کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۲۰

قرارداد 400 میلیون دلاری عراق با «جنرال الکتریک»

عراق برای تامین کمبود شبکه برق خود، با شرکت جنرال الکتریک امریکا قراردادی را به ارزش بیش از ۴۰۰میلیون دلار امضا کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، هدف از اجرای این قرارداد، کمک به تامین برق موردنیاز بیشتر مناطقی است که با کمبود جدی برق در قسمت‌های مختلف عراق روبه‌رو هستند. جنرال الکتریک گفته عراق می‌تواند با این هزینه ۱۴ ایستگاه فرعی برق و تجهیزات مهم تامین برق از قبیل ترانسفورماتور، مدارشکن و تجهیزات خارجی را برای نوسازی ایستگاه‌های فرعی فعلی فراهم کند. از ۲۰۰۳ به‌دنبال حمله امریکا به عراق باوجود میلیاردها دلار هزینه در بخش زیرساخت برق این کشور بسیاری از شهرهای عراق با کمبود برق جدی روبه‌رو شده‌اند.

پاکستان رهبر «لشکر طیبه» را آزاد کرد

حافظ محمد سعید بنیان‌گذار گروه شبه‌نظامی «لشکر طیبه» که در شهر لاهور پاکستان در حبس خانگی به‌سر می‌برد، با حکم دادگاهی در این کشور آزاد شد. به گزارش ایسنا، امریکا و هند این روحانی پاکستانی را به طراحی حملات مرگبار بمبئی در سال ۲۰۰۸ متهم کرده‌اند. حافظ سعید دخالت در آن حملات را که دست‌کم ۱۶۰ کشته داشتند، رد می‌کند. او از ماه ژانویه سال جاری میلادی در حبس خانگی بود. دادگاه پاکستان استدلال مقامات دولتی مبنی بر اینکه آزادی وی می‎تواند امنیت عمومی را به خطر بیندازد، رد کرده و دستور به آزادی حافظ محمد سعید داد.

عربستان ۷ میلیارد دلار سلاح امریکایی می‌خرد

برخی منابع آگاه اعلام کردند که عربستان با خرید مهمات هدایت‌شونده دقیق از شرکت‌های دفاعی امریکایی به ارزش نزدیک به ۷ میلیارد دلار موافقت کرده است. قراردادی که احتمالا با اعتراض برخی قانونگذاران امریکایی مواجه می‌شود. به گزارش رویترز، شرکت دفاعی «ریتون» و «بویینگ» شرکت‌های منتخبی هستند که عربستان قصد خریداری سلاح از آنها را دارد. این قرارداد در چارچوب توافقنامه ۱۱۰ میلیارد دلاری امضا شده در جریان سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، به عربستان در ماه مه امضا شده است.

عراق مانع سفر وزیر آلمانی به اربیل شد

نشریه اشپیگل نوشته عراق مانع از سفر وزیر خارجه آلمان به اقلیم کردستان شده است. بنا بر اطلاعاتی که اشپیگل به دست آورده، حیدر العبادی نخست‌وزیر به‌شدت با برنامه گابریل سیاستمدار حزب سوسیال‌دموکرات آلمان برای دیدار از اقلیم کردستان در شمال عراق مخالفت کرده است. زیگمار گابریل درنظر داشت اوایل نوامبر در بغداد با مقام‌های دولت مرکزی عراق گفت‌وگو کند و سپس راهی اربیل، مرکز اقلیم کردستان شود. هدف او از این سفر زمینه‌سازی برای گفت‌وگوهایی جدید میان دو طرف بود.

 

ارسال نظر