جنجال‌های ناتمام ترامپ

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۵۵
جنجال‌های ناتمام ترامپ

گروه جهان

ساعاتی پس از تاکید دوباره سازمان سیا بر ارزیابی قبلی‌اش درباره دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته ایالات متحده، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با عقب‌نشینی از سخنانش پس از دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت که به نهادهای اطلاعاتی امریکا اعتماد دارد. این در حالی است که او یک روز پیش گفته بود، سخنان پوتین که اتهام دخالت مسکو در انتخابات امریکا را رد کرده، باور دارد.

در حال حاضر تحقیقات گسترده‌یی به ریاست رابرت مولر بازپرس ویژه درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات در جریان است. روسیه بارها این اتهام را رد کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در حاشیه اجلاس سران سازمان اپک (همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک) در ویتنام، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ ملاقات کوتاهی داشتند که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. رییس‌جمهوری امریکا پس از دیدار کوتاهش با پوتین گفت: «هر بار که او مرا می‌بیند، می‌گوید چنین کاری نکرده‌ام و واقعا باور دارم که وقتی این را می‌گوید، دارد حقیقت را می‌گوید. به نظرم این موضوع برای او خیلی توهین‌آمیز بوده و این برای کشور ما خوب نیست.» او همچنین در حساب کاربری خود در توییتر تاکید کرده بود، داشتن روابط مثبت با روسیه چیز خوبی است و مسکو می‌تواند به حل بحران‌های کره‌شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم کمک زیادی کند. رییس‌جمهوری امریکا با تاختن به منتقدان بهبود روابط امریکا و روسیه نوشته بود: «چه زمانی همه نفرت‌پراکن‌ها و نادان‌هایی که آنجا هستند درک خواهند کرد، داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی ا‌ست و نه یک چیز بد. می‌خواهم مشکل کره‌شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم را حل‌وفصل کنم و روسیه می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد.»

ساعاتی پس از سخنان ترامپ، سازمان سیا با انتشار اطلاعیه‌یی اعلام کرد که در ارزیابی این سازمان درباره روسیه تغییری ایجاد نشده است. ترامپ نیز یک‌شنبه در واکنش انتقادهای گسترده گفت قصد داشته به این موضوع اشاره کند که پوتین در مورد تکذیب دخالت‌ها صادقانه حرف می‌زده و منظور این نیست که خود او (ترامپ) لزوما به این حرف‌ها اعتماد دارد یا خیر. او همچنین در پستی توییتری مجددا به هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات اشاره کرده و پرسید: «آیا رسانه‌های خبرهای جعلی به‌یاد می‌آورند که او (کلینتون در زمان تصدی کرسی وزارت خارجه) از روسیه تقاضا می‌کرد، دوست ما باشد.» ترامپ گفته اوباما هم تلاش‌های مشابهی را در پیش گرفته بود اما ایجاد جذابیت و کشش مشترک میان او و پوتین صفر بوده است!

سخنان ترامپ با انتقادهای گسترده‌یی در امریکا روبه‌رو شد. به عنوان مثال، جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ مبنی بر «اول امریکا» گفت: «در اینکه به حرف یک سرهنگ ک‌گ‌ب اعتماد شود و نه نهادهای اطلاعاتی امریکا، هیچ‌گونه اولویت دادن به امریکایی وجود ندارد.»

ترامپ یک‌شنبه درباره چین نیز توییتی منتشر کرده و گفت: «شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین بیان کرده است که بر تحریم‌ها علیه کره‌شمالی خواهد افزود. او گفته می‌خواهد آنها دست به خلع سلاح هسته‌یی بزنند. پیشرفت در حال انجام است. » ترامپ در عین حال به اظهارات اخیر کیم جونگ‌اون رییس‌جمهوری کره‌شمالی نیز که او را «پیرمردی مجنون» خوانده بود، واکنش نشان داده و در توییتر نوشته بود: «چرا کیم جونگ‌اون با پیر توصیف کردن من به من توهین می‌کند، در حالی که من هیچ‌وقت او را خپل و کوتوله خطاب نمی‌کنم. آه خوب! وقتی من خیلی سعی می‌کنم تا با او دوست باشم و شاید هم یک روز این اتفاق بیفتد.»

روزنامه نیویورک تایمز نوشته: ترامپ در طول هفته و در جریان سفر آسیایی خود تلاش کرد که دیپلماتیک و با نظم و انضباط رفتار کند اما وقتی به آخر هفته می‌رسیم همه‌چیز تغییر می‌کند. او با انتشار چندین توییت کسانی را که تلاش دارند تا درباره رابطه او و روس‌ها کنکاش کنند را نفرت‌پراکن و احمق خواند، بار دیگر به هیلاری کلینتون تاخت و رهبر کره‌شمالی را فردی چاق و خپل خواند. او با این حال خیلی زود اظهاراتش را درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات امریکا تصحیح کرد البته بدون تایید مستقیم دخالت روسیه در انتخابات. واقعیت این است که توییت‌ها و اظهارنظرهای متناقض ترامپ کار را برای مقام‌های کاخ سفید بسیار دشوار کرده است، کسانی که قرار است سفر آسیایی ترامپ، استقبال گرم رهبران آسیایی از او و سخنرانی‌هایش را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم و موفقیتی چشمگیر در سیاست خارجی تبلیغ کنند. جان اف کلی رییس دفتر کاخ سفید در هانوی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر توییت‌های اخیر ترامپ گفته که تلاش می‌کند تا هیچ توجهی به این توییت‌ها نداشته باشد. او گفته تلاش دارد تا اجازه ندهد که این توییت‌ها توجه کارمندانش را از موضوعات اصلی منحرف کند.»

نیویورک تایمز در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: «تا روز یک‌شنبه ترامپ مراقب بود که اختلافات با کیم جونگ اون را شخصی نکند اما پس از سخنرانی او در سئول که در آن به ‌شدت از دولت کیم انتقاد کرده بود، رهبر کره‌شمالی او را پیرمردی مجنون خواند که امریکایی‌ها باید او را برکنار کنند یا منتظر عذاب باشند. اما گویی برای ترامپ اشاره کردن به سن و سالش به مراتب دردناک‌تر از زیر سوال بردن ضریب هوشی‌اش بود به همین دلیل پاسخ بسیار تندی داد.»

سفر طولانی رییس‌جمهوری امریکا به آسیا برای ۱۳ روز با پرواز از هاوایی به ژاپن آغاز شد. او سپس به کره‌جنوبی و چین رفت. دونالد ترامپ در آخرین مرحله سفر خود یک‌شنبه برای شرکت در اجلاس سران آسه‌آن وارد مانیل پایتخت فیلیپین شد.

 

ارسال نظر