پیونگ‌یانگ: به سراسر خاک امریکا دسترسی داریم

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۵۰
پیونگ‌یانگ: به سراسر خاک امریکا دسترسی داریم

گروه جهان

 کره‌شمالی پس از دو ماه و نیم سکوت، یک موشک احتمالا دوربرد بالستیک را آزمایش کرد. دولت کره شمالی در بیانیه‌یی گفته موشک «هواسانگ۱۵» به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد و قادر به حمل کلاهک هسته‌یی است. سی‌ان‌بی‌سی نوشته، بازارهای آسیایی تحت تاثیر موشک‌ کره‌شمالی دچار نوسان شد اما بر آثار منفی آن غلبه کردند. پراکاش ساکپال اقتصاددان امور آسیایی معتقد است که بازارها نسبت به گذشته در مورد آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ایمنی پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری یونهاپ نوشته، موشک دوربرد کره‌شمالی از استان پیونگان پرتاب شده است. به گفته مقام‌های ژاپنی، این موشک که حدود ۵۰ دقیقه پرواز کرده خلاف دو موشکی که در تابستان گذشته از آسمان شمال ژاپن عبور کردند، وارد حریم هوایی این کشور نشده است. کره‌جنوبی در واکنش به این آزمایش، همچون گذشته چند موشک ضدبالستیک را در سواحل این کشور به آسمان پرتاب کرده است؛ نوعی مانور موشکی که سئول تلاش دارد با انجام آن بلافاصله پس از پرتاب‌های آزمایشی کره‌شمالی، به این کشور از آمادگی دفاعی خود خبر دهد.

گرچه پیونگ‌یانگ اعلام کرده آزمایش این موشک موفقیت‌آمیز بوده، کارشناسان در صحت این ادعا تردید دارند چرا که مسافت طی شده در حین پرواز نسبتا کوتاه بوده است. به‌طور طبیعی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌توانند تا پنج هزار کیلومتر را پرواز کنند. پنتاگون هم تایید کرده که موشک پرتاب‌شده پس از حدود هزار کیلومتر پرواز به داخل آب‌های سواحل شرقی کره‌شمالی سقوط کرده است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، ساعتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی تازه، به خبرنگاران گفته است «فقط می‌توانم این را به شما بگویم، که ما این مساله را حل‌‌وفصل می‌کنیم. این وضعیتی ا‌ست که به آن رسیدگی خواهد شد.» ترامپ همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «پس از آزمایش موشکی کره‌شمالی، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامین کرد. دموکرات‌ها نباید بودجه ارتش را به‌خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، به گروگان بگیرند. من قول توقف مهاجران غیرقانونی را داده بودم و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم. آنها نمی‌توانند تهدید به تعطیلی دولت کنند تا به خواسته‌های خود برسند.»

اشاره دونالد ترامپ به بالا گرفتن اختلافات کاخ سفید با دموکرات‌های کنگره است که می‌تواند به تعطیلی دولت بینجامد. دیلی‌میل نوشته، پس از حمله توئیتری ترامپ، چاک شومر نماینده ارشد سنا و نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، نشست خود را با ترامپ لغو کرده‌اند. این دو مقام ارشد دموکرات پس از لغو نشست خواهان مذاکرات فوری با رهبران جمهوری‌خواه کنگره برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت شدند.

دونالد ترامپ در عین حال با همتای خود در کره‌جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت‌وگو کرده است. آن‌طور که کاخ سفید امریکا اعلام کرده در تماس تلفنی میان ترامپ و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، دو طرف در مورد آزمایش موشکی گفت‌وگو کرده‌اند. دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی نیز اعلام کرده مون‌جائه‌این و ترامپ تاکید کرده‌اند لازم است به‌دنبال افزایش تحریم‌ها و فشارهای بیشتر علیه پیونگ‌یانگ بود.

 واکنش‌ها به آزمایش موشکی

علاوه بر امریکا، ژاپن و کره‌جنوبی نیز خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند. این نشست چهارشنبه ۲۹ نوامبر در نیویورک برگزار شده است. رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده نیز با محکوم کردن این آزمایش موشکی از کشورهای دیگر خواسته تحریم‌های اقتصادی سخت‌تری را علیه پیونگ‌یانگ اعمال کنند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی را نقض دوباره قطعنامه‌های مکرر سازمان ملل و نیز تضعیف امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی خوانده و گفته است: «کره‌شمالی باید دوباره وارد یک مذاکره قابل‌قبول و مفید با جامعه بین‌الملل شود.»

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز این اقدام کره‌شمالی را نقض غیرقابل‌قبول تعهدات بین‌المللی این کشور خوانده و گفته است: «پرتاب این موشک یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر و یک تهدید جدی برای امنیت بین‌المللی است.» موگرینی همچنین خواستار توقف برنامه هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی شده است.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، نیز گفته برلین قویا آزمایش موشک بالستیک اخیر کره‌شمالی را محکوم می‌کند و سفیر کره‌شمالی را احضار خواهد کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، هم ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی کره‌شمالی، از این کشور خواسته تا از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری کند.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، هم اقدام کره‌شمالی را محکوم کرده است. پاریس گفته اگر از امنیت ورزشکارانش مطمئن نباشد، ممکن است تیم المپیک خود را به بازی‌های زمستانی پیش‌رو در کره‌جنوبی اعزام نکند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه پیشین روسیه، تاکید کرده مسکو آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی را نمی‌پذیرد چراکه ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

به‌گزارش یورونیوز، کره‌شمالی سال گذشته در صدر خبرهای تسلیحات نظامی جهان بود. ماه جولای تلویزیون رسمی این کشور مدعی آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین‌قاره شد. این موشک هواسانگ۱۴ نام داشت. موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌یی توان حمل کلاهک هسته‌یی را دارند به همین خاطر است که آزمایش این موشک توسط کره‌شمالی اهمیت فراوانی برای جامعه جهانی داشت. گفته شده، این موشک‌ها به‌صورت قوسی در مدار زمین حرکت می‌کنند و در فاصله ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کلیومتری از سطح زمین، کلاهک موشکی را رها کرده و خود به سمت اتمسفر زمین رفته و منفجر می‌شوند. دفاع در برابر موشک بالستیک قاره‌پیما به‌دلیل اندازه و سرعت آنها بسیار دشوار است.

سخنگوی نیروی دریایی پنتاگون پیش‌تر به رویترز گفته بود یکی از آخرین آزمایش‌ها بر نوعی مکانیسم دفاعی در برابر این موشک بالستیک قاره‌پیما، نتایج نامشخصی را ارائه داد. از زمان پایان رهبری کیم‌جونگ‌ایل و آغاز رهبر کنونی کیم‌جونگ‌اون، سرمایه‌گذاری روی ساخت و آزمایش موشکی و سلاح کشتارجمعی در کره‌شمالی افزایش چشمگیری داشته است. تمرکز این کشور بیشتر بر افزایش طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک و کوچک‌سازی سلاح هسته‌یی بوده است.

کره‌شمالی در ۱۱ سال اخیر 6 آزمایش هسته‌یی موفقیت‌آمیز داشته و براساس زمین‌لرزه‌های ایجاد شده پس از هر آزمایش مشخص شد که هر بمب هسته‌یی از قبلی قوی‌تر بوده است. سوم سپتامبر۲۰۱۷ تلویزیون رسمی کره‌شمالی از آزمایش بمب هیدروژنی با موفقیت کامل خبر داد. پیونگ‌یانگ تاکید کرده این بمب توانایی نصب شدن روی موشک بالستیک قاره‌پیما را دارد.

 

ارسال نظر