انتصاب نظامی‌ها در دولت زیمبابوه

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۳

گروه جهان  

رییس‌جمهوری جدید زیمبابوه مقام‌های ارشد نظامی را به‌عنوان وزرای کابینه دولت خود برگزیده و یک وزیر کهنه‌کار را نیز سرپرست وزارت دارایی کرده است.

امرسون منانگواگا رییس‌جمهوری جدید زیمبابوه، فهرست اعضای دولت خود را اعلام کرده که براساس آن چند سمت مهم کابینه به نظامیان داده شده است. به گزارش رویترز، امرسون منانگاگوا روز جمعه گذشته و پس از آنکه رابرت موگابه ۹۳ ساله پس از چندین دهه درنهایت تحت‌فشار ارتش و مقامات حزب خود از ریاست دولت کناره گرفت، به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید زیمبابوه سوگند یاد کرد. وی پاتریک چیناماسا یک وزیر کهنه‌کار را به‌عنوان وزیر دارایی برگزیده و پرانس شیری یک مارشال نیروی هوایی، را در سمت وزیر اراضی و کشاورزی و ژنرال سیبوسیسو مویو را در سمت وزیر امور خارجه منصوب کرده است. ژنرال مویو اندکی بیش از دو هفته پیش با حضور در یک مصاحبه تلویزیونی از استقرار واحد‌های نظامی در نقاط حساس پایتخت خبر داده و گفته بود هدف ارتش، برکناری اطرافیان فاسد موگابه و جلوگیری از ادامه پاکسازی طرفداران منانگواگا از حزب حاکم و دولت است؛ این اتفاق به‌طور عمده کودتا علیه دولت موگابه تعبیر می‌شود. پرنس شیری نیز از 25 سال پیش فرماندهی نیروی هوایی زیمبابوه را برعهده داشته است. پاتریک چیناماسا نیز از چریک‌های جنگ استقلال زیمبابوه است که در سازماندهی مخالفان در حزب حاکم «زانو پی‌اف» برای برکناری موگابه از رهبری حزب نقش موثری ایفا کرده است.  منانگواگا بسیاری از چهره‌های دوران رابرت موگابه را به عرصه سیاست بازگردانده که این امر می‌تواند به نارضایتی مردم در زیمبابوه منجر شود. وی در همین حال روز سه‌شنبه به وزرای دولت خود گفت که به‌دنبال احیای اقتصاد بحران‌زده کشور است. وی همچنین گفت که برای مقابله با کسری بودجه، برخی دپارتمان‌ها را ادغام می‌کند.

اقتصاد زیمبابوه که زمانی از شکوفایی فراوان برخوردار بود، به خاطر سوءمدیریت و گسترش فساد در دولت موگابه به‌تدریج به ویرانی کشیده شد و در چند سال آخر زمامداری او، گرفتار تورم شدید، کاهش سرسام‌آور ارزش پول ملی، کمبود شدید مواد اساسی و بیکاری گسترده بود.

 

ارسال نظر