عقب‌نشینی حریری از استعفا

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۳۰
عقب‌نشینی حریری از استعفا

گروه جهان|

 سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، چهارشنبه اعلام کرد که استعفایش را به درخواست رییس‌جمهوری لبنان به تاخیر می‌اندازد. سعد حریری اوایل نوامبر و در حالی که در ریاض به‌سر می‌برد به‌طور ناگهانی استعفا داده بود اما استعفایش از سوی میشل عون رییس‌جمهوری لبنان، پذیرفته نشد. وی پس از چند هفته اقامت اسرارآمیز در عربستان‌سعودی با پادرمیانی فرانسه از عربستان خارج شد و به پاریس رفت. حریری سه‌شنبه شب پس از دیدار کوتاهی با عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، در قاهره وارد بیروت شد و چهارشنبه در مراسم روز استقلال لبنان شرکت کرد. او در این مراسم گفت که برای مشورت‌های بیشتر تصمیم گرفته تا استعفایش را به تاخیر بیندازد.

به گزارش یورونیوز، نخست‌وزیر لبنان پس از ملاقات با میشل عون رییس‌جمهوری و نبیه بری رییس پارلمان لبنان، در جمع حامیانش در بیروت گفت: ‌«این لحظه، لحظه فراموش نشدنی در بین شماهاست که به همه دنیا وفاداری و صداقت را آموختید. سعد رفیق حریری بین شما و یکی از شماهاست تا به شما بگوید: ممنونم! به شماهایی که به اینجا آمده‌اید تا خوش‌آمد بگویید و از سلامتی‌ام مطمئن شوید، می‌گویم: کنار شما باقی می‌مانم و مسیر آزادی و ثبات لبنان و عرب بودن لبنان را ادامه می‌دهم. من استعفایم را به عون تقدیم کردم اما رییس‌جمهور از من خواست فعلا دست نگه دارم تا مشورت‌ها انجام شود. من با درخواست عون موافقت کردم. امیدوارم این درنگ، باب گفت‌وگو برای حل مسائل مورداختلاف را باز کند. به همکاری کامل با رییس‌جمهور برای حمایت لبنان از چالش‌ها متعهد هستم.»

میشل عون رییس‌جمهوی لبنان نیز در جریان سخنرانی خود به مناسبت فرا رسیدن روز استقلال کشورش گفت: «پیام من به برادران عرب این است: برخورد با مسائل لبنان مستلزم به‌کارگیری عقلانیت و خردورزی است و هر راهکار جایگزینی لبنان را به سمت آتش خواهد کشاند. مردم لبنان با وحدت خود، سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند و باید آن را حفظ کنند. بر دور ماندن لبنان از تنش‌ها و درگیری‌های خارجی تاکید می‌کنم زیرا ما برای استقلال کشور بهای بسیاری پرداختیم.»

مقام‌های لبنانی از جمله رییس‌جمهور، استعفای حریری را به‌دلیل فشارهای عربستان می‌دانند. میشل عون به صراحت اعلام کرده بود که نخست‌وزیر لبنان در ریاض در بازداشت است و این مساله اقدام خصمانه علیه لبنان به‌شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند فشارهای عربستان با هدف به تعطیلی کشاندن فضای سیاسی لبنان در جهت

به انزوا کشاندن حزب‌الله بوده است.

این در حالی است که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، بر ضرورت بازگشت سعد حریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تاکید کرده است.

لبنان در دهه‌های ١٩٧٠ و ١٩٨٠ درگیر جنگ داخلی بین گروه‌های مختلف قومی، مذهبی و سیاسی بود که تلفات و خسارات سنگینی به این کشور وارد کرد. جنگ داخلی براساس توافقنامه طائف به میانجیگری عربستان‌سعودی خاتمه یافت. طبق این توافقنامه قرار شد که تمام گروه‌های مسلح لبنان خلع سلاح شوند و حفظ امنیت داخلی و خارجی این کشور به ارتش و نیروهای دولتی واگذار شود اما به‌دلیل اشغال بخشی از جنوب لبنان، به حزب‌الله اجازه داده شد تا زمان تخلیه خاک لبنان، برای مقابله با پیشروی احتمالی اسراییل یک تشکل نظامی باقی بماند. ارتش اسراییل در سال ٢٠٠٠ میلادی جنوب لبنان را ترک کرد.

نشریه واشنگتن‌پست با اشاره به عقب‌نشینی حریری از سخنانش که پیش‌تر گفته بود به محض ورود به لبنان استعفای خود را به رییس‌جمهوری ارائه خواهد کرد، نوشته است: حریری استعفای خود را پس داد اما واقعیت این است که بحران سیاسی همچنان این کشور را تهدید می‌کند. عربستان پیش‌تر هم با حضور حزب‌الله لبنان در ترکیب قدرت این کشور عمیقا مشکل داشت. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که حریری در تلاشی برای کنار گذاشتن حزب‌الله از ترکیب قدرت در لبنان به نوعی به گروگان گرفته شده بود. گرچه حریری در سخنرانی تلویزیونی که در ریاض داشت و استعفای خود را در آن اعلام کرد حزب‌الله و ایران را دلیل تصمیم غیرمنتظره خود خواند اما تقریبا تمام جریان‌های سیاسی در لبنان و حتی متحدان بیروت در جامعه جهانی انگشت اتهام خود را به سوی ریاض گرفتند، به‌ویژه اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی این روزها سخت مشغول سرکوب مخالفان سیاسی خود در داخل و تقابل با رقبای منطقه‌یی در خارج از این کشور است.

حریری دو هفته پس از استعفا هفته گذشته در مصاحبه‌یی احساسی با چهره‌یی تکیده و خسته ظاهر شد تا به پرسش‌های بی‌پایان درباره استعفای غیرمنتظره و شوک‌آورش در کشوری دیگر پاسخ دهد. اما این مصاحبه نیز برای جریان‌های سیاسی لبنان قانع‌کننده نبود. او حالا به بیروت بازگشته و می‌گوید که استعفایش را به درخواست رییس‌جمهوری به تعویق انداخته است. اینکه حریری کرسی نخست‌وزیری را حفظ خواهد کرد یا خیر، پرسشی است که تحولات روزها و هفته‌های آینده به آن پاسخ خواهد داد.

ایرنا نوشته که پس از سخنان چهارشنبه سعد حریری مبنی بر درنگ نسبت به تقدیم استعفایش به رییس‌جمهوری، شخصیت‌های لبنانی از این تصمیم استقبال کردند و خواستار گفت‌وگوهای ملی برای حل اختلافات موجود در موضوعات مختلف شدند. به‌عنوان مثال، سلیم جریصاتی وزیر دادگستری، با اعلام اینکه سخنان حریری به این معناست که از نظر قانون اساسی لبنان عملا هیچ استعفایی رخ نداده، گفته است: «دولت لبنان کماکان به کار خود ادامه می‌دهد.»

 

 

ارسال نظر