کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۰۸

اربیل رای دادگاه عالی عراق بر منع جدایی را پذیرفت

اقلیم کردستان اعلام کرد به رای دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر ممنوعیت جدایی این منطقه از عراق احترام می‌گذارد. به‌گزارش رویترز، دادگاه عالی فدرال عراق بر پایه ماده یک قانون اساسی این کشور می‌گوید هیچ‌یک از استان‌های عراق نمی‌توانند مستقل شوند. در بیانیه اقلیم آمده که این رای «باید پایه‌یی» برای شروع گفت‌وگوهای سازنده و فراگیر میان بغداد و اربیل به منظور حل همه اختلاف‌ها باشد. این بیانیه تازه‌ترین کوشش مقام‌های اقلیم برای احیای مذاکرات با بغداد را نشان می‌دهد که پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه، اقدام‌های سخت‌گیرانه‌یی را علیه اربیل به اجرا گذاشت. بیرون راندن نیروهای کرد از استان نفت‌خیز کرکوک از سوی ارتش عراق از جمله این اقدام‌ها بود. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق پیش‌تر خواستار پیروی کردستان عراق از حکم دادگاه عالی فدرال شده بود. حکمی که قابل تجدیدنظر نیست. سپتامبر گذشته، شهروندان کردستان عراق با شرکت در همه‌پرسی استقلال از بغداد به آن رای مثبت دادند.

سدهای ترکیه در5 سال 2 برابر می‌شود

وزیر آب و جنگلداری ترکیه گفته تعداد 727 سد تاکنون در ترکیه ساخته شده و تکمیل سدهای در دست ساخت، تعداد آنها در 5 سال آینده به 2 برابر خواهد رسید. به‌گزارش آناتولی، ویسل‌اروغلو گفته ترکیه گامی جدی را در مهار آب‌های جاری آغاز کرده و در این راستا پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد. وی با بیان اینکه در آینده‌یی نزدیک، ایمنی و عرضه مواد غذایی به مهم‌ترین چالش در جهان تبدیل خواهد شد، گفته: «ترکیه قصد دارد به مرکز تولید و صادرات محصولات غذایی تبدیل شود و برای این منظور ضمن حفظ دریاچه‌های طبیعی، پروژه‌های آبیاری و سدسازی را در دست اجرا دارد.»

نشست ولیعهد عربستان با وزیر خارجه مصر

ولیعهد عربستان در دیدار با وزیر خارجه مصر هماهنگ کردن تلاش‌های قاهره و ریاض برای تحقق امنیت و ثبات منطقه را بررسی کرد. به گزارش ایسنا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر درباره همکاری عربستان و مصر در برخی زمینه‌ها، آخرین تحولات اوضاع منطقه‌یی و هماهنگ کردن تلاش‌ها جهت تحقق تقویت امنیت و ثبات منطقه بحث و تبادل نظر کرد. در این دیدار وزیر خارجه عربستان و سفیر مصر در ریاض هم حضور داشتند. شکری سفر دوره‌یی خود به خلیج‌فارس را یک‌شنبه آغاز کرد، وی برای بررسی روابط دوجانبه و رایزنی پیرامون تحولات اوضاع منطقه به اردن، امارات، کویت، بحرین، عمان و عربستان سفر می‌کند.

 

 

ارسال نظر