رهایی آتن از بحران بدهی نزدیک است

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۸۴
رهایی آتن از بحران بدهی نزدیک است

گروه جهان

یونان و وام‌دهندگان این کشور در منطقه یورو به توافقی دست یافتند که می‌تواند مسیر دستیابی آتن به دور بعدی کمک‌های مالی را تسهیل کند. وام‌دهندگان به یونان اصرار داشتند که این کشور برای دریافت بخش جدید کمک‌های مالی باید اصلاحات و برنامه ریاضت اقتصادی را پیش ببرد و به نظر می‌رسد در نهایت بر سر مجموعه‌یی از تدابیر حساس سیاسی به توافق رسیده‌اند. برنامه کمک‌های مالی به یونان در ماه آگوست سال آینده پایان خواهد یافت و انتظار می‌رود، توافق کنونی آتن را در دریافت کمک‌های مالی جدید و پیش رو در مسیر بازگشت از دوران رکود اقتصادی یاری رساند. گفته شده، مقامات منطقه یورو و یونان بر سر تدابیر حساس سیاسی توافق کرده‌اند که اصلاحاتی را در مسائل مالی، انرژی، بازار کار وام‌های بد و خصوصی‌سازی در بر می‌گیرند.

به گزارش رویترز یوسلید ساکالوتوس، وزیر دارایی یونان شنبه به خبرنگاران گفت:«دیدار نهادها پایان یافت، ما توافق در سطح کارکنان را نهایی کردیم. نهادهای اروپایی با مقامات یونان درخصوص بسته سیاست‌گذاری که از برنامه ثبات اروپایی حمایت می‌کند به توافق در سطح کارکنان دست یافتند.» توافق میان مقامات یونانی و نمایندگان اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در زمینه اصلاحات و تعهدات آتی باید در جلسه دوشنبه(امروز) وزرای دارایی منطقه یورو مورد تایید قرار گیرد. مشارکت صندوق بین‌المللی پول در برنامه کمک‌های مالی به یونان به ارزیابی اصلاحات مورد توافق از سوی این نهاد بین‌المللی بستگی دارد.

طبق توافق حاصله، آتن باید یک سری اصلاحات گسترده را به عنوان بخشی از بازنگری سوم برنامه کمک‌های مالی به کار بندد. در صورت نهایی شدن، انتظار می‌رود این توافق با پرداخت 5 میلیارد یورو وام از برنامه 86 میلیارد یورویی کمک به خروج یونان از ورشکستگی همراه باشد. این سومین مرحله از پرداخت وام به یونان از زمان آغاز برنامه کمک‌های مالی در سال 2010 است. مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند اگر همه‌ چیز به خوبی پیش برود، امکان پرداخت وام در اواخر ماه ژانویه وجود خواهد داشت. تا زمان پایان برنامه کمک مالی به یونان در ماه آگوست سال آینده دست‌کم به یک دور دیگر بازنگری در اصلاحات نیاز خواهد بود.

دور اخیر گفت‌وگوها بر سر اصلاحات چندین روز طول کشید و دو طرف آنقدر پیش‌نویس اصلاحات پیشنهادی و قابل قبول برای طرف مقابل را رد و بدل کردند تا در نهایت شنبه به توافق دست یافتند. پس از 7سال ریاضت اقتصادی و دریافت وام‌های نجات که جمع کلی آنها به 270میلیارد یورو(320میلیارد دلار) می‌رسد، یونان امیدوار است که این سومین وام، آخرین وام باشد و بتواند به بازارهای مالی بازگردد. می‌توان گفت دولت آتن مشتاق بود، مذاکرات درباره بازنگری‌ها در اصلاحات را که ماه اکتبر آغاز شد به پایان برساند تا بتواند مذاکرات در زمینه کاهش بدهی‌ها و خروج از برنامه کمک‌های مالی را شروع کند. یک مقام اتحادیه اروپا به رویترز گفت:«سرعت حصول این توافق نشان می‌دهد که یونان به پایان دادن به برنامه متعهد است».

به گزارش بلومبرگ، این توافق یک مرحله کلیدی در مذاکرات میان آتن و تامین‌کنندگان کمک‌های مالی است. نهایی‌سازی بازنگری اصلاحات نه تنها به دریافت وام‌های جدید می‌انجامد بلکه به آتن که به ‌دنبال ورود به بازارهای مالی بین‌المللی است در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. بدهکارترین کشور قاره اروپا نخستین کشور منطقه یورو است که برای نجات از رکود اقتصادی به دریافت کمک‌های مالی متوسل شده و هنوز به این کمک‌ها وابسته است. برای یونان توانایی فروش بیشتر اوراق قرضه دولتی در بازارهای جهانی یک قدم حیاتی در دریافت نقدینگی در دوران پس از برنامه کمک‌های مالی و کسب اطمینان از عدم نیاز به کمک‌های خارجی محسوب می‌شود. توافق در سطح کارکنان درحالی حاصل شد که آتن سعی دارد به سرمایه‌گذاران خارجی نشان دهد به سر پا نگه داشتن دولت متعهد است. دولت یونان قصد دارد، اندکی پس از جلسه ماه ژانویه وزرای دارایی منطقه یورو، اوراق قرضه با سررسید 3یا 7ساله را در بازارهای مالی عرضه کند و تا پیش از پایان برنامه کمک‌های مالی در ماه آگوست، بودجه حاصله از فروش اوراق بهادار را دست‌کم 6 میلیارد یورو(7.1میلیارد دلار) افزایش دهد. بدین‌ترتیب اقتصاد یونان با 15میلیارد یورو سرمایه(حاصل فروش اوراق قرضه و وام‌های دریافتی در برنامه مکانیزه ثبات اروپا) شروعی دوباره خواهد داشت.

اما دولت یونان همچنان برای دریافت وام جدید لازم است، فهرست بلند بالایی از اصلاحات را به اجرا بگذارد. برخی از این تدابیر در ماه دسامبر به‌ صورت یک لایحه در پارلمان یونان به رای گذاشته خواهند شد و در مورد اجرای باقی تدابیر نیز لازم است تا پیش از 11ژانویه رای‌گیری شود. وقتی یونان همه اصلاحات توافق شده را به اجرا بگذارد بر عهده معاونان وزرای دارایی منطقه یورو خواهد بود که تعیین کنند، آتن به شرایط دریافت وام متعهد بوده است یا خیر.

مذاکرات درباره تسهیل بازپرداخت وام‌های یونان قرار است در سال 2018 از سر گرفته شود، اگرچه هر گونه تسهیل بدهی‌ تنها زمانی صورت می‌پذیرد که آتن همه اصلاحات توافقی را به اجرا گذاشته باشد. نتیجه مذاکرات در زمینه بدهی‌ها اهمیت زیادی دارد چراکه نشان‌دهنده توانایی یونان در بازپرداخت بدهی‌ها در چند دهه آتی خواهد بود و مشخص می‌کند که صندوق بین‌المللی پول این برنامه کمک مالی را معتبر می‌داند یا خیر. این نهاد بین‌المللی تاکنون از مشارکت مالی در این برنامه خودداری کرده و اصرار دارد برای کسب اطمینان از دوام بدهی‌های یونان، لازم است اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

 

ارسال نظر