زنگ خطر فلین در کاخ سفید

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۱۹
زنگ خطر فلین در کاخ سفید

گروه جهان|

مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ پذیرفته که به ماموران پلیس فدرال امریکا دروغ گفته است. اعتراف این مقام سابق کاخ سفید می‌تواند اهرم تاثیرگذاری برای رابرت مولر بازرس ویژه مسوول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده باشد تا اتهام‌های جدی‌تری را علیه نزدیکان رییس‌جمهوری امریکا مطرح کند. برخی رسانه‌ها چون دیلی‌تلگراف از این نیز فراتر رفته و نوشته‌اند که فلین خود را آماده می‌کند تا علیه ترامپ در دادگاه شهادت دهد.

به گزارش بلومبرگ، مایکل فلین در مدارکی که به دادگاه ارائه کرده یک عضو بلندپایه تیم انتقالی دولت ترامپ را متهم کرده که به او گفته بود با دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کند. رسانه‌های امریکایی می‌گویند این عضو بلندپایه، جرد کوشنر همسر ایوانکا ترامپ است. فلین تنها سه هفته پس از آغاز به کار در کاخ‌ سفید ناچار شد از سمت خود استعفا دهد. او در پی افشای اینکه پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، در مورد آینده تحریم‌های امریکا علیه روسیه با سفیر این کشور در واشنگتن گفت‌وگوهای بی‌مجوز داشته و در این باره به مایک پنس معاون ترامپ، واقعیت را نگفته برکنار شد. کاخ سفید اعلام کرده پذیرش دروغگویی و اتهام وارده از سوی فلین فرد دیگری را درگیر نمی‌کند و به خود او مربوط است. مایکل فلین پس از اقرار به دروغگویی تصریح کرده نه مجبور به اقرار شده و نه وعده تخفیف مجازات خاصی به او داده شده است. او با اشاره به همکاری با دادگاه گفته این تصمیم را به دلیل منافع خانواده و کشورش اتخاذ کرده، مسوولیت همه کارهایی را که انجام داده می‌پذیرد. پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر اعتراف فلین به دروغگویی به اف‌بی‌آی بازارهای سهام وال‌استریت متلاطم شد. سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده، میانگین شاخص داوجونز به یک‌باره 350.45 واحد سقوط کرد و در پایان روز جمعه 40.76واحد پایین‌تر بسته شد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ هم 0.2درصد افت کرد و در نهایت با سقوط 1.4درصدی در رقم 2642.22 واحد بسته شد و کامپوزیت نزدک سقوط 1.99درصدی را تجربه کرد. جرمی کلین استراتژیست ارشد بازار در شرکت اوراق اف‌بی‌ان، با اشاره به شرایط وال‌استریت گفته: «اگر باور داشته باشید که در ۱۳ ماه گذشته بازارها به علت وجود ترامپ به‌طور متوالی سود کرده‌اند، این گزارش همه آن رشته‌ها را پنبه می‌کند. بازارها از وضعیت نامشخص خوششان نمی‌آید و این نهایت نامعینی است.»

 20سال محکومیت

به اعتقاد کارشناسان، این اعتراف وضعیت دشواری برای شخص ترامپ به وجود آورده است زیرا کاخ‌سفید اکنون نمی‌داند که آیا فلین در این همکاری درباره شخص رییس‌جمهوری نیز شهادت خواهد داد یا خیر.

فلین نخستین فرد در دولت ترامپ بود که از سوی رابرت مولر بازرس ویژه و مسوول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات امریکا مورد بازجویی قرار گرفت. تروی اسلاتن وکیل امور جنایی در ارتباط با اقرار فلین به سی‌ان‌ان گفته: «هر مورد دروغ به اف‌بی‌آی حداقل پنج سال حبس در زندان فدرال در پی دارد و در این قضیه تا آنجایی که مطلع هستیم فلین در چهار مورد به اف‌بی‌آی دروغ گفته در نتیجه با 20سال حبس بالقوه در زندان فدرال مواجه است. او مشاور امنیت ملی بوده، یعنی فردی که روزانه نزد رییس‌جمهوری رفت و آمد داشته و آخرین تحولات را به اطلاع او می‌رسانده است. فلین در واقع در هر دو مورد، مبارزات انتخاباتی و هم در آغاز کار ترامپ به‌شدت دخیل بوده و او یک فرد بسیار مهم برای مولر به شمار می‌رود بنابراین چنانچه همکاری کند می‌تواند بسیار مخرب باشد.»

