کاخ سفید تیلرسون را به سخره گرفت

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۰
کاخ سفید تیلرسون را به سخره گرفت

گروه جهان  طلا تسلیمی

اخبار و گزارش‌های رسیده از کاخ سفید چندی است که از وخامت روابط رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه حکایت دارد. در این میان، برخی رسانه‌ها ازجمله سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه به برکناری رکس تیلرسون و احتمال انتخاب مایک پومپئو رییس سیا، به‌عنوان وزیر امور خارجه پرداختند؛ اما سخنگوی وزارت خارجه به نقل از جان کلی رییس‌ دفتر دونالد ترامپ، این اخبار را نادرست خواند و اعلام کرد تیلرسون کماکان در سمت خود باقی است. برخی منابع آگاه گفته‌اند خبرها بخشی از برنامه کاخ سفید برای نشان دادن نارضایتی ترامپ از وزیر خارجه و به سخره گرفتن او در ملا عام بودند. با این حال، مقامات نزدیک به ترامپ بر این باورند که کاخ سفید برنامه دارد در چند هفته آینده تیلرسون را مجبور به استعفا کند. ظاهرا ترامپ تصمیم دارد در آستانه یک‌سالگی حضور در کاخ سفید، تغییر و تحولات گسترده‌یی در کارکنان دولت ایجاد کند و تیلرسون تنها یکی از افراد این فهرست است. احتمال می‌رود که ‌گری کوهن مشاور اقتصادی و جرد کوشنر داماد ترامپ نیز سرنوشتی مشابه تیلرسون داشته باشند.

 برنامه برکناری تیلرسون

ساعات پایانی روز پنج‌شنبه رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که قرار است مایک پومپئو جایگزین رکس تیلرسون شود. از آنجا که اختلاف‌ها میان وزیر خارجه و رییس دولت در چند ماه گذشته چندین مرتبه علنی شده بود، این خبر قابل باور می‌نمود و به سرعت بازنشر داده شد. سخنگوی وزارت خارجه ساعاتی بعد خبر برکناری تیلرسون را تکذیب، اما به ‌وجود پاره‌یی از اختلاف‌نظرها اعتراف کرد. ظاهرا وزیر خارجه سیاست‌گذاری‌های رییس دولت را هوشمندانه نمی‌داند و به‌ویژه در زمینه سیاست‌ها در قبال ایران و کره‌شمالی با ترامپ مخالف است.

پس از گزارش برکناری تیلرسون یک مقام کاخ سفید به آسوشیتدپرس گفت طرح جابه‌جایی وزیر خارجه در حال بررسی است. یک مقام دیگر که نامش فاش نشد نیز اطلاعات مشابهی دراختیار نیویورک‌تایمز و مجله ونیتی فیر گذاشت. نیویورک‌تایمز پیش از انتشار خبرها درباره برکناری تیلرسون و جایگزینی پومپئو، از برنامه دولت برای انتصاب تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه، به‌عنوان رییس سیا نوشته بود؛ سناتوری که از منتقدان اصلی توافق هسته‌یی با ایران محسوب می‌شود.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود به این مساله اشاره کرد که برنامه حذف تیلرسون از وزارت خارجه و جایگزینی پومپئو در چند هفته آینده توسط

جان اف‌. کلی رییس کارکنان کاخ سفید، طرح‌ریزی شده و هنوز به تایید نهایی رییس‌جمهوری نرسیده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که ترامپ دیر یا زود تغییراتی را در وزارت خارجه اعمال کند، اما مقامات نزدیک به او معتقدند که وی در اخراج مشاوران نزدیکش مقاومت به خرج می‌دهد.

