توافق تجاری ۲۵۰ میلیارد دلاری چین و امریکا

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۰۲

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در سفر خود به چین از توافق‌های گسترده تجاری میان دو کشور خبر داد. گفته شده، ارزش توافق‌های دو کشور رقم نجومی ۲۵۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است. این توافق‌ها در زمینه‌های انرژی، هوا-فضا، کشاورزی و صنایع الکترونیک است. رویترز به نقل از دپارتمان تجارت امریکا گزارش داده، شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین، بزرگ‌ترین شرکت برق دنیا طبق ارزش دارایی‌ها، تفاهمنامه همکاری‌ای برای سرمایه‌گذاری 83.7 میلیارد دلاری در پروژه‌های گاز شیل، تولید برق و محصولات شیمیایی در ویرجینیای غربی امضا کرده است. این تفاهمنامه همکاری به عنوان بخشی از دیدار دولت ترامپ از چین صورت گرفته است.

این نخستین سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت جدید انرژی است که از ادغام گروه شنهائو، بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ چین، و گروه گودیان چین، یکی از ۵ شرکت بزرگ خدماتی (آب و برق و گاز) چین، به وجود آمده است. این توافق همچنین بر جاه‌طلبی شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین برای تنوع‌دهی به تجارت خود با بخش‌های گاز و پالایشگاهی، تاکید می‌کند. گفته شده، این سرمایه‌گذاری در طول یک دوره ۲۰ ساله پروژه‌های تولید برق، تولیدات مواد شیمیایی و پروژه‌های مربوط به ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی در ویرجینیای غربی را در بر می‌گیرد.

با وجود توافق‌های تجاری میلیاردی، ترامپ در دیدار با شی‌جین‌پینگ از آنچه روابط تجاری یک‌جانبه و بسیار ناعادلانه میان واشنگتن و پکن خوانده، انتقاد کرده است. او با این حال گفته چین را به‌دلیل استفاده از امریکا برای منافع ملی خود سرزنش نمی‌کند!

رییس‌جمهوری امریکا پس از اعلام حصول توافق‌های جدید میان شرکت‌های امریکایی و چینی گفته: «واشنگتن و پکن باید به سرعت مساله تجارت ناعادلانه که موجب کسری در تراز تجاری می‌شود و نیز موانع بر سر راه موفقیت بازار، انتقال اجباری فناوری‌ها و نیز سرقت مالکیت معنوی را حل و فصل کنند. ولی من چین را مقصر نمی‌دانم. زیرا چه کسی می‌تواند کشوری را به دلیل استفاده از کشور دیگر برای کسب منافع برای شهروندان خود سرزنش کند؟ من به چین اعتقاد دارم.»

 

ارسال نظر