تلاش فرانسه برای نقش‌آفرینی در بحران حریری

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۵۹

 گروه جهان  پاریس تلاش می‌کند در حل پرونده بازداشت سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، به عربستان کمک کند و این پرونده در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی اداره کل امنیت خارجی فرانسه به ریاست برنار امی سفیر سابق فرانسه در لبنان، تبدیل شده است. در همین حال رویترز گزارش داده که حریری به‌دلیل مخالفت با درخواست‌های عربستان برای تقابل با حزب‌الله در لبنان بازداشت شده است.

به گزارش رای‌الیوم، برخی منابع آگاه در پاریس گفته‌اند فرانسه سعی دارد به عربستان در یافتن راه‌حلی برای مساله بازداشت حریری کمک کند؛ چراکه این پرونده چهره عربستان را در جامعه بین‌الملل مخدوش کرده و عربستان را به‌عنوان کشوری جلوه می‌دهد که توافق‌های بین‌المللی درباره هیات‌های دیپلماتیک و سفر مسوولان عالی‌رتبه کشورها را نقض می‌کند. در سطح بین‌المللی این توافق نظر وجود دارد که ریاض شدت پیامدهای منفی ارجاع پرونده بازداشت حریری در شورای امنیت را درک نکرده و متوجه نیست که در صورت طرح این پرونده در شورای امنیت هیچ‌یک از کشورهای دوست و هم‌پیمان نمی‌توانند کمکی کنند.

مسوولان فرانسوی از سناریوهای مختلفی برای کمک به عربستان سخن می‌گویند که یکی از آنها انتقال حریری به پاریس برای اقامت موقت با این بهانه است که در لبنان امنیت ندارد؛ این سناریو با ادعاهای ریاض درباره دلایل استعفای حریری هماهنگ است و پس از آن حریری می‌تواند به بیروت بازگردد یا اینکه در فرانسه بماند. به نظر می‌رسد در صورت موافقت حریری با سکوت و تکذیب بازداشت در عربستان، ریاض با این سناریو موافق است. به گفته برخی منابع در وزارت خارجه فرانسه، پاریس استعفای حریری را قبول ندارد. همچنین گفته شده امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در دیدار کوتاه خود با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، تمایل خود را برای دیدار با حریری در ریاض ابراز داشته، اما پاسخی دریافت نکرده؛ در عین حال، گفته می‌شود سفیر فرانسه در عربستان پیش از سفر ماکرون به ریاض، با حریری دیدار داشته است. انتظار می‌رود سفر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، به عربستان در روز پنج‌شنبه با تحولاتی در این بحران همراه باشد.

سعد حریری شنبه گذشته در ریاض استعفای خود را اعلام کرد که ظاهرا این استعفا تحت‌فشار و در راستای تحقق نقشه‌راه سیاسی عربستان صورت گرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، طبق بیانیه کاخ سفید واشنگتن نیز استعفای حریری را قبول ندارد و او را همچنان نخست‌وزیر لبنان می‌داند.

کاخ سفید در بیانیه خود با وجود گذشت چند روز از استعفای حریری، وی را همچنان نخست‌وزیر لبنان و متحد امریکا خطاب کرده است. سفیر روسیه در لبنان نیز بر لزوم بازگشت حریری به کشورش برای روشن ‌شدن اتفاقات اخیر تاکید کرده است.

 

ارسال نظر