آغاز اجلاس سران اتحادیه جنوب‌شرق آسیا در مانیل

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۵۶

گروه جهان

سی‌ویکمین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در مانیل پایتخت فیلیپین یک‌شنبه با ورود 21نفر از رهبران منطقه‌یی و جهانی به این شهر آغاز شد.

مالزی، اندونزی، ویتنام، میانمار، برونئی، تایلند، لائوس، کامبوج و سنگاپور برای شرکت در این اجلاس منطقه‌یی حضور دارند. علاوه بر رهبران آسه‌آن رهبران یا مقام‌های ارشد شرکای گفت‌وگویی این سازمان منطقه‌یی از جمله امریکا، استرالیا، کانادا، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، نیوزیلند و روسیه نیز در این اجلاس حضور دارند. گفته شده حدود60 هزار نفر از نیروی امنیتی و پلیس امنیت برگزاری اجلاس سران آسه‌آن را تامین می‌کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز عصر یک‌شنبه وارد مانیل شد. گوترش در حالی به فیلیپین آمده که یکی از بزرگ‌ترین منتقدان برنامه ملی مقابله با مواد مخدر رودریگو دوترته رییس‌جمهوری فیلیپین است. از شروع این برنامه تاکنون در 18 ماه گذشته بیش از 8 هزار نفر در فیلیپین کشته شدند. دیدبان حقوق بشر در روزهای اخیر از تمام رهبران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آسه‌آن خواسته تا علیه این برنامه دوترته اعلام موضع کنند.

اجلاس سی‌ویکم آسه‌آن، بررسی برنامه‌ موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی، تهدیدهای تروریستی در منطقه مانند حضور نیروهای وابسته به داعش در مراوی فیلیپین، بحران مسلمانان روهینگیایی میانمار و مناقشه در دریای چین جنوبی را در دستور کار خود دارد. این اتحادیه که در سال 1967به‌ منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی درون منطقه‌یی تاسیس شده امسال پنجاهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.

اتحادیه جنوب شرق آسیا با 10کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام از جمعیتی افزون بر 620 میلیون نفر برخوردار است. هدف اصلی تاسیس این سازمان تسریع روند رشد اقتصادی، بهبود پیشرفت‌های اجتماعی و تامین امنیت و آرامش در منطقه جنوب شرق آسیا بوده است. آسه‌آن با نرخ تولید ناخالص داخلی 2.555تریلیون دلار پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا پس از امریکا، اتحادیه اروپا، چین و ژاپن است. فیلیپین میزبان این اجلاس به‌تازگی بحران اشغال مراوی توسط تروریست‌های وابسته به داعش را پشت سر گذاشته است.

 

ارسال نظر