انتقاد ایالات متحده از سیاست عربستان در یمن

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۴۰

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا از عربستان خواست که راه ارسال امدادهای انسانی برای مردم یمن را هموار کند. سازمان‌های بین‌المللی به‌شدت نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن هشدار داده‌اند. به گزارش دویچه‌وله، یمن به دلیل جنگ داخلی و محاصره اقتصادی از خارج در آستانه فاجعه انسانی قرار گرفته است. این نخستین‌بار است که دونالد ترامپ به صراحت از عربستان انتقاد می‌کند. عربستان در تاریخ معاصر خاورمیانه متحد اصلی امریکا در این منطقه شناخته می‌شود. عربستان سعودی در راس ائتلافی از نیروهای عرب منطقه با انقلابیون حوثی یمن پیکار می‌کند و از حمایت امریکا نیز برخوردار است.

سازمان‌های بین‌المللی از جمله «پزشکان بدون مرز» هشدار می‌دهند که پس از چند سال جنگ و درگیری و محاصره اقتصادی، اکنون کشور کوچک یمن در آستانه فاجعه‌یی عظیم قرار گرفته است. در این کشور ذخایر آب، غذا، سوخت و دارو به پایان رسیده است. وزیر خارجه امریکا نیز جمعه در پاریس از عربستان انتقاد کرد و از این کشور خواست که سیاست خود در خاورمیانه را با فکر و درایت بیشتری همراه کند. به گفته خبرنگاران رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا با لحنی غیرعادی از عربستان انتقاد کرده است.

تیلرسون اشاره کرده که رییس‌جمهوری امریکا نیز از عربستان خواسته به محاصره یمن پایان دهد. این محاصره در حال منجر شدن به فاجعه‌یی عظیم است. تیلرسون ضمن انتقاد از سیاست ریاض در یمن از روابط این کشور با لبنان و قطر نیز خرده گرفت. تیلرسون گفته امریکا از دولتمردان عربستان انتظار دارد که در رویارویی با جنگ یمن و همچنین در رابطه با قطر و لبنان ملایم‌تر عمل کنند و به پیامدهای اعمال خود بیندیشند. عربستان از زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور زمام امور را به دست گرفته، سیاستی تهاجمی در منطقه در پیش گرفته است. وزیر خارجه امریکا اما در عرصه اصلاحات داخلی از مشی و سیاست ولیعهد قدرتمند عربستان پشتیبانی کرد. تیلرسون گفت: «ایالات متحده با تمام نیرو از روند اصلاحات در پادشاهی عربستان حمایت می‌کند.» وی افزود: «این اصلاحات نه تنها برای ثبات عربستان بلکه برای پیشرفت آن در آینده بی‌نهایت مهم هستند.»

 

 

ارسال نظر