«برگزیت» به بازار املاک فرانکفورت رسید

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۲۰
«برگزیت» به بازار املاک فرانکفورت رسید

گروه جهان| طلا تسلیمی|

تاثیرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به ‌تدریج در کشورهای منطقه نمایان می‌شود و به نظر می‌رسد به همان اندازه‌یی که لندن زیان می‌بیند، فرانکفورت سود قابل توجهی از این تحولات می‌برد. تاکنون 15 بانک جهانی اعلام کرده‌اند که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال 2019، مراکز عملیاتی خود را از لندن به فرانکفورت منتقل می‌کنند. چشم‌انداز برگزیت با افزایش قابل توجه فعالیت‌ها در بازار املاک فرانکفورت همراه بوده است؛ چهار برج در مناطق مهم تجاری در حال ساخت هستند و فروش برج تجاری 185 فرانکفورت به مبلغ 775میلیون یورو در زمره بزرگ‌ترین معاملات در قاره اروپا قرار گرفته است. طولی نمی‌کشد خیابان ماریناستراس در مرکز فعالیت‌های مالی فرانکفورت که زمانی تحت سلطه خانواده برنتانو بود، به‌ زودی به مرکز فعالیت گلدمن ساکس تبدیل شود.

 سود فرانکفورت؛ ضرر لندن

بانک‌های بین‌المللی مدت‌هاست که دو طرف مذاکرات برگزیت را به دستیابی به توافقی ترغیب می‌کنند که آسیبی به فعالیت نهادهای خدمات مالی نزند. بریتانیا هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشده و بانک‌ها هنوز کارکنان خود را از لندن به مرکز مالی رقیب در آلمان منتقل نکرده‌اند؛ اما طبق تجربه آژانس‌های املاک فرانکفورت، تاثیرات برگزیت تمام و کمال قابل مشاهده هستند. به گزارش فایننشال‌تایمز، بانک‌ سرمایه‌گذاری امریکایی گلدمن ساکس در ماه اکتبر اعلام کرد فضایی به وسعت 10هزار مترمربع در ساختمان 38 طبقه مارینتورم در نزدیکی دویچه بانک را برای انتقال حدود 800 کارمند خود در نظر گرفته است. لوید بلنکفین مدیرعامل گلدمن ساکس در توییتر نوشت: «تازه از فرانکفورت برگشته‌ام. جلسات فوق‌العاده، هوا عالی، واقعا لذت بردم. خوب است، چون در آینده زمان زیادی را در آنجا خواهم گذراند.» هشتگی که در ادامه این توییت آمده بود «#برگزیت» بود.

مارکوس کولمان کارشناس املاک تجاری در فرانکفورت گفت: «برگزیت قطعا به اینجا رسیده؛ بیشترین افزایش تقاضا برای فضاهای تجاری در چند سال گذشته را شاهد هستیم.» این در حالی است که اگر تنها 2درصد از بانک‌های مشغول به کار در لندن به فرانکفورت منتقل شوند، بحران اجاره‌های سرسام‌آور ساختمان‌های مسکونی در این شهر وخیم‌تر خواهد شد. فرانکفورت اگرچه مرکز مالی بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما از بسیاری جهات یک مرکز استانی است تا یک کلان‌شهر. جمعیت این شهر کمتر از یک میلیون نفر است و می‌توان با یک ساعت پیاده‌روی در امتداد رودخانه اصلی جاری در شهر از یک سو به سوی دیگر آن رسید. در حقیقت همه برنامه‌های اصلی فرهنگی آلمان در برلین یا کلن برگزار می‌شوند. با این حال فرانکفورت میزبان برخی بزرگ‌ترین نام‌ها در عرصه فعالیت‌های مالی بوده است. خاندان راث‌چایلد یک امپراتور بانکداری در این شهر تاسیس کرده‌اند و مقر اصلی چهار بانک بزرگ وام‌دهنده در آلمان یعنی دویچه‌بانک، کامرزبانک، دی‌زی و کا‌ اف وِ نیز در فرانکفورت است. بازار سهام آلمان، بانک مرکزی اروپا و بوندسبانک (بانک مرکزی آلمان) نیز در این شهر واقع هستند. اکنون در پی تصمیم بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، بانک‌های اصلی ژاپن، امریکا و بسیاری از دیگر کشورها از برنامه خود برای انتقال شمار زیادی از کارکنان از لندن به فرانکفورت خبر داده‌اند. جی‌پی‌ مورگان، یو ‌اس بانک از آخرین بانک‌هایی بودند که اواخر ماه گذشته اعلام کردند؛ فضایی را در فرانکفورت برای حدود 200کارمند خود اجاره می‌کنند. روز پنج‌شنبه نیز شرکت دکا ایموبیلین برج 185، بزرگ‌ترین ساختمان تجاری فرانکفورت را به مبلغ 775میلیون یورو خریداری کرد. ویکتور اشتولتنبورگ رییس مالکیت و فروش در آلمان در دکا ایموبیلین گفت: «برگزیت نقش مهمی در تصمیم شرکت برای خرید این برج داشت.»

