آغاز همکاری پسابرگزیتی چین و بریتانیا

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۰۷
آغاز همکاری پسابرگزیتی چین و بریتانیا

گروه جهان  

بریتانیا در تلاش است در آماده‌سازی شرایط برای دوران پسابرگزیت، روابط تجاری خود را با اقتصادهای بزرگ خارج از اروپا تقویت کند و به ‌نظر می‌رسد چین فرصت را غنیمت شمرده و به‌ دنبال استفاده از این فرصت برای تقویت روابط مالی و سرمایه‌گذاری با این کشور اروپایی است. مقامات دو کشور شنبه در نشست سالانه روابط دو کشور در پکن، تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، مالی و تجاری را وعده دادند که از مهم‌ترین آنها تسریع معرفی برنامه ارتباط بازارهای سهام لندن- شانگهای بود. همچنین طبق اعلام وزارت خزانه‌داری بریتانیا سفر دو روزه فیلیپ هاموند، وزیر دارایی این کشور به پکن با امضای قراردادهایی به ارزش حدود یک میلیارد پوند همراه است.

به گزارش بلومبرگ، نهمین گفت‌وگوی مالی و اقتصادی سالانه چین و بریتانیا دیروز شنبه در پکن برگزار شد. ما کی، معاون نخست‌وزیر چین در این نشست گفت: دو کشور باید در زمینه‌هایی همچون تولید برق با انرژی هسته‌یی، تولیدات کارخانه‌ها، خطوط ریلی سریع‌السیر و آزادسازی تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌ها را به سطح جدیدی ارتقا دهند. وی افزود:«بریتانیا مزایای مالی مشهودی دارد و توسعه اقتصادی در این کشور قابل توجه است. هر دو طرف پتانسیل خوبی برای همکاری دارند. باید همکاری‌های مالی را به نقطه‌یی درخشان در عصر طلایی روابط بریتانیا و چین تبدیل ‌کنیم.»

وزارت خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرده، هاموند در این سفر قراردادهای سرمایه‌گذاری با ارزش حدود یک میلیارد پوند(1.3میلیارد دلار) به امضا می‌رساند. چین درحال حاضر سالانه حدود 16.6میلیارد پوند کالاهای بریتانیایی وارد می‌کند. کلیه فعالیت‌های تجاری بریتانیا درحال حاضر در چارچوب توافقنامه‌های اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و این کشور برای توافق‌های رسمی جدید باید منتظر خروج قطعی از اتحادیه اروپا بماند. درحال حاضر توافقنامه‌های داخلی اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین معاملات تجاری بریتانیا هستند و حجم کالاها و خدمات صادراتی بریتانیا به اتحادیه اروپا به 230میلیارد پوند می‌رسد. اما آینده روابط تجاری لندن با همسایگانش همچنان نامشخص است. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در نهایت پس از مذاکرات فشرده موفق شد، اتحادیه اروپا را به پیشبرد مذاکرات برگزیت به مرحله مذاکرات تجاری راضی کند؛ اما تا امضای توافق‌های تجارت آزاد احتمالی راه زیادی در پیش است.

هاموند در این نشست گفت:«هر دو ما برای کسب اطمینان از موفقیت اقتصادمان در آینده و داشتن قابلیت سرمایه‌گذاری در فرصت‌های قرن 21 با چالش‌هایی مواجه هستیم. تقویت همکاری‌ها بین دو کشور می‌تواند به ما در رویارویی با این چالش‌ها کمک کند.» لازم به ذکر است که گرگ کلارک وزیر تجارت بریتانیا، مارک کارنی رییس بانک مرکزی و نیکهیل راتی مدیر مسوول بازار سهام لندن و همچنین شماری از مدیران عامل شرکت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، هاموند را در این سفر دو روزه به پکن همراهی می‌کنند.

مقامات دو کشور در بیانیه‌یی مشترک تاکید کردند با محافظت از تولیدات داخلی در تجارت مخالف هستند. آنها همچنین بار دیگر حمایت خود را از سازمان تجارت جهانی به عنوان ستون نظام تجاری بین‌المللی اعلام کردند. این بیانیه درحالی صادر شد که چین اخیرا در اقدامی غیرمعمول، امریکا و اتحادیه اروپا را به شکستن عهدهایی متهم کرده‌ که در زمان پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی داده بودند.

 پیوند بازارهای سهام شانگهای- لندن

هاموند در این کنفرانس خبری مشترک همچنین به این مساله اشاره کرد که دو کشور درباره برنامه دیرینه ارتباط سهام لندن- شانگهای صحبت کرده‌اند و حتی احتمال اجرای طرحی برای ایجاد ارتباط میان بازارهای سهام دو کشور در نظر گرفته شده است: «توافق کردیم که آماده‌سازی‌های نهایی برای ابتکار عمل ارتباط سهام لندن- شانگهای را تسریع کنیم و توافق کردیم، تحقیقاتی درباره شروع عملیات ارتباط میان بازارهای سهام بریتانیا- چین صورت دهیم.» مذاکرات درباره طرح پیوند بازارهای سهام شانگهای و لندن همچنان ادامه دارد. این طرح که امکان سرمایه‌گذاری در هر دو بورس را برای سرمایه‌گذاران طرف مقابل فراهم می‌آورد، دو سال پیش آغاز شد اما به‌ دلیل تصمیم ناگهانی بریتانیا به ترک اتحادیه اروپا مذاکرات به کندی پیش رفتند. طرح پیوند بازارهای سهام لندن- شانگهای از طرح مشابهی نمونه‌برداری شده که بازارهای هنگ‌کنگ و شانگهای را مرتبط می‌کند؛ اما ایجاد ارتباط میان بازارهای بریتانیا و چین به دلیل اختلاف ساعت با چالش‌های فنی و قانونی بیشتری مواجه است.

تقویت روابط بین بازارهای سرمایه چین و امریکا در لندن مورد استقبال قرار می‌گیرد به ‌ویژه اینکه آینده این شهر به عنوان بندر مالی در پی برگزیت در هاله‌یی از ابهام است. برای چین، ارتباط میان معاملات سهام لندن و شانگهای یک نقطه عطفی در مسیر مقررات‌زدایی از بازارهای سرمایه خواهد بود. تعهد پکن به اصلاحات مالی توجه کشورهای جهان را به خود جلب کرده تا جایی که ام‌اس‌سی‌آی، تعیین‌کننده شاخص‌های امریکا موافقت کرده است از سال آینده سهام‌های درجه یک (آ) چین را در شاخص‌های جهانی خود وارد کند. هاموند روز شنبه همچنین در اجلاس دیگری شرکت داشت که در آن بازارهای سهام لندن و شنزن بسته‌یی را در حمایت از شرکت‌های جدید امضا کردند.

دیگر زمینه‌های همکاری که در بیانیه مشترک روز شنبه مورد توجه قرار گرفتند، ترغیب بانک‌های دو کشور به افزایش حضور و فعالیت در کشور متقابل، ارتقای تجارت‌‌های بین مرزی چین و بریتانیا به یوآن، توافق همکاری در زمینه خودروهایی با سطح پایین آلایندگی و حمایت از یوآن به عنوان ارز حلال بودند. چین و بریتانیا همچنین یک گروه مشترک کارشناسان به‌ منظور تبادل نظر در زمینه اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی تشکیل می‌دهند. طبق بیانیه مشترک دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا نیز در بودجه یک میلیارد دلاری پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه دخیل خواهد بود.

 

 

ارسال نظر