توافق جمهوری‌‌خواهان برای تصویب لایحه مالیات

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۱۲

گروه جهان   با اجماع سناتورهای جمهوری‌خواه، کنگره امریکا در آستانه تصویب قانون جدید مالیاتی قرار گرفت. به گزارش بی‌بی‌سی، این نخستین اصلاحیه جامع به قانون مالیات امریکا در ۳۰سال گذشته است. در قانون جدید مالیات گروه‌های صنعتی و اقتصادی از ۳۵درصد به ۲۱درصد کاهش خواهد یافت. کاهشی چشمگیر و بی‌سابقه که ترامپ آن را زمینه‌ساز رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌داند اما منتقدان می‌گویند این بخشش مالیاتی هدیه‌یی به قشر مرفه امریکاست و در عوض صدها میلیارد دلار به کسر بودجه دولت خواهد افزود. در قانون جدید همچنین مالیات بر درآمد دهک بالای قشر متوسط هم از 39.6 به ۳۷درصد کاهش خواهد یافت.

ترامپ کاهش مالیات‌ها را یکی از شعارهای اصلی خود در دوران انتخابات قرار داده بود و اکنون با تصویب این قانون او می‌تواند در آستانه سال جدید میلادی یک پیروزی بزرگ را جشن بگیرد. دموکرات‌ها که در کنگره اقلیت‌اند می‌گویند، قانون جدید تنها به سود ثروتمندان است و قشر متوسط بهره اندکی از آن خواهد برد.

کمیته مشترک و مستقل بررسی قوانین مالیاتی جمعه اعلام کرد، قانون جدید در ۱۰سال آینده یک هزار و ۴۰۰میلیارد دلار به کسری بودجه امریکا خواهد افزود. دولت امریکا هم‌اکنون با کسری بودجه 20هزارمیلیارد دلاری روبه‌روست.

همین موضوع باعث شده بود چند سناتور چون باب کورکر به پیش‌نویس این لایحه نه بگویند. اما در ساعات پایانی روز جمعه هم سناتور کورکر از ایالت تنسی و هم مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا اعلام کردند به این لایحه رای مثبت خواهند داد. روبیو گفته بود اگر بخشودگی مالیاتی والدین کم درآمد با احتساب هزینه‌های فرزندداری آنها در قانون جدید بهبود نیابد، او رای مثبت به آن نخواهد داد. جمهوری‌خواهان از میان ۱۰۰کرسی مجلس سنا ۵۲ کرسی را در اختیار دارند و برای تصویب طرح‌های خود نباید بیش از ۲ مخالف در میان هم‌حزبی‌های خود داشته باشند. تحلیلگران معتقدند، تصویب این قانون تا حدود زیادی منتقدان ترامپ در اردوی جمهوری‌خواهان را راضی خواهد کرد؛ به ویژه جمهوری‌خواهان متمولی که از حامیان اصلی این حزب محسوب می‌شوند. این درحالی است که حتی مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور فقر ضمن مخالفت با این قانون هشدار داده چنین اصلاح مالیاتی به عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و بیشتر شدن نابرابری اجتماعی در امریکا خواهد انجامید. فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه فقر سازمان ملل متحد که برای دو هفته به ایالات مختلف امریکا سفری پژوهشی و با هدف واقعیت‌سنجی کرده بود، روز جمعه گفت این قانون جدید مالیاتی سیستم‌های حمایت اجتماعی و بهزیستی را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند.

 

ارسال نظر