بیت‌کوین حباب یا آتیه؟

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۸۹
بیت‌کوین حباب یا آتیه؟

گروه جهان|

همزمان با خیز بیت‎کوین به سمت 10هزار دلار در هر واحد، بانک‌های مرکزی نسبت به حبابی بودن موفقیت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی جهان هشدار داده‌اند.

به گزارش رویترز، بیت‌کوین دوشنبه در نخستین روز معاملات هفته جاری میلادی رکوردی دیگر از خود بر جای گذاشت و بیش از 9 هزار و 700 دلار در هر واحد معامله شد. بلومبرگ با اشاره به اینکه ارزش بیت‌کوین در دو هفته گذشته حدود 45درصد افزایش یافته، نوشته است: «تحولات سریع صعودی بیت‌کوین باعث شده که به‌روز نگهداشتن پیش‌بینی‌ها درباره این بازار دشوار شود. »

اقبال عمومی به بیت‌کوین در چند هفته اخیر تاحدی بوده که شرکت امریکایی گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME Group Inc) اعلام کرده در نظر دارد اعلام مناقصه‌های آینده را با بیت‌کوین آغاز کند، مناقصه‌هایی که احتمالا در دسامبر برگزار خواهد شد. بلومبرگ نوشته که افزایش بیت‌کوین بانک‌های وال استریت را مجبور می‌کند تا میان علاقه مشتریانشان به ارزهای دیجیتالی و شک و تردیدهای جدی مدیران بانک‌ها تعادل ایجاد کنند. به عنوان مثال جیمی دایمون مدیر ارشد جی پی مورگان یکی از مخالفان سرسخت بیت‌کوین بوده و این ارز دیجیتالی را تقلب خوانده و با احمقانه خواندن چنین معامله‌یی، تعقل و محافظه‌کاری خریداران را برای دست زدن به چنین معاملاتی زیر سوال می‌برد.

رویترز نیز دوشنبه به نقل از مسوولان بانک‌های مرکزی جهان نوشته که موفقیت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی تنها ناشی از یک حباب است. در این گزارش آمده، مسوولان بانک‌های مرکزی گرچه تلاش دارند تا موفقیت‌های بیت‌کوین را نادیده بگیرند اما واقعیت این است که رشد اخیر ارزش این ارز دیجیتالی خواب را از چشم بسیاری از این مقامات ربوده است، زیرا این ارزهای غیردولتی، سیاست‌های کنترلی و پولی بانک‌های مرکزی جهان را که آنها برای مدیریت نرخ تورم اعمال می‌کنند، تضعیف می‌کند.

رویترز نوشته: در حالی که ارزش هر بیت‌کوین در هفته جاری برای نخستین‌بار از 9هزار دلار فراتر رفته، بانک‌های مرکزی جهان همچنین نگران هستند که در صورت ترکیدن احتمالی حباب این ارز دیجیتالی، آنها مقصر جلوه داده شوند. به همین دلیل است که بانک‌های مرکزی چند کشور جهان از وضع مقرراتی برای اعمال کنترل بر ارزهای دیجیتالی حمایت می‌کنند. برخی دیگر از بانک‌های مرکزی نیز در حال بررسی این مساله هستند که ارزهای دیجیتالی مختص خودشان را به بازار پولی عرضه کنند و به این منظور در حال آزمایش پلتفرم‌های پرداختی خود هستند.

ایوالد نووتنی سیاست‌گذار بانک مرکزی اروپا در این باره می‌گوید: «مشکل ما با بیت‌کوین این است که ارزش آن به راحتی ممکن است، سقوط کند و بانک‌های مرکزی متهم می‌شوند که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. از این رو تلاش داریم بفهمیم که آیا فعالیت‌های بانکی در ارتباط با داد و ستد ارزهای دیجیتالی باید بیشتر کنترل شود یا خیر.»

گفته شده، ارزش بازار ارزهای دیجیتالی جهان هم‌اکنون به 245میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با ترازنامه‌های بیش از یک تریلیون دلاری بانک مرکزی ژاپن، فدرال رزرو امریکا یا بانک مرکزی اروپا رقمی ناچیز به نظر می‌رسد. این موسسات مطابق با برنامه‌های خرید اوراق قرضه خود اقدام به انتشار ین، دلار و یورو به صورت نقدی یا در قالب حساب‌های اعتباری می‌کنند. اما انتشار ارزهای دیجیتالی به صورت متمرکز صورت نمی‌گیرد. این ارزها از مجرای بانک‌های تحت نظارت و سیستم‌های پرداخت سنتی عبور نمی‌کنند. در عوض آنها از زنجیره بلوکی (بلک‌چین) استفاده می‌کنند که یک دفتر کل تراکنش است که توسط شبکه‌یی از رایانه‌های ناشناس فعال در بستر اینترنت نگهداری می‌شود. (بلک‌چین یک مدل از پایگاه داده توزیع در ایجاد بیت‌کوین است، این پایگاه داده به صورت مستمر فهرستی از رکوردها را که هر یک به گزینه‌های قبلی فهرست ارجاع می‌دهند را حفظ می‌کند و بدین وسیله در مقابله با تضعیف یا بازنگری غیرمجاز تقویت می‌شود. در این فناوری با وجود کاربران متعددی که به‌طور همزمان داده‌هایی را ثبت و اصلاح می‌کنند شبکه قادر به حفظ یکپارچگی محتوای پایگاه داده است.) این عدم شفافیت نگرانی‌هایی را در مورد آسیب‌پذیری آنها در برابر هکرها و استفاده از آنها برای تامین مالی جرایم مختلف به وجود آورده است. به خاطر دلایلی از این دست است که بانک‌های مرکزی ارزهای دیجیتالی را به عنوان کالاهای خطرناک رد می‌کنند، کالاهایی که خرید و فروشان تاثیری برای اقتصادی واقعی ندارد.

چین و کره‌جنوبی به عنوان کشورهایی که ارزهای دیجیتالی در آن محبوبیت زیادی دارد، استفاده از بیت‌کوین را ممنوع شد. بانک مرکزی روسیه نیز اعلام کرده که احتمال دارد وب‌سایت‌های خرید و فروش بیت‌کوین را مسدود کند. این در حالی است که بانک مرکزی اروپا نیز سال گذشته به نمایندگان اتحادیه اروپا گفته بود که نباید به جرگه حامیان استفاده از ارزهای مجازی بپیوندند، چرا که این مساله می‌تواند تاثیر چشمگیری بر دامنه کنترل بانک مرکزی بر عرضه پول و تورم داشته باشد.

با این حال هستند کشورهایی که به استفاده از ارزهای دیجیتالی روی خوش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، ژاپن آوریل سال جاری استفاده از بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت را به رسمیت شناخت. گفته شده در حال حاضر بانک مرکزی اروپا (با وجود مخالفت‌های داخلی)، بانک ژاپن و بوندس‌بانک آلمان با اعتراف به اینکه ممکن است «استفاده از ارزهای دیجیتالی چون بیت‌کوین روشی برای پرداخت‌های آینده باشد» استفاده از بلک‌چین را آزمایش می‌کنند.

 

 

ارسال نظر