 تیغ دولبه شکوفایی بازار

با وجود سرعت تغییر و تحولات، املاک تجاری همچنان مبحث جذابی در معاملات محسوب می‌شوند. اجاره دفاتر تجاری در فرانکفورت حدودا متری 40یورو است که با وجود افزایش حدودا 5درصدی از سال 2010 تاکنون همچنان 40درصد کمتر از پاریس و 70درصد کمتر از لندن است. اما کمبود املاک مسکونی به‌ویژه برای افرادی با حقوق متوسط شدیدا احساس می‌شود. ساختمان‌های مسکونی از سال 2011 به بعد به‌شدت گران شدند و این حتی پیش از پیش‌بینی رونق املاک تجاری در نتیجه برگزیت بود. نرخ پایین بهره و افزایش توجه سرمایه‌گذاران خارجی در افزایش قیمت املاک مسکونی فرانکفورت نقش اساسی داشتند. از سه ماهه پایانی سال 2009 تاکنون اجاره آپارتمان‌ها از 10.5یورو برای هر مترمربع به 15یورو افزایش یافته است و اکنون این نگرانی وجود دارد که برگزیت به افزایش غیرقابل کنترل قیمت‌ها در این بازار منجر شود.

رولف جانسن مدیرعامل سازمان محافظت از حقوق مستاجران دی‌ام‌بی هشدار داد؛ خانوارهای طبقه متوسط با درآمد خالص حدود 2500یورو در ماه، همین حالا نیز برای یافتن آپارتمانی که از پس اجاره آن برآیند با مشکل مواجه هستند: «اگر تنها 2درصد از آنهایی که در بخش بانکداری لندن شاغل هستند (حدود 15هزار نفر) به فرانکفورت نقل مکان کنند، شرایط به‌شدت وخیم‌تر خواهد شد.» به‌گفته محققان املاک در سال‌های آتی چندین برج حدودا 20 طبقه مسکونی در فرانکفورت ساخته خواهد شد. اما بیشتر آپارتمان‌ها لوکس و اسکان در آنها تنها برای افراد ثروتمند ممکن خواهد بود.

در پنج سه‌ماهه منتهی به رای برگزیت، قیمت خرید املاک مسکونی در فرانکفورت 250 یورو در هر مترمربع افزایش یافت و به حدود 4550 یورو رسید. در پنج سه‌ماهه بعدی، قیمت خرید حدود 600 یورو در هر مترمربع افزایش یافت و به 5150 یورو رسید. در حال حاضر قیمت یک خانه دوخوابه در یک منطقه خوب در فرانکفورت به حدود 600 هزار دلار می‌رسد.

 

 

ارسال نظر