بریتانیا ساعت دقیق خروج از اتحادیه اروپا را قانونی می‌کند

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۰۴

گروه جهان| وزیر برگزیت بریتانیا اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد تاریخ دقیق خروج از اتحادیه اروپا را به عنوان متممی به لایحه برگزیت الحاق کند.

به گزارش اسپوتنیک، دیوید دیویس گفت دولت این کشور متممی برای لایحه خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) ارائه و در آن تاریخ دقیق لغو عضویت خود از این اتحادیه را برای جلوگیری از هرگونه ابهامی اعلام خواهد کرد. وزیر برگزیت بریتانیا افزود: تصمیم‌گیری در مورد اعلام دقیق تاریخ برگزیت در متممی قانونی در پی درخواست مردم و قانون‌گذاران بریتانیا و در راستای «حذف هرگونه آشفتگی یا نگرانی درباره معنی روز خروج» صورت گرفته است. شبکه بی‌بی‌سی به نقل از دیویس اعلام کرد: «متمم پیشنهادی به‌طور دقیق مشخص می‌کند بریتانیا ساعت 11 شب 29 مارس 2019 از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد.» لایحه برگزیت ماه آینده در پارلمان بریتانیا مطرح می‌شود.

این در حالی است که نگارنده بند 50 معاهده لیسبون که به خروج کشورها از اتحادیه اروپا مربوط می‌شود، گفته بریتانیا هنوز حق انصراف از برگزیت را دارد و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، باید از «گمراه‌کردن رای‌دهندگان» دست بردارد و بپذیرد که اگر کشورش تصمیم به لغو یک‌جانبه مذاکرات جدایی از اتحادیه اروپا بگیرد، امکان اجتناب از برگزیت وجود خواهد داشت. جان کر سفیر سابق بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵، روز جمعه در سخنرانی در شهر لندن گفت: در حالی که مذاکرات جدایی از اتحادیه اروپا ادامه دارد، طرفین همچنان با یکدیگر پیوند دارند و امکان آشتی نیز وجود دارد. وی افزود: «ما هنوز از همه حقوق یک کشور عضو اتحادیه اروپا برخوردار هستیم، از جمله حق اینکه نظرمان را تغییر دهیم. مردم بریتانیا حق دارند چنین موضوعی را بدانند و نباید آنها را گمراه کرد.»

ترزا می‌ اخیرا در مقاله‌یی در روزنامه دیلی‌تلگراف به قانون‌گذاران بریتانیا درباره اتخاذ اقداماتی که روند برگزیت را کند یا به‌کلی متوقف کند، هشدار داده است. وی در زمان اجرایی کردن بند 50 معاهده لیسبون نیز به پارلمان بریتانیا گفته بود: «دیگر هیچ بازگشتی وجود ندارد. کشور ما قطعا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.»

جان کر در سخنرانی خود گفت: «در کشور ما تصمیمی سیاسی اتخاذ شده مبنی‌بر اینکه هیچ بازگشتی نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ اما عملا کشور هنوز آزاد است که انتخاب کند می‌خواهد این مسیر را ادامه دهد یا خیر.» از زمان برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۱۶، مخالفان برگزیت از امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه گرفته تا تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و همچنین جورج سوروس سرمایه‌گذار امریکایی، همه گفته‌اند که بریتانیا همچنان فرصت تغییر عقیده و صرف‌نظر از خروج از اتحادیه اروپا را دارد.

 

ارسال نظر