کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۷۷

 حمایت مسعود بارزانی از مذاکره با بغداد

رییس سابق اقلیم کردستان عراق حمایت خود را از برگزاری مذاکرات میان اربیل و بغداد اعلام کرد. به گزارش سومریه‌نیوز، مسعود بارزانی در نشستی با اعضا و کادر این حزب در سلیمانیه و حلبچه گفته از برگزاری مذاکرات میان بغداد و اربیل حمایت می‌کند و اگر بغداد در حل مشکلات جدی است باید از مطرح کردن شروط ناچیز و غیرقابل اجرا خودداری کند. روابط بغداد و اربیل بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال در 25 سپتامبر گذشته دچار تنش شد و بغداد تحریم‌هایی را علیه اربیل اعمال کرد.

 کمپین مبارزه با فساد عربستان به زنان رسید

محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در راستای کمپین مبارزه با فساد دستور بازداشت برخی زنان خاندان حاکم را هم داده است. به گزارش الدیار، منابع عربستانی اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی عربستان با دستور مستقیم بن سلمان کمپین بازداشت زنانی در خاندان حاکم را آغاز کرده‌اند و هتل جدیدی برای بازداشت این زنان تخلیه شده است. به گفته این منابع، بازداشت زنان بیشتر شامل دختران عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه قبلی عربستان و دختران سلطان بن عبدالعزیز است.  

 انتقاد اردوغان از توطئه‌های اقتصادی علیه ترکیه

رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ابرهای سیاه بر سر اقتصاد ترکیه و تهدیدهای ناشی از تروریسم بخشی از عملیات کثیفی است که تلاش می‌شود در کشور اجرا شود. به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان در اتاق بازرگانی ترکیه با اشاره به کاهش قابل توجه ارزش لیر گفته است: «ممکن است برخی ترکیه ۲۰ سال گذشته را نشناسند. امروز بازار بورس ترکیه شرایط بسیار خوبی دارد و مرتبا رکورد می‌شکند.» اردوغان از رشد نزدیک به 3.5برابری اقتصاد نسبت به ۱۵ سال گذشته تمجید کرده و گفته است: «کسانی که ملت ترکیه را مورد هدف قرار دادند در طول تاریخ شکست خوردند.» اردوغان در شرایطی از وضعیت اقتصادی کشورش حمایت می‌کند که هفته گذشته ارزش لیر این کشور سقوطی تاریخی را تجربه کرد.

 باکو سفیر جدید روسیه را نپذیرفت

جمهوری آذربایجان نامزد معرفی شده از سوی مسکو برای تصدی پست سفیر جدید روسیه در جمهوری آذربایجان را نپذیرفت و با سفیر شدن وی موافقت نکرد. به گزارش پایگاه خبری ویرتوال، جمهوری آذربایجان از اعطای موافقتنامه به گئورگی زویوف جهت فعالیت در این کشور خودداری کرده است. این منبع خبری دلیل مخالفت جمهوری آذربایجان را با فعالیت زویوف در این کشور موضع‌گیری‌های وی در حمایت از ارامنه عنوان کرده است. مجلس دومای روسیه در تابستان سال جاری نامزدی گئورگی زویوف به عنوان سفیر جدید این کشور در جمهوری آذربایجان را تصویب کرده بود. مسکو هنوز واکنشی به این تصمیم باکو نشان نداده است.

 

ارسال نظر