کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۷۸

 بازپس‌گیری آخرین شهر تحت سلطه داعش

نیروهای عراقی عملیاتی را برای بیرون راندن داعش از آخرین شهر تحت کنترل آنها در این کشور آغاز کرده‌اند. با بازپس‌گیری شهر راوه، داعش در معرض سقوط کامل قرار می‌گیرد. به گزارش دویچه‌وله، فرماندهی عملیات ‌‌اعلام کرده، دو واحد توپخانه‌یی ارتش عراق و نیروهای قبیله‌یی سنی در عملیات بازپس‌گیری شهر کوچک راوه و مناطق حومه آن در امتداد مرز سوریه شرکت دارند. ارتش سوریه نیز پنج‌شنبه از آزادی کامل شهر مرزی البوکمال که آخرین پایگاه مهم داعش در این کشور محسوب می‌شد، خبر داده بود.

 مسدود شدن حساب بازداشتی‌های عربستانی

روزنامه عکاظ نوشت: بانک‌های لبنان، امارات و بحرین به درخواست عربستان حساب‌های عربستانی‌هایی را که اخیرا به اتهام فساد بازداشت شده‌اند، بستند. این روزنامه عربستانی نوشته، بسته شدن حساب‌ها تنها به افراد محدود است و شامل شرکت‌ها نیست. اخیرا صدها شخصیت عربستانی از جمله چند شاهزاده و وزیر کنونی و سابق به اتهام فساد مالی و اختلاس به دستور ولیعهد عربستان بازداشت شدند. دادگاه عربستان اکنون مشغول بازجویی از این افراد است.

 پرونده دیگری برای صلاح‌الدین دمیرتاش

دادستان ترکیه از صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر محبوس حزب دموکراتیک خلق خواسته که توضیحات خود را به صورت مکتوب به عنوان بخشی از تحقیقات آغاز شده درباره سخنرانی‌اش در سال ۲۰۱۴ در مرسین ارائه دهد. به گزارش آناتولی، وکلای دمیرتاش این درخواست را رد کرده و گفته‌اند که دمیرتاش هنوز از مصونیت پارلمانی در زمان ارائه سخنرانی برخوردار بوده است. بر همین اساس نمی‌توان هیچ‌گونه اقدام نظامی در این باره انجام داد. پس از پاسخ وکلای دمیرتاش دادستانی نیز درخواست خود را پس گرفته و درخواست کتبی به پارلمان علیه دمیرتاش ارسال کرده است. رهبر حزب دموکراتیک خلق در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهامات تروریستی بازداشت شد. این بازداشت پس از لغو مصونیت برخی نمایندگان پارلمان انجام شد.

 شروط جدید عراق برای سفر نیچروان به بغداد

دولت عراق شروط جدیدی را برای سفر نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان به بغداد تعیین کرده از جمله اینکه هیاتی که بارزانی ریاست آن را بر عهده خواهد داشت، مورد قبول همه گروه‌های کرد باشد و تضمین‌هایی را در خصوص حفظ وحدت عراق و حاکمیت ملی آن به بغداد ارائه دهد. نیچروان بارزانی گفته پرونده‌های کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف، حقوق نیروهای پیشمرگ و کارمندان کرد و نیز بودجه در صدر مسائلی هستند که مطرح خواهد کرد. روابط اقلیم کردستان و بغداد پس از برگزاری همه‎پرسی استقلال متشنج شد که در نهایت به دخالت نظامی دولت عراق در کرکوک و کناره‌گیری مسعود بارزانی از ریاست این منطقه انجامید.

 

 

ارسال نظر