سفر «تیلرسون» به اروپا در سایه آشوب «ترامپ»

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۸۷

گروه جهان

وزیر خارجه امریکا این هفته در میانه یک آشوب سیاسی تمام‌ عیار در واشنگتن راهی اروپا شده تا متحدان اروپایی را از حمایت امریکا در برابر تعرض‌های روسیه مطمئن کند. این درحالی است که اتهام‌های جدی نسبت به حمایت روسیه از دونالد ترامپ در جریان کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 مطرح است. به گزارش خبرگزاری فرانسه رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا درحالی برای سفر به بروکسل، وین و پاریس آماده می‌شود که اختیارات او به عنوان نماینده واشنگتن از جانب دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا زیر سوال رفته است. افشای اطلاعات توسط منابع آگاه در کاخ سفید از احتمال برکناری دیپلمات ارشد وزرات خارجه در چند هفته آینده و پیش از یک سالگی دولت ترامپ حکایت دارد. ناظران بر این باورند که اگرچه تیلرسون گزارش‌ها مبنی بر اینکه دستیاران نزدیک ترامپ از وی می‌خواهند استعفا کند را «خنده‌دار» توصیف و گزارش‌های مربوطه را رد کرد اما بدیهی است که این شایعات بر سفر تیلرسون و دیدار وی با همتایان اروپایی تاثیرگذار خواهد بود.

سفر تیلرسون به 3 پایتخت اروپایی حول محور کنفرانس وزرای ناتو در بروکسل و نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین برنامه‌ریزی شده است؛ اما دیدار تیلرسون با سرگئی لاوروف همتای روسی وی در حاشیه مذاکرات سازمان امنیت و همکاری اروپا در اواخر این هفته بیشترین توجه را به خود معطوف خواهد کرد. در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، متحدان ناتو علاقه‌مند خواهند بود که از چگونگی کمک امریکا در دفاع از کشورهای هم‌پیمان در مقابله با تهدیدهای جهانی به‌ ویژه تهدید جدید موشک‌های هسته‌یی کره ‌شمالی مطلع شوند. تیلرسون هفته گذشته سخنرانی مفصلی درخصوص سیاست اروپا داشت و در آن برنامه کاری خود را پیش از آغاز سفر به اروپا ارائه کرد اما در آن اظهارات به روسیه اشاره‌یی نشده بود.

همچنین تیلرسون سفر به اروپا را درحالی آغاز می‌کند که از روابط پنهانی جرد کوشنر در منطقه خاورمیانه و تاثیرگذاری این روابط بر بحران در منطقه به‌ شدت نگران است. بلومبرگ نوشته، تیلرسون معتقد است ارتباطات غیررسمی کوشنر منطقه خاورمیانه را به سمت هرج و مرجی پیش می‌برد که شاید کنترل آن به ‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

 

ارسال نظر