چین هیاتی را به کره‌شمالی اعزام می‌کند

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۰۷

گروه جهان   چین با هدف میانجیگری برای حل تنش‌های دیپلماتیک هیاتی را به کره‌شمالی اعزام می‌کند. همزمان کره‌شمالی بار دیگر رییس‌جمهوری امریکا را هدف توهین مستقیم قرار داده است. به گزارش شینهوا، سونگ تائو رییس بخش روابط خارجی حزب حاکم کمونیست جمعه در راس هیاتی عازم پیونگ یانگ پایتخت کره‌شمالی خواهد شد. این دیدار تنها چند روز پس از سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا به چین صورت می‌گیرد که در جریان آن، دو طرف درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی نیز گفت‌وگو کردند.

ادامه این برنامه‌ها به خصوص آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی در چند ماه اخیر واکنش تند ایالات متحده و انجام یک رشته مانور نظامی مشترک با کره‌جنوبی را در پی داشته که به نوبه خود باعث وخامت بیشتر شرایط منطقه شده است.

در حالی که ایالات متحده و کره‌شمالی یکدیگر را به اقدام نظامی تهدید کرده‌اند، دولت چین خواستار یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای این بحران بوده است. اگرچه چین به عنوان عضو دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت به قطعنامه‌های تحریم کره‌شمالی رای مثبت داده است، اما دارای روابط نزدیکی با آن کشور است و بخش عمده‌یی از ارتباط اقتصادی کره‌شمالی با خارج با چین یا از طریق چین صورت می‌گیرد. از این جهت، دولت چین ممکن است از نفوذ بیشتری بر رهبری کره‌شمالی برخوردار باشد.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی نیز خبر سفر مقام چینی به آن کشور را بدون ذکر تاریخ تایید کرد و تنها گفته این دیدار به‌زودی انجام می‌شود. شینهوا اعلام کرده سونگ در سفر به کره‌شمالی مقامات آن کشور را از «تصمیمات نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین آگاه خواهد کرد.» اشاره این خبرگزاری به کنگره سراسری حزب حاکم چین است که اخیرا برگزار شد. در خبری دیگر در مورد کره‌شمالی، روزنامه ردونگ سینمون، ارگان حزب حاکم کره‌شمالی در تحلیلی پیرامون سفر اخیر رییس‌جمهوری امریکا به کره‌جنوبی او را مورد توهین شخصی قرار داده است. این مقاله با اشاره به سخنرانی ترامپ در پارلمان کره‌جنوبی نوشته که رییس‌جمهوری امریکا در این سخنرانی ماهیت واقعی خود را به عنوان یک دیوانه پیر نشان داده است. در این مقاله آمده: «رییس‌جمهوری امریکا از سخنرانی ۳۵دقیقه‌یی خود در برابر پارلمان کره‌جنوبی، 22دقیقه را به خدشه‌دار کردن چهره جمهوری دموکراتیک خلق کره اختصاص داد و انواع مزخرفات علیه کشورمان از دهانش بیرون آمد که فقط افکارعمومی را متحیر کرد اما بدترین جنایت او که هرگز قابل گذشت نیست، این است که به خود جرات داد تا با بدطینتی به جایگاه رهبری جمهوری خلق دموکراتیک کره جسارت کند.»

 

 

ارسال نظر