درخواست سازمان ملل برای کانال ارتباطی با کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۳۵

گروه جهان|

طبق گزارش‌های منتشر شده جفری فلتمن، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، در جریان سفر خود به پیونگ‌یانگ به مقام‌های بلندپایه کره‌شمالی گفته ضروری است که برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی و بروز درگیری، کانال‌های ارتباطی ایجاد شود.

به گزارش رویترز، جفری فلتمن بلندپایه‌ترین مقام سازمان ملل است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون به کره‌شمالی سفر کرده است. سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۸ آذرماه و پس از سفر معاون امور سیاسی دبیرکل این سازمان به کره‌شمالی در بیانیه‌یی اعلام کرد: «فلتمن در پیونگ‌یانگ با ری‌یونگ‌هو، وزیر امور خارجه، و پارک میونگ گوک، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی دیدار کرد.» سازمان ملل متحد در این بیانیه افزود: فلتمن در این سفر بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده و گفته، جامعه بین‌الملل به دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران شبه‌جزیره کره متعهد است. طبق این بیانیه، فلتمن گفته تنها از طریق راه‌حلی دیپلماتیک مبتنی بر گفت‌وگوی صادقانه می‌توان وضعیت کنونی را حل‌و‌فصل کرد. دو طرف بر سر این مساله توافق داشتند که شرایط کنونی پرتنش‌ترین و خطرناک‌ترین مساله برای صلح و امنیت جهان است.

در همین حال، کره شمالی در بیانیه‌یی که درخبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد به کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره ابراز تمایل کرده است. در این بیانیه آمده: «سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش تنش در شبه‌جزیره کره، ابراز تمایل کرد تا بر اساس منشور سازمان ملل که مبتنی بر صلح و امنیت بین‌المللی است برای کاهش تنش‌ها در این منطقه همکاری کند.» کره‌شمالی همچنان با نادیده‌گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برنامه هسته‌یی و موشکی خود را توسعه می‌دهد. این کشور هفتم آذرماه موشک قاره‌پیمایی آزمایش و اعلام کرد این موشک قابلیت رسیدن به سراسر خاک ایالات متحده را دارد و قادر به حمل کلاهک هسته‌یی است. مقام‌های کره‌شمالی از جمله کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور، بارها امریکا و متحدانش را به حمله پیشگیرانه اتمی تهدید کرده است. مقامات ایالات متحده نیز می‌گویند، اگرچه عقیده‌ دارند راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند گره‌گشا باشد اما در صورت آغاز درگیری، کره شمالی را نابود خواهند کرد.

 

ارسال نظر