«ترزا می» ‌به دنبال متحدان تجاری در خاورمیانه

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۴۹
«ترزا می» ‌به دنبال متحدان تجاری در خاورمیانه

گروه جهان  طلا تسلیمی  

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه تلاش‌ها برای تقویت روابط پسابرگزیت با دیگر شرکای تجاری خارج از اتحادیه اروپا به خاورمیانه سفر کرده است. در همین حال مذاکره‌کنندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از چندین ماه بن‌بست مذاکراتی، در زمینه پایه و اساس «صورت‌حساب خروج» برگزیت به توافق رسیده‌اند که با پرداخت 45 میلیارد پوند از سوی بریتانیا به اتحادیه اروپا همراه خواهد بود. قرار است نخست‌وزیر بریتانیا و رییس کمیسیون اروپا دوشنبه هفته آینده دیدار کنند و اگر بتوانند بر سر رقم هزینه خروج به نتیجه برسند، راه لندن برای جلب موافقت رهبران اروپایی با آغاز مذاکرات تجاری در نشست نیمه ماه دسامبر کمیسیون اروپایی هموار می‌شود. طرفین برگزیت در شرایطی به توافق نزدیک شده‌اند که ترزا می ‌چهارشنبه وارد عراق شد و پس از ساعاتی به عربستان سعودی سفر کرد. وی در ادامه این سفر سه روزه از اردن نیز دیدن می‌کند و انتظار می‌رود علاوه بر روابط تجاری، به موضوعاتی همچون بحران انسانی در یمن و بحران دیپلماتیک با قطر بپردازد.

 صورت‌حساب 45 تا 55 میلیارد پوندی

به گزارش ایندیپندنت، منابع آگاه در بروکسل اعلام کردند که موضع‌گیری‌های دو طرف مذاکرات بر سر «شیوه محاسبه» هزینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به یکدیگر نزدیک شده است و ظاهرا نتیجه این محاسبات برای هر دو طرف پذیرفتنی خواهد بود. اگر نتیجه در جلسه روز دوشنبه ترزا می ‌و ژان‌کلود یونکر مورد حمایت قرار گیرد، آنگاه نخست‌وزیر بریتانیا می‌تواند به جلب موافقت رهبران اتحادیه اروپا در نشست کمیسیون اروپایی برای پیشبرد مذاکرات برگزیت به سمت گفت‌وگوهای تجاری امیدوار باشد. منابع نزدیک به دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا گفته‌اند هنوز هیچ توافقی در خصوص رقم نهایی قابل پرداخت حاصل نشده، اما ظاهرا مذاکرات نتیجه خوبی داشتند. منابع اگاه در بروکسل تاکید کردند که اتحادیه اروپا همواره به‌دنبال شفافیت در زمینه چگونگی محاسبه صورت‌حساب برگزیت فارغ از رقم نهایی بوده است. در همین حال، در برخی گزارش‌ها آمده است که مذاکره‌کنندگان به سمت توافق بر سر رقمی بین 45 تا 55 میلیارد پوند پیش می‌روند. گفته می‌شود در بروکسل به رقم نهایی اشاره‌یی نمی‌شود تا ترزا می ‌بتواند حمایت سیاسی لازم برای توافق را کسب کند.

ترزا می ‌در سخنرانی ماه سپتامبر در شهر فلورانس گفته بود که لازم نیست هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا در صورت تصمیم به ترک بلوک، مبلغی بیشتر از ادامه برنامه بودجه کنونی بپردازند یا دریافت کنند و اینکه بریتانیا به تعهداتی که در دوره عضویتش در اتحادیه داشته، احترام می‌گذارد. طبق برآوردهای بروکسل، تعهدات کنونی مطرح شده از سوی ترزا می‌ مبلغی حدود 20میلیارد پوند تعبیر شد که در حل بن‌بست مذاکرات برگزیت تاثیری نداشت. ترزا می‌ هفته گذشته با وزرای کابینه خود جلسه‌یی برگزار کرد و رقم قطعی در نتیجه این نشست اعلام نشد، اما انتظار می‌رود دولت با پرداخت مبلغی حدود 40میلیارد پوند مشکلی نداشته باشد و گفته می‌شود مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا نیز بر سر این رقم به توافق می‌رسند.

مساله حائز اهمیت این است که حقوق شهروندان اروپایی در بریتانیا و مساله مرز ایرلند شمالی در روزهای اخیر توافق‌های مالی را تحت‌الشعاع قرار داده است. در برخی گزارش‌های رسیده از مذاکرات به این مساله اشاره شده که وزرای کابینه ترزا می ‌در لندن بر سر موضع مذاکراتی خود در خصوص باز ماندن مرز ایرلند شمالی و نقش‌آفرینی دیوان عالی اروپایی در کسب اطمینان از محقق شدن حقوق شهروندان اروپایی توافق کرده‌اند.

 تقویت روابط در خارج از اتحادیه اروپا

در میانه گزارش‌های منتشر شده در رابطه با حل بن‌بست کنونی مذاکرات جدایی و باز شدن مسیر گفت‌وگوهای تجاری میان بریتانیا و کشورهای اروپایی پس از برگزیت، ترزا می ‌در ادامه تلاش‌ برای تقویت روابط با دیگر شرکای تجاری به خاورمیانه سفر کرد.

علاوه بر مسائل تجاری، بحران یمن یکی از مسائلی بود که ترزا می ‌در سفر به عربستان سعودی آن را مدنظر قرار داد. سازمان بین‌الملل ائتلاف تحت رهبری عربستان را در حملات به غیرنظامیان متهم کرده و به نظر می‌رسد نخست‌وزیر بریتانیا برای مطرح کردن این موضوع در سفر خود تحت فشار قرار گرفته است. این در حالی است که ترزا می‌ بارها درخواست‌ها برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان را رد کرده است. نخست‌وزیر بریتانیا دیروز (چهارشنبه) با محمدبن سلمان ولیعهد عربستان، دیدار کرد. پیش‌بینی شده بود که دو طرف علاوه بر یمن، درباره بحران دیپلماتیک کشورهای عربی منطقه با قطر نیز گفت‌وگو می‌کنند. در همین حال، سخنگوی ترزا می‌ درباره این سفر گفت: «این دیدار نشان می‌دهد که در حالی که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، ما به ساختن آینده‌یی روشن و مطمئن برای خود در جهان مصمم هستیم. باید چالش‌هایی را که نسل آینده با آنها مواجه خواهند شد در نظر بگیریم و با کشورهایی که برای امنیت ما اهمیت دارند، روابط دوستانه‌تری بسازیم. واضح است که منافع امنیتی بریتانیا ایجاب می‌کند از تلاش‌های اردن و عربستان سعودی در مقابله با چالش‌های منطقه‌یی و پیشبرد برنامه‌های اصلاحات حمایت کنیم. ادامه امنیت، ثبات و دوام اقتصادی در اردن در ایجاد آینده‌یی آرام در خاورمیانه اهمیت دارد و به‌وضوح از منافع مشترک ما با آنها محسوب می‌شود.»

ترزا می‌ روز پنج‌شنبه با ملک عبدالله، پادشاه اردن و هانی ملقی نخست‌وزیر این کشور، درباره چگونگی حمایت بریتانیا از اقتصاد اردن گفت‌وگو می‌کند. وی همچنین در دیدار با اعضای صندوق سرمایه‌گذاری زنان عرب، تاثیرات حمایت بریتانیا را بر اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت در منطقه بررسی خواهد کرد.

 

ارسال نظر