 روسیه و اسراییل

به‌گفته دیپلمات‎ها، روسیه تنها کشوری نبوده که فلین و جرد کوشنر مشاور رییس‌جمهوری امریکا، درباره آن اعمال نفوذ کردند. رویترز با اشاره به اعتراف فلین در خصوص قطعنامه شورای امنیت در خصوص شهرک‌سازی اسراییل نوشته فلین ساعاتی پیش از رای‌گیری شورای امنیت در 23 دسامبر 2016 با نمایندگان اروگوئه و مالزی در سازمان ملل متحد و کیم داروچ سفیر بریتانیا در امریکا تماس گرفته است. این تماس‌ها برای اعمال نفوذ بر این کشورها برای خودداری از رای‌گیری سازمان ملل درباره شهرک‌سازی‌ها ظاهرا در دورانی پیش از روی کار آمدن ترامپ بوده که در کمپین انتخاباتی‌اش از تل‌آویو حمایت کرد. بر اساس اسناد دادگاه یک عضو تیم انتقالی ترامپ که بعدها برخی منابع وی را کوشنر معرفی کردند، به فلین دستور داده با مقام‌های دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس بگیرد و آنها را متقاعد کند تا رای‌گیری درباره اسراییل را به تعویق بیندازند یا چنین قطعنامه‌یی را وتو کنند. گفته شده، ترامپ نیز یک روز پیش از رای‌گیری شورای امنیت با عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر تماس گرفته و توافق دو طرف این دو باعث شد مصر همان روز پیش‌نویس قطعنامه خود درباره رای‌گیری را پس بگیرد. این در حالی است که طبق قانون موسوم به لوگان 1799 امریکا، شهروندان امریکایی (ترامپ، فلین و کوشنر) اجازه ندارند با دولت‌های خارجی مذاکره کنند.

 ترامپ، نگران‌تر از همیشه

بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا فلین دادستان‌ها را به ترامپ می‌رساند یا خیر، نوشته: «به یاد داشته باشید، ترامپ پس از اینکه نتوانست جیمز کومی را قانع کند که اتهامات علیه فلین را متوقف کند او را اخراج کرد. این مساله و تلاش‌های ناموفق ترامپ برای توقف تحقیقات این تردید را تقویت کرده که او شخصا تلاش دارد تا مانع از تحقیقات شود. همچنین اگر مشخص شود که ترامپ افرادی را هدایت کرده که به آژانس‌های فدرال دروغ بگویند می‌توان اتهاماتی قانونی را علیه وی مطرح کرد. همچنین اگر تایید شود که فلین قانون لوگان را نقض کرده هر کسی که به او دستور این کار را داده باشد نیز می‌تواند متهم شود.»

ایندیپندنت نوشته، جیمز کومی دبیر سابق پلیس فدرال امریکا، شنبه در واکنش به اعتراف فلین به دروغگویی در دادگاه گفته عدالت در حال پیروزی است. کومی که ترامپ او را مجبور به استعفا کرد در توییتی نوشته است: «اجازه دهید عدالت همچون نهری روان جریان داشته باشد.»

پایگاه اینترنتی وکس نیز نوشته که با امضای اسناد دادگاه توسط فلین، حالا ترامپ باید به‌شدت نگران باشد. در این مطلب آمده است: «اعتراف فلین بزرگ‌ترین پیشرفت در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات امریکاست که حالا تهدیدی مستقیم برای ریاست‌جمهوری ترامپ به شمار می‌رود. گرچه برخی اعضای کاخ سفید به سرعت تلاش کردند تا از اهمیت این مساله بکاهند اما تهدید جدی است به‌ویژه اینکه پیش‌تر نیز جورج پاپادوپولوس یکی از مشاوران انتخاباتی ترامپ نیز به دروغگویی اعتراف کرده است. فلین البته به عنوان فردی که رابطه خاصی با کمپین ترامپ و کاخ سفید داشته اظهاراتش بسیار مهم است.»

 

 

ارسال نظر