کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۶

سفر زمینی نیچروان بارزانی به ترکیه

نیچروان بارزانی نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق، از گذرگاه مرزی هابور به ترکیه رفت. به‌ گزارش سی‌ان‌ان، پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، ترکیه در اعتراض به این اقدام تدابیر تنبیهی علیه اربیل درنظر گرفت و حریم هوایی خود را به روی اربیل بست. بارزانی گفته که می‌خواهد از طریق ترکیه به کشور دیگری سفر کند. همه‌پرسی استقلال کردستان ماه سپتامبر سال میلادی جاری با وجود مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه ایران و ترکیه و همچنین هشدارهای غربی نسبت به تاثیر این اقدام در تشدید بی‌ثباتی در خاورمیانه، برگزار شد.

قطع کمک مالی اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه

اتحادیه اروپا قرار است تا ۱۷۵ میلیون یورو کمک مالی به ترکیه در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با روند مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را قطع کند و حتی مانع اعطای نزدیک به 3.5میلیارد وام توسعه‌یی اختصاص یافته، شود. به گزارش رویترز، این حرکت به‌عنوان یک اقدام نمادین علیه نقض حقوق بشر در ترکیه انجام می‌گیرد. دو دیپلمات اروپایی نیز گفته‌اند اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بر سر قطع ۱۰۵میلیون یورو در راستای کمک مالی به اصلاحات سیاسی در ترکیه توافق کرده‌اند و همچنین در مرحله بعدی ۷۰ میلیون یورو دیگر را معلق می‌کنند. با گسترش سرکوب‌ها در پی کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه روابط آنکارا-بروکسل متشنج شده است.

حمله افراد مسلح به دانشگاهی در پیشاور

در پی حمله افراد مسلح طالبان پاکستان به خوابگاه یک دانشگاه کشاورزی در پیشاور دست‌کم 9نفر کشته و 35نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش رویترز، پلیس در عملیاتی دو ساعته تمام مهاجمان را از پای درآورده است. سخنگوی طالبان پاکستان با پذیرش مسوولیت این حمله مدعی شده که یک خانه امن آژانس اطلاعات ارتش هدف قرار گرفته است. گفته شده، افراد مهاجم که برقع زنانه پوشیده بودند پیش از ورود به حیاط دانشگاه یک نگهبان را هدف قرار دادند. دسامبر 2014 نیز طالبان پاکستان با حمله به مدرسه عمومی ارتش پاکستان در پیشاور 134نفر را کشتند.

موافقت اروپا با ممنوعیت فروش سلاح به عربستان

پارلمان اروپا با مصوبه‌یی که به ممنوعیت فروش سلاح به عربستان توصیه می‌کند، موافقت کرد. به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا، عربستان‌سعودی را عامل نقض حقوق بشر در یمن می‌داند. در این مصوبه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، از کشورهای اروپایی خواسته برای تدوین استراتژی درخصوص یمن دست به کار شوند. این مصوبه همچنین خواهان رساندن کمک‌های انسانی فوری به یمن و دستیابی به راهکار سیاسی برای درگیری‌ها در این کشور شده است.

 

ارسال نظر