در همین حال سی‌ان‌ان در گزارش خود در این باره نوشت اخبار مربوط به برنامه برکناری تیلرسون بخشی از تلاش‌ها برای نشان دادن نارضایتی دونالد ترامپ و تمسخر وزیر خارجه در ملا عام بوده است. مقامات نزدیک به دولت گفتند کاخ سفید امیدوار بوده با مطرح کردن برنامه اخراج تیلرسون، وی را به کناره‌گیری ترغیب کند. برخی پیش‌بینی کردند که مساله انتصاب پومپئو به جای تیلرسون در جلسه روز جمعه ترامپ، تیلرسون و جیمز ماتیس وزیر دفاع، مطرح شود. تاکنون گزارشی از این نشست منتشر نشده است. برنامه کاخ سفید برای به‌سخره گرفتن وزیر امور خارجه چندان دور از ذهن نیست، چراکه رییس‌جمهوری از زمان روی کار آمدن بارها بر عملکرد تیلرسون سایه انداخته و از دادستان کل نیز در ملا عام بدگویی کرده است. واکنش ترامپ به خبرهای برکناری تیلرسون به وضوح ناخشنودی وی از وزیر خارجه را نشان می‌دهد. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز در تکذیب این خبر گفت: «زمانی که رییس‌جمهوری اعتماد خود را به کسی ازدست بدهد، آنها دیگر در سمتی که هستند، فعالیت نخواهند کرد.» هنوز نمی‌توان درباره زمان‌بندی برکناری تیلرسون با اطمینان سخن گفت، اما مقامات بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند تحولات تا اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آتی صورت بگیرند.

 زلزله در کاخ سفید

به گزارش رویترز، تیلرسون تنها یکی از افرادی است که احتمالا تا پیش از یک‌سالگی ریاست‌جمهوری ترامپ از فعالیت در دولت برکنار می‌شود.‌ گری کوهن مشاور اقتصادی که اوایل امسال روابط ناخوشایندی را با رییس‌جمهوری تجربه کرد، زمانی که تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای براندازی نظام مالیاتی امریکا نتیجه دهد، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. جرد کوشنر نیز که به مرور زمان نفوذ خود را در کاخ سفید از دست داده، احتمالا با حفظ وجهه و بی‌سر و صدا از دولت کنار می‌کشد؛ به‌ویژه اینکه درگیر چالش‌های حقوق مرتبط با تحقیقات بازرس ویژه درخصوص ارتباط احتمالی روسیه با کمپین انتخاباتی ترامپ است.

نخستین سال ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است و انتظار می‌رود برخی مشاوران تازه‌کار از تحولات احتمالی به‌عنوان نقطه عطفی در کارنامه سیاسی خود استفاده کنند که این مساله احتمالا به بی‌ثباتی‌های بیشتر در دولت خواهد انجامید. شرایط در کاخ سفید تحت ریاست ترامپ به سرعت تغییر می‌کند و پیش‌بینی تحولات غیرممکن است. ناظران به‌طور عمده برکناری‌ها و انتصاب‌های جدید را نشانه‌یی از برنامه رییس‌جمهوری برای رسیدگی به مسائلی همچون کره‌شمالی یا سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند.

 

طرح استیضاح ترامپ به رای گذاشته می‌شود

یکی از نمایندگان کنگره امریکا دیروز جمعه وعده داد که مجلس نمایندگان یکی از روزهای هفته آینده طرح استیضاح دونالد ترامپ را به‌ رای خواهد گذاشت. به گزارش ایندیپندنت، این رای‌گیری به‌مثابه نخستین همه‌پرسی درخصوص رییس‌جمهوری در کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن اوست. ال گرین نماینده دموکرات، بخش‌هایی از ایالت‌های هوستون و تگزاس، همان نماینده‌یی است که در ماه مه نیز استیضاح ترامپ را خواستار شده بود. وی لایحه ویژه‌یی را تقدیم مجلس نمایندگان کرده که دیگر اعضا باید ظرف دو روز قانونی آتی درخصوص آن تصمیم‌گیری کنند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند باتوجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، این لایحه شکست بخورد. برخی دموکرات‌ها نیز با این طرح استیضاح مخالف هستند و معتقدند آشفتگی ناشی از استیضاح زودهنگام به‌نفع کشور نیست و به وجهه نمایندگان کنگره آسیب می‌زند.

 

 

ارسال نظر