ماکرون از تصمیم ترامپ در قبال قدس انتقاد کرد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۰۵

گروه جهان|

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در پاریس گفت از راهکار دوکشوری حمایت می‌کند و با تصمیم دولت امریکا در زمینه به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل مخالف است.

به گزارش ایسنا، ماکرون تاکید کرده فرانسه از راهکار تشکیل دو کشور حمایت می‌کند و بر این باور است که تنها از طریق مذاکرات، می‌توان به این هدف دست یافت. وی در ادامه گفت: «مجددا مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، پیرامون به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل اعلام می‌کنیم.» ماکرون پیش‌تر در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ درباره اقدام یک‌‌جانبه واشنگتن در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی ابراز نگرانی کرده بود. ماکرون در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «به نتانیاهو هم گفته‌ام که بیانیه ترامپ درخصوص اورشلیم (قدس)، تهدیدی است برای صلح و ما مخالف آن هستیم.»

در همین حال، بنیامین نتانیاهو که در این کنفرانس خبری حضور داشت، به موضوع انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس پرداخت و این اقدام ترامپ را گامی «تاریخی و در راستای تحقق صلح» توصیف کرد. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی افزود: «به ماکرون احترام می‌گذارم، اما ما در همه موضوعات هم‌نظر نیستیم. اینجا پاریس، پایتخت فرانسه است. اورشلیم (قدس) هم پایتخت ماست.»ماکرون در این کنفرانس مشترک تصریح کرد: «به نتانیاهو گفته‌ام که باید گام‌های شجاعانه‌یی برای صلح با فلسطینی‌ها بردارد.» وی همچنین گفت که سال ۲۰۱۸ به اراضی اشغالی سفر می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، ماکرون در دیدار با نتانیاهو از او خواست به ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی پایان دهد و بار دیگر در پی اعتراض‌های گسترده نسبت به اقدام دولت ترامپ درباره بیت‌المقدس با فلسطینی‌ها وارد تعامل شود. این در حالی است که نتانیاهو برای ازسرگیری فرآیند تعلیق شده صلح در خاورمیانه با فشارهای تازه‌یی ازسوی اروپا مواجه شده است. اتحادیه اروپا پس از انتقادهای گسترده از تصمیم امریکا در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی، از نتانیاهو درخواست خواهد کرد تا گفت‌وگوهای صلح را به‌طور جدی از سر بگیرد.

 

ارسال نظر