.

این شایعات در حالی مطرح است که سی‌ان‌ان گزارش داده تیم حقوقی ترامپ قراراست این هفته با رابرت مولر تیم بازرسان وی دیدار کند. منابع مطلع به سی‌ان‌ان گفته‌اند وکلای ترامپ گرچه پیش‌تر هم با تیم مولر دیدار کرده‌اند اما نشست هفته آینده از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که تیم حقوقی ترامپ امیدوار است نشانه‌هایی بیابد مبنی بر اینکه پایان تحقیقات مولر نزدیک است یا دست‌کم بخشی از آن که به رییس‌جمهوری مربوط می‌شود به‌ زودی پایان خواهد یافت.

بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا 30 اکتبر پل مانافورت رییس سابق ستاد انتخابات ترامپ و معاون مانافورت را به پولشویی و جرایم دیگر متهم کرد و از سوی یک مشاور عادی ستاد انتخاباتی رییس‌جمهوری قول همکاری گرفت. یک ماه بعد، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به دروغگویی به اف‌بی‌آی اقرار و سوگند یاد کرد هر آنچه در مورد تماس‌های خود و سایرین با مسکو می‌داند را در اختیار مولر قرار دهد.

دونالد ترامپ متهم به مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات در زمینه مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 این کشور است. منتقدان معتقدند که اخراج ناگهانی جیمز کومی رییس پیشین اف‌بی‌آی به دستور شخص ترامپ مانع از کشف این حقیقت و اجرای عدالت شده که این از نگاه قانون اساسی ایالات متحده تخطی از قانون است.

مجله نشنال ریوو یک‌شنبه با بررسی اتفاقات احتمالی در هفته‌های آینده نوشته است: «تیم تحقیقاتی ترامپ به دنبال این است که رابرت مولر هر چه سریع‌تر پایان تحقیقات را اعلام کند. اما از شواهد امر چنین به نظر می‌رسد که این تحقیقات هنوز راه درازی در پیش دارد و بعید است که مولر (تحت فشار دولت) آن را پایان دهد. بنا براین اگر ترامپ چیزی برای پنهان کردن داشته باشد، چیزی که بتواند به استیضاح شدنش منجر شود مجبور خواهد شد که مولر را اخراج کند، اقدامی که قطعا دردسرسازتر از اخراج جیمز کومی خواهد بود. در این صورت با توجه به هجمه سنگینی که علیه ترامپ و جمهوری‌خواهان به راه خواهد افتاد، دموکرات‌ها شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات کنگره خواهند داشت. در صورت پیروزی دموکرات‌ در انتخابات، احتمالا طرح استیضاح ترامپ کلید خواهد خورد و مولر شخصی خواهد بود که در برابر نمایندگان امریکا علیه ترامپ شهادت خواهد داد.»

مساله ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با حکومت روسیه ماه‌هاست که در کنگره امریکا و اف‌بی‌آی مطرح است و علاوه بر رابرت مولر بازرس ویژه، چند کمیته مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده نیز مشغول تحقیق و بررسی در این زمینه هستند. رییس‌جمهوری امریکا اتهام ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روس‌ها را تکذیب کرده و می‌گوید که هیچ تبانی با آنها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع او صورت نگرفته است.

با این حال نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه را متهم ‌کرده‌اند که شخصا تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است.

 

ارسال نظر