رویگردانی «فلین» از ترامپ

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۱۵
رویگردانی «فلین» از ترامپ

گروه جهان  طلا تسلیمی

وکلای مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ در روزهای اخیر به گروه حقوقی رییس‌جمهوری اطلاع داده‌اند که در خصوص تحقیقات ویژه در پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری با آنها رایزنی نخواهند کرد؛ که این مساله می‌تواند نشانه همکاری فلین با رابرت مولر بازرس ویژه‌ پرونده موسوم به «روسیه‌گیت» باشد. فلین یکی از چهره‌های اصلی در تحقیقات بازپرس ویژه فدرال درباره تبانی نزدیکان ترامپ با روس‌ها برای افزایش شانس پیروزی وی در انتخابات محسوب می‌شود. فلین و پسرش اخیرا به دست داشتن در توطئه تحویل فتح‌الله گولن روحانی در تبعید ترکیه به دولت رجب طیب اردوغان متهم شدند، اما به‌طور رسمی علیه آنها اعلام جرم نشد. گمانه‌زنی‌ها از این مساله حکایت داشت که مولر بیش از اعلام جرم علیه فلین به دنبال جلب همکاری وی است و اکنون قطع روابط وکلای این مشاور پیشین امنیت ملی با وکلای رییس‌جمهوری نشان می‌دهد که مذاکرات در این زمینه آغاز شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، وکلای فلین پیش‌تر درباره تحقیقات مولر با گروه حقوقی ترامپ مشورت می‌کردند، اما به گفته چهار منبع آگاه، این توافق همکاری اکنون به پایان رسیده است. وکلای مدافع عمدتا در تحقیقات اطلاعات را در اختیار یکدیگر می‌گذارند، اما در خصوص ترامپ و فلین این روند باید متوقف شود، چراکه احتمال تداخل منافع وجود دارد؛ وقتی یکی از موکلان همچنان هدف تحقیقات است و دیگری در حال همکاری با مامور تحقیق، رایزنی وکلا از نظر اخلاقی درست نیست. البته اعلام قطع رایزنی‌ها اثبات همکاری فلین و مولر نیست؛ برخی وکلا به محض آغاز مذاکرات همکاری با بازپرس پرونده از کلیه توافق‌ها در زمینه به اشتراک‌گذاری اطلاعات خارج می‌شوند و برخی مواقع احتمال شکست مذاکرات وجود دارد. با این حال، قطع روابط وکلا نشان می‌دهد که مذاکرات آغاز شده است. برای مولر توافق با فلین به معنای نگاهی به پشت صحنه کارزار انتخاباتی ترامپ و نخستین هفته‌های جنجالی آغاز به کار دولت ترامپ خواهد بود.

فلین یکی از نخستین و مهم‌ترین مشاوران ترامپ در شعار پوپولیستی «اول امریکا» و یکی از مدافعان نزدیکی روابط امریکا و روسیه محسوب می‌شود. در گروه انتقال قدرت از باراک اوباما به دونالد ترامپ، فلین مسوولیت رسیدگی به روابط با روسیه را بر عهده داشت، اما سابقه روابط فلین با روسیه به دوران پیش از کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا باز می‌گردد؛ وی در مراسمی در مسکو در سال 2015 در کنار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نشسته است.

پیش از فلین، سه نفر از دیگر کارکنان ترامپ در پرونده مداخله روسیه در انتخابات متهم شده بودند: پل مانافورت که ریاست کمپین انتخاباتی ترامپ را بر عهده داشت، ریک گیتس که از مشاوران کمپین انتخاباتی رییس‌جمهوری بود و جورج پاپادوپولوس که از مشاوران سیاست خارجی ترامپ بود. اما هیچ یک از این افراد چه از نظر مقام و چه از نظر اهمیتشان برای ترامپ به پای فلین نمی‌رسند. این ژنرال بازنشسته یکی از نخستین حامیان ترامپ بود و برای رییس‌جمهوری که هیچ تجربه‌یی در سیاست خارجی ندارد، مشاوری ارزشمند محسوب می‌شود. ترامپ در زمان انتصاب فلین در سمت مشاور امنیت ملی گفت برای کمک گرفتن از فلین از بازگرداندن موقعیت امریکا در جهان این کار را انجام داده است.

یکی از مواردی که مولر درباره آن تحقیق می‌کند، جلسه خصوصی فلین با سفیر روسیه و جرد کوشنر داماد ترامپ در زمان انتقال قدرت است. اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) در ماه ژانویه از فلین درباره ارتباطش با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در امریکا بازجویی کرد. در ماه فوریه کاخ سفید نتیجه گرفت که فلین دولت را در زمینه ارتباطاتش با روسیه گمراه کرده است و بدین‌ترتیب، مشاور امنیت ملی مجبور به کناره‌گیری شد. یکی دیگر از تحقیقات مربوط به فلین به ماهیت اقدامات وی برای دولت ترکیه در ازای دریافت پول مربوط می‌شود. پسر فلین که با وی همکاری داشته نیز در مظان اتهام قرار دارد. فلین همچنان یکی از افراد وفادار به ترامپ محسوب می‌شود، اما ظاهرا در هفته‌های اخیر درباره احتمال متهم شدن پسرش ابراز نگرانی کرده است. مایکل فلین جونیور به عنوان رییس دفتر پدرش فعالیت داشت و بخشی از چندین مورد از توافقاتی است که مولر درباره آنها تحقیق می‌کند.

به گزارش رویترز، وکلای ترامپ و سخنگوی مولر تا این لحظه از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده‌اند. در همین حال جی سکولاو، یکی از وکلای مدافع ترامپ گفت: «هیچ کسی نباید این طور نتیجه‌گیری کند که این اتفاق به معنای همکاری ژنرال فلین علیه رییس‌جمهوری است.»

در یک سال گذشته آشکار شده که افرادی مرتبط با روسیه بارها برای دیدار با مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ تلاش کرده‌اند و این تلاش‌ها گاهی با وعده ارائه اطلاعاتی در مورد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری همراه بوده که می‌توانسته موقعیت وی را به خطر اندازد. تحقیقات در این زمینه از ماه ژانویه و زمانی آغاز شد که آژانس‌های اطلاعاتی امریکا نتیجه گرفتند روسیه برای کمک به ترامپ در شکست دادن هیلاری در انتخابات مداخله کرده است. روسیه هرگونه مداخله‌یی را در انتخابات امریکا رد کرده و ترامپ نیز گفته هیچ تبانی صورت نگرفته است.

 

«ایوانکا» و «کوشنر» کاخ سفید را ترک می‌کنند

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در اقدامی غیرمنتظره ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر دختر و دامادش را از کاخ سفید اخراج کرد. به گزارش «نیوز ویک» رییس‌جمهوری این تصمیم را به دلیل اختلافات میان کوشنر و جان اف. کلی رییس‌ دفتر کاخ سفید گرفته است. منابع آگاه گفته‌اند ترامپ از ایوانکا و جرد کوشنر خواسته است مقر خود را در کاخ سفید ترک کنند و به خانه خود در نیویورک بازگردند.

 

 

 

ارسال نظر