شورای امنیت تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس را رد کرد

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۴۳

گروه جهان| اعضای شورای امنیت تصمیم امریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل را رد و از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات‌متحده انتقاد کردند.

به گزارش المیادین، نیکولای ملادینوف هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، در این جلسه درباره انتفاضه سوم در پی این تصمیم امریکا هشدار داده و گفته مساله قدس باید در چارچوب راه‌حل فراگیر و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مشخص شود. ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز گفته: «دونالد ترامپ با این تصمیم تهدید به بی‌ثباتی اوضاع کرده که تبعات خطرناکی دارد و این تصمیم باید لغو شود.» منصور از کشورهای شورای امنیت به‌دلیل مواضع اولیه در قبال قدس تشکر کرده و گفته: «شورا باید طوری عمل کند که اعتماد ملت فلسطین به قوانین بین‌المللی را بازیابد.»

در مقابل نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل، با دفاع از تصمیم ترامپ گفته: «رییس‌جمهوری امریکا متعهد به روند صلح است و تصمیم اخیر مقدمات درنظر گرفته شده در روند صلح را تغییر نمی‌دهد.» هیلی مدعی شده سازمان ملل از متخاصم‌ترین جناح‌ها علیه اسراییل است در حالی که کشور او موضعی در قبال مرزهای قدس ندارد و از هیچ تغییری در زمینه اماکن مقدسه در قدس حمایت نمی‌کند. در همین حال محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفته: «امریکا دیگر صلاحیت نظارت بر روند صلح خاورمیانه را ندارد.»

متئو ریکرافت نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز تاکید کرده قدس شرقی اشغال شده و سفارت بریتانیا همچنان در تل‌آویو می‌ماند. فرانسوا دلاتر نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل نیز با تکرار مواضع نماینده بریتانیا، راه‌حل فراگیر را خواستار شد که صلح را به خاورمیانه و جهان بازگرداند. نماینده روسیه هم در سخنرانی خود تاکید کرده که مسکو نگران تصمیم اخیر امریکا در قبال قدس است. نماینده چین نیز حمایت کشورش از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۶۷ به پایتختی قدس شرقی را اعلام کرده است. نماینده سوئد نیز با اعلام مخالفت با به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل گفته: «این تصمیم برخلاف قوانین بین‌المللی است و مساله قدس باید در چارچوب مسائل وضعیت نهایی بررسی شود.» نماینده مصر نیز در شورای امنیت بر اجرای قطعنامه‌های این شورا برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کرده است. «شورای روابط امریکایی-اسلامی»، «انجمن اسلامی امریکای شمالی»، «مسلمانان امریکایی حامی فلسطین» که بزرگ‌ترین نهادهای دفاع از حقوق مدنی مسلمانان در امریکا هستند و «اتحاد یهودیان علیه صهیونیسم» نیز شکایت خود را در این زمینه به کنگره امریکا ابلاغ کرده‌اند.

 

ارسال نظر