پیشنهاد 15میلیون دلاری آنکارا برای ربودن گولن

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۷۳
پیشنهاد 15میلیون دلاری آنکارا برای ربودن گولن

گروه جهان

 در میانه تحقیقات جنجالی درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 امریکا، «وال‌استریت ژورنال» از یک سری اتهامات جدید علیه مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ خبر داد که از نمونه آنها می‌توان به اتهام مشارکت در توطئه برای ربودن فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه اشاره کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده فلین قرار بوده

در ازای دریافت 15 میلیون دلار از ترکیه گولن را ربوده و وی را به زندان جزیره‌یی در ترکیه منتقل کند. دولت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام سال گذشته می‌داند و بارها از دولت امریکا استرداد این روحانی در تبعید را خواستار شده است. واشنگتن تاکنون با این درخواست موافقت نکرده و همین مساله به اختلافات با آنکارا دامن زده است.

به گزارش گاردین، رابرت مولر مسوول ویژه تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا پیش‌تر علیه پال مانافورت مدیر کمپین‌ انتخاباتی ترامپ و یکی دیگر از تامین‌کنندگان ارشد سرمایه برای کمپین انتخاباتی رییس‌جمهوری به اتهاماتی از جمله پولشویی اعلام جرم کرده است. یک مشاور سیاست‌ خارجی ترامپ نیز در اتهام ارائه اطلاعات دروغ به دستگاه قضایی مجرم شناخته شده است. طبق گزارش‌های کنونی مولر به اطلاعات و شواهد مستدلی دست یافته که می‌تواند بر مبنای آنها مایکل فلین و پسرش مایکل فلین جونیور را به دست داشتن در توطئه ربودن فتح‌الله گولن متهم کند. بدین‌ترتیب پای یکی دیگر از نزدیکان ترامپ نیز به تحقیقات مولر باز خواهد شد. این حقیقت که هنوز هیچ اتهام رسمی علیه فلین مطرح نشده، نگرانی‌های گروه مشاوران حقوقی را افزایش می‌دهد. فلین تمایل خود را به یک توافق مصونیت اعلام کرده و مولر نیز پیش‌تر در برخورد با چورچ پاپادوپولوس مشاور سیاست خارجی پیشین ترامپ نشان داده که برای مذاکره آماده است.

شرکت مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ موسوم به گروه اطلاعاتی فلین (فلین اینتل گروپ) به دلیل خودداری از ثبت کارهایی که مطابق منافع رجب طیب اردوغان انجام داده، متهم و تحقیقات در این زمینه آغاز شده و فلین به‌ دلیل اظهاراتش درباره ارتباط با نمایندگان دولت‌های ترکیه و روسیه از نظر قانونی در خطر است. طبق اتهام جدید مطرح شده، فلین و پسر وی در توطئه‌ سازماندهی تسلیم گولن به دولت اردوغان مشارکت داشته‌اند و در صورت تایید این اتهام، اتهامات جدی‌تری نیز علیه فلین مطرح خواهد شد.

وال‌استریت ژورنال در ماه سپتامبر خبر برگزاری جلسه‌یی در ارتباط با این برنامه را منتشر کرد و گفته شده جیمز وولسی رییس پیشین سازمان سیا نیز در این جلسه حضور داشته است. این روزنامه در گزارش روز جمعه خود از جلسه دومی در همین راستا خبر داد که فلین پدر و پسر هر دو در آن حضور داشته‌اند. به گفته افراد آشنا به روند تحقیقات، در این جلسه دوم درباره دستمزد 15میلیارد دلاری صحبت شده است. یک منبع آگاه در این باره گفت قرار بوده گولن دستگیر و با یک جت شخصی به زندان واقع در جزیره امرالی واقع در جنوب دریای مرمره در ترکیه فرستاده شود. هنوز مشخص نیست که آیا در این میان پولی رد و بدل یا مقدمات کار آغاز شده بوده یا خیر.

در عین حال زمان‌بندی این جلسه قابل توجه است. کاخ سفید از افراد متهم شده از سوی مولر یعنی پاپادوپولوس، پال مانافورت و ریک گیتس فاصله گرفته است. اما ترامپ در میانه ماه دسامبر فلین را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد و وی نقش اساسی در انتقال قدرت از دولت باراک اوباما به دونالد ترامپ داشت. آن دوران از نظر سیاسی و در مسائل مرتبط با منافع خارجی، دوران خاکستری (خنثی) خوانده می‌شود، اما اگر مشخص شود که برنامه‌ریزی‌ها در زمان تحلیف در ماه ژانویه صورت گرفته‌اند، آنگاه فلین احتمالا با اتهام رشوه‌خواری مواجه خواهد شد. رایان گودمن استاد حقوق در دانشگاه نیویورک و مشاور پیشین پنتاگون گفت: «اگر اطلاعات مربوط به فلین و پسرش درست باشد، آنگاه این اطلاعات از میل باطنی به یک اقدام کاملا غیرقانونی حکایت خواهد داشت. شواهد مبنی بر آمادگی فلین برای اقدامی تا این اندازه غیرقانونی به تشکیل پرونده علیه وی در دیگر اتهامات همچون ارتباط وی با روسیه در کمپین انتخاباتی کمک می‌کند. اگر مولر شواهد کافی برای مشارکت فلین و پسرش در توطئه ربودن روحانی ترکیه داشته باشد، می‌تواند از آنها برای اعمال فشار علیه مشاور پیشین کمپین ترامپ استفاده کرده و او را به اعتراف درباره هر آنچه از مداخله روسیه در انتخابات می‌داند، وادار کند.»

کاخ سفید تا این لحظه از هرگونه اظهارنظری درباره گزارش وال‌استریت ژورنال و اتهامات مطرح شده خودداری کرده است. رابرت کلنر، استفان آنتونی و بریان اسمیت، وکلای فلین پیش‌تر گفته بودند در احترام به تحقیقات متحدد درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری و احتمال تبانی با کمپین ترامپ از واکنش به هر گونه شایعه یا اتهامی که توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود، خودداری می‌کنند. اما در واکنش به گزارش روز جمعه وال‌استریت ژورنال در بیانیه‌یی گفتند: «در خبرهای امروز اتهاماتی علیه ژنرال فلین از ربایش گرفته تا رشوه‌خواری مطرح شده که ظالمانه و آسیب‌رسان هستند و از این‌رو در قانون همیشگی خود استثنا قائل می‌شویم: این اتهامات نادرست هستند.» بری کوبورن وکیل پسر فلین گفته در این زمینه اظهارنظری نمی‌کند.

 

 

ارسال